Google AI Overviews: Přichází revoluce ve vyhledávání

Vyhledávání na internetu se mění. Umělá inteligence nám totiž strká své prstíky i do výsledků vyhledávání. V tomto článku se vám pokusím nastínit, jak to ovlivní data a chování uživatelů.
Google AI Overviews představují zásadní posun ve způsobu, jakým uživatelé získávají informace prostřednictvím vyhledávače. Namísto tradičního seznamu odkazů nyní Google nabízí AI-generovaná shrnutí, která poskytují rychlé a ucelené odpovědi přímo na stránce s výsledky vyhledávání.
Co jsou AI Overviews?
AI Overviews jsou umělou inteligencí generovaná shrnutí, která se objevují na samém začátku výsledků vyhledávání, často označované jako "pozice nula".
Tato shrnutí ve výsledcích vyhledávání Google jsou vytvářena pomocí jazykového modelu Gemini a poskytují uživatelům rychlé odpovědi na jejich dotazy, aniž by museli klikat na jednotlivé odkazy. To je celkem gamechanger, protože uživatelé mají o důvod míň opouštět výsledky vyhledávání Google. Zůstanou tam déle, často se ani neprokliknou na další web, protože je uspokojí přímo odpověď ve výsledcích vyhledávání. Pro majitele webů to není moc dobrá zpráva – prostě to znamená méně návštěvnosti z Google. No řekněme si to upřímně, Google prostě nemá žádnou motivaci vodit někam návštěvnost zdarma.
Tato funkce byla původně představena jako Search Generative Experience (SGE) během konference Google I/O 2023 a od května 2024 byla dostupná v USA pod názvem AI Overviews. Od května 2025 se funkce rozšířila do více než 200 zemí a teritorií a je dostupná v 11 jazycích.
Tak AI Overviews v květnu 2025 vstoupily i na pole českého Google vyhledávání.
Jak AI Overviews fungují?
Při zadání dotazu uživatele do vyhledávače Google systém analyzuje otázku a pomocí generativní AI vytvoří shrnutí, které kombinuje informace z různých důvěryhodných zdrojů. Tato shrnutí mohou obsahovat krátké odstavce, seznamy, tabulky nebo obrázky a jsou doplněna odkazy na původní zdroje.
Dopady na SEO
Zavedení AI Overviews do českých výsledků vyhledávání mění dynamiku optimalizace pro vyhledávače (SEO). Už tak mizerná CTR (míra prokliků z výsledků vyhledávání) se ještě sníží.
Přehledy s využitím umělé inteligence prostě změní způsob, jakým uživatelé interagují s výsledky vyhledávání. Povede to k většímu počtu vyhledávání s nulovými prokliky. Uživatelé se prostě z vyhledávání neprokliknou dále, protože najdou odpovědi přímo na stránce vyhledávání.
Na co tak nyní všichni myslíme? Abychom weby dostali do těchto AI shrnutí. To je cesta k návštěvnosti, po které všichni prahneme.
Webové stránky, které se dostanou do těchto shrnutí, mohou mít zajímavý zdroj návštěvnosti, zatímco ostatní budou zřejmě biti (ve smyslu návštěvnosti).
Jak se do AI Overviews dostat?
I když SEO dostalo s příchodem AI Overviews pěknou herdu do zad (nebo rovnou kudlu?), pořád je důležité.
Sám Google uvádí, že k tomu, aby byl váš web zvážen k zařazení do AI přehledů, stačí dodržovat pokyny v dokumentu Search Essentials.
Je důležité pracovat s obsahem na webu, je důležité budovat brand, stále je důležité technické SEO či linkbuilding.
Aby se váš obsah zobrazoval jako odkazovaný web v přehledu AI, nemusí být přímo zdrojem, na kterém se jazykový model učil. Váš obsah musí co nejlépe odpovídat odpovědi, kterou Google generuje v AI přehledu, aby uspokojil vyhledávací záměr uživatele. Váš brand musí být silný, váš web rychlý, přehledný, bez chyb. Pravidla SEO platí dál, mění se jen název hry, ale pravidla zůstávají. Proto nezanevřete na SEO, vše z jeho pravidel a pouček stále platí.
Dle studií a pozorování většina AI přehledů cituje weby, které se již umisťují v prvních 30-35 organických pozicích - takže vaše základy v SEO musí být silné a váš obsah by se pak měl umisťovat co nejlépe v tradičním organickém vyhledávání, ideálně na pozicích 1 až 12. Pak má slušnou šanci se do AI shrnutí dostat. Takže SEO důležité bylo, je a nějakou dobu i bude ????
Pojďme se ješte v krátkosti podívat na některé strategie, které mohou pomoci vašemu webu umístit se v přehledech AI. Ty jsme vybrali na základě pokynů Google Search Essentials a obecných osvědčených postupů SEO.
1. Analýza výkonu AI přehledů u vašeho webu
Než se pustíte do konkrétních taktik, je zásadní znát váš aktuální výkon v přehledech AI. Naštěstí se nástroje přizpůsobují aktuální situaci – mohou tak poskytnout lepší vhled do přehledů AI.
Už v září 2024 společnost Semrush rozšířila sledování AI přehledů v jejich nástroji Organic Research.
U nás s AI Overviews umí pěkně pracovat Collabim, takže doporučím tento nástroj pro analýzu toho, jak AI overviews zasáhlo vaše niche.
2. Zaměřte se na UX
UX a SEO je tou vítěznou kombinací pro dobré umístění ve vyhledávání (a i v AI přehledech). Přehledy s umělou inteligencí prostě upřednostňují to, co uživatel chce najít.
Identifikujte záměr vyhledávání dotazu. A poskytněte jasnou a stručnou odpověď nebo řešení, které tento záměr splňuje.
Záměr vyhledávání může být informativní, navigační, komerční nebo transakční.
Například „co je SEO“ má jasně informativní vyhledávací záměr. Uživatelé se chtějí dozvědět více o SEO. Zatímco „nejlepší krém s retinolem“ má komerční vyhledávací záměr. Uživatelé se snaží porovnat možnosti před nákupem.
Chcete-li optimalizovat UX, ujistěte se, že obsah, který vytváříte, přímo odpovídá záměru daného klíčového slova. A nejenže se zaměříte na kategorizaci záměru, ale podívejte se i na výsledky vyhledávání pro dané klíčové slovo. Pochopíte tak, jaký druh obsahu se dobře umisťuje (a proto pravděpodobně splňuje záměr vyhledávání).
Mějte obsah dobře čitelný a „stravitelný“
Čtenáři obvykle procházejí obsah webů, aby se rozhodli, zda se jim vyplatí věnovat mu svůj čas. A aby rychle našli informace, které potřebují.
Proto je nutné, aby byl