Náš blog

kategorie blogu

Košík vašeho e-shopu: nepodceňte důležitost cílové rovinky

09.02.2018 | Lenka Zachrdlová

Když tvoříte e-shop, váš cíl je jasný. Chcete převádět běžné návštěvníky vašeho webu v platící zákazníky. Pokud se rozhodnou nakoupit právě u vás, máte z poloviny vyhráno. Často se však může stát, že svůj nákup nedokončí – protože se vám je  podařilo naštvat nebo odlákat…

Už jste se určitě ocitli v nákupním košíku v internetovém obchodě a jednoduše neměli páru, co se po vás chce. Přitom jste chtěli jediné - co nejrychleji a nejpohodlněji nakoupit a odejít dělat jednu z milionu zábavnějších činností, než je vyplňování nudných políček objednávkových formulářů. Bohužel to vždy není tak snadné.

V některých e-shopech vás například nutí k registraci do zákaznické sekce ještě před tím, než jste mohli vůbec nakoupit a někdy tento krok nejde intuitivně obejít. Teď si buď dáte tu práci s hledáním možnosti jak nakoupit i jako nepřihlášený zákazník, nebo z webu jednoduše odejdete a nakoupíte jinde, snadněji.

Hledání slev jako národní sport

Od dokončení objednávky vás často může odvést spousta maličkostí, za které si může e-shop sám. Nadbytečné prvky, bannery, tlačítka, … Perfektním příkladem je použití políček pro vyplnění slevového kuponu. Testováním si to ověřila již spousta obchodů.

Zákazníci slevy milují natolik, že pokud jsou slevové kupóny v košíku příliš viditelné, vydají se propátrávat slevové servery, jestli nenajdou kód, díky kterému by slevu mohli uplatnit. A pokud žádný nenajdou, do e-shopu se už nemusí vrátit. Například na zahraničním webu Bionic Gloves zvýšili pouhým odstraněním políček pro kupony svoje příjmy o celých 24,7 % - a to je sakra rozdíl.

Pokud tam tyhle kolonky chcete mít, udělejte to nenápadně. Ten, kdo kód má, si button najde. A ten, kdo ho nemá, by si ho v ideálním případě neměl vůbec všimnout.

Motýlí efekt v praxi

Myslete na to, že i drobné rozdíly a na první pohled snad i nedůležité maličkosti, dokážou mít zásadní efekt. Ať už pozitivní nebo negativní. A pokud vezmete v potaz, že se jejich působení vzájemně ovlivňuje, pak vám bude jasné, jak snadné může být potenciální zákazníky zmást, odlákat nebo alespoň perfektně namíchnout.

Takže na co byste neměli zapomínat?

1. Žádné pravidlo není univerzální

To jste ze startu asi nechtěli slyšet. Ale je potřeba si uvědomit, že žádné poučky nejsou obecně využitelné. Každý e-shop má svá specifika, různé produkty a jinou cílovou skupinu uživatelů, kteří mají odlišné vzorce chování a požadavky. Proto se můžete inspirovat, ale vždy musíte komunikovat s vašimi zákazníky a svoje hypotézy testovat. Jedině tak zjistíte, zda má  změna smysl i pro vás a jaký byl její dopad.

2. Přehlednost

Nemůžete najít tlačítko, které by vás převedlo do následujícího kroku objednávky, a sto let scrollujete? Nevidíte, kolik kroků máte ještě před sebou a pak se po x-tém kliknutí na tlačítko pokračovat na nákup raději vykašlete? Nebo jsou kroky v nesprávném pořadí a nemůžete se mezi nimi snadno přepínat? Bravo, dostali jste se na nepřehledný e-shop. Zákazníka spolehlivě odradí, když se nemůže podívat na možnosti dopravy a platby a musí nejdřív vyplňovat osobní údaje a když se nemůže vrátit z kroku č. 4 do kroku číslo 1.

3. Počet kroků v košíku

I to však musíte dál rozebrat. Je opravdu nutné, aby se návštěvník musel ze shrnutí objednávky vracet na předchozí stránku? Nebylo by lepší, aby si mohl vše důležité pohodlně upravit i přímo zde? Ať už udělal chybu ve svém telefonním čísle (přestože ho zadal ve správném formátu) nebo chce změnit požadovaný počet kusů.

A kolik stránek by měl košík ideálně mít? Někdy může nejlíp fungovat jednostránkový, někdy dvou, tří, čtyřkrokový, … Zkoumejte, testujte. Jedině tak budete vědět, který nejvíc vyhovuje právě vašim zákazníkům. A nikdy si nenechte namluvit, že tady Jendovi z Horní dolní nejvíc frčí pětistránkový proces, a proto byste ho tak měli mít taky.

