Náš blog

kategorie blogu

Vzdělání je občas na škodu. Třeba u copywritingu

04.07.2014 | Jan Novák


Edukace, percepce, konfabulace. Endogenní, infantilní, anxiosní. Selektovat, oscilovat, kalibrovat. Rozumíme si, ne? Je to přece úplně jasný. Lehký jak facka. Takže teď podobný slova střelím na váš web. A pak se budu plácat po zádech, jak sem jako dobrej. Nebo se vám na tom něco nezdá?


Ještě to kousek natáhni

Vysokou školu sem dokončil vloni v létě. Dobře si tak pamatuju, jak probíhá psaní všech semestrálních, ročníkových nebo diplomových prací.


Musí to mít 5 stran. Nebo radši 20. A diplomka? Pro jistotu rovnou 50. Co na tom, že svoje téma dokonale vyčerpáte a perfektně popíšete na 30 stránkách? To nestačí! Musí jich být padesát! PA-DE-SÁT! Takže piš, natahuj, opisuj, vymýšlej, řádkuj. Prostě dělej všecko, aby to bylo na těch padesát.


A že těch zbylých 20 stran budou z prstu vycucaný a naprosto nedůležitý kapitoly, to vůbec nevadí. Hlavně, že je splněná kvóta.



Jsi vysokoškolák, tak podle toho piš

A ještě něco. Jakoby těch 50 stran nebylo málo. Musí to mít taky kulturu. Však jsi vysokoškolák, ne? Takže žádný vnitřní problémy! Pěkně napiš endogenní. Ve městě jsi neuvízl v zácpě. To je přece dopravní kongesce. Proč bys to psal jako laik, když máš po ruce odbornej výraz? Co?

Jsi přece vysokoškolák.


Copywriting proti všem pravidlům

Ti, co někdy studovali vysokou, tohle nejspíš dobře znají. A vy, co jste ji nestudovali, mi prostě věřte. Takhle to na vysokých funguje. Piš dlouhý romány a používej odborný slova. Pak tě každej pochválí. A o to přece jde.

Nikdo už nebude řešit, že píšeš o úplných ho.....výtrusech.


Jenže u textů na web to takhle nefunguje. Jakmile začnete potit text ve stylu semestrální/diplomová práce, směřujete do copywritingového pekla.

Zajímá vás proč?


Protože vaši zákazníci (návštěvníci webu) jsou jen lidi. Chodí po ulici, jezdí autobusem a makají v kanclu nebo fabrice. A taky nemají moc času. Takže textem ve stylu diplomky je akorát tak nase****. Buď nebudou mít čas ho číst nebo mu nebudou vůbec rozumět. Obojí je špatně.

Pište jako lidi. Stručně, úderně, srozumitelně. Nikdo není zvědavej na vaši slovní zásobu ani zálibu v nekonečných souvětích. Popište svůj produkt/službu jako byste to vykládali kámošovi na ulici. A ideálně po třech pivech. Prostě laicky. Jako pro hlupáky.

Možná se budete divit, ale ono to funguje.

Ze všeho nejdřív musíte zapomenout na všecky pravidla psaní, který jste se naučili na vysoké. Pokud jste ji vůbec nestudovali, máte při psaní na web paradoxně výhodu.

Jan Novák
copywriter
ZPĚT Chci Copywriting
Jan Novák
copywriter email: jan.novak@impnet.cz

Jana písanie bavilo už od detstva. Z diktátov nemal nič iné ako jednotky a jeho maturitnú slohovú prácu osobne pochválil dokonca predseda maturitnej komisie. Teraz pre vás tvorí texty. Zábavné, pútavé a predovšetkým originálne texty, ktoré predávajú.

Co dalšího píšu?


5 věcí, na které copywriteři často zapomínají. Které to jsou?

01.07.2015 | Jan Novák
Chcete na svém webu perfektní obsah? Pak musíte copywriterovi zadat víc, než jen přepsání home page, produktových kategorií a pár stránek v menu. Dokonalý celek tvoří detaily. A o copy to platí dvojnásob. Na těchto pět věcí byste při textování svého webu nikdy neměli zapomenout.

Jsme hrdými držiteli těchto certifikátů