4. Políčka k vyplnění

Nic nedokáže naštvat víc, než když se překliknete při vyplňování e-mailu (zadáte ho ve špatném formátu) a zjistíte to až ve chvíli, kdy jste chtěli pokračovat dál. V tom horším případě pak můžete všechna pole vyplnit znovu, protože se jejich obsah automaticky vymazal. Je taky možné, že budete hledat, co že jste to vyplnili nesprávně. Může se vám totiž jen zobrazit hláška, že máte ve formuláři chybu – ale kde, na to už si musíte přijít sami.

V ideálním světě byste už při vyplňování určitého políčka měli mít jasno, že jste do něj zapsali informaci správně. Může se vedle něj zobrazit například nenápadná zelená fajfka ✔️, ohraničení pole může změnit barvu, …. Vždy je však potřeba přistupovat ke všem prvkům s citem. Pokud zákazník zadá pouze osmimístné telefonní číslo nebo vynechá kolonku pro PSČ, nepište mu tučné robotické hlášky. Jiných a lepších možností je spousta.

5. Důležité informace

Při návrhu objednávkového procesu mějte vždy na paměti, co vaše zákazníky opravdu zajímá. Máte zde uvedeny všechny možnosti dopravy, jejich ceny (a to i pokud je služba zdarma), má návštěvník možnost se snadno dozvědět, kde se nachází výdejní místa? Zní vaše odpověď ne? Pak s tím něco udělejte a nenuťte lidi informaci hledat jinde. Opět si tím zvyšujete riziko, že se zpátky do košíku už nevrátí.

TIP: Nezapomeňte také uvést předpokládanou dobu doručení. Nikdy nevíte, jak moc na zboží zákazník spěchá a nechcete ho odradit od opakovaného nákupu. Pokud si počtem dní nejste jistí, raději číslo zvyšte. Zákazník pak bude počítat, že mu zboží přijde později. Vy tak splníte svůj slib a ještě máte možnost mile překvapit dřívějším doručením.

Zamyslete se také naopak. Co nepotřebujete vědět? Čím jednodušší proces bude, tím více snížíte riziko předčasného opuštění košíku bez návratu. Pokud zákazník zvolil osobní odběr na pobočce s platbou na místě, opravdu v tento moment stále potřebujete znát kompletní adresu jeho trvalého bydliště? Minimalizujte počet nadbytečných informací a nenuťte lidi vyplňovat zbytečnosti.

Vytvořit správný objednávkový proces na míru vašeho e-shopu a potřeb vašich zákazníků je dřina. Práce s jeho vylepšováním se však vyplatí. Můžete zvýšit svoje tržby i o desítky %.

Lenka Zachrdlová
SEO konzultant
ZPĚT Nechci ztrácet zákazníky
Lenka Zachrdlová
SEO konzultant email: lenka.zachrdlova@impnet.cz

Aby si váš web mohly zamilovat vyhledávače, musíte se zalíbit především jeho návštěvníkům. Proto Lenka provádí analýzy a optimalizace stránek tak, aby byl váš web co nejpřívětivější a stále se jen zlepšoval. Je to sice běh na dlouhou trať, ale Lenka má zkrátka ráda výzvy a překážky a dovede dát duši každému projektu.

Co dalšího píšu?


SEO v roce 2018: které dlouho očekávané změny přinesl?

16.08.2018 | Lenka Zachrdlová
Online se vyvíjí bleskovou rychlostí. Přestože některé principy zůstávají dlouhodobě neměnné a mnohdy se v rámci času pouze utvrzuje jejich důležitost, některé však přináší do vod SEO nový a svěží vítr. Pokud nechcete ztratit svou konkurenční výhodu, nevyplácí se zůstávat pozadu. Nezaspali jste dobu?

Proč při SEO nikdy nezapomínat na aktualizaci obsahu na webu

31.07.2017 | Lenka Zachrdlová
Obsah by měl být alfou a omegou každého kvalitního webu. Samozřejmě, existuje spousta dalších faktorů, které ovlivňují jeho hodnocení. Tohle je ale základ. Přesto se na něj často zapomíná. Jeho aktualizací přitom dokážeme naboostovat výsledky na SERPu a podpořit tak plnění jeho cílů. Skvělý náhled na problém poskytuje např. Google Search Console a jedna z jeho často opomíjených součástí– statistika procházení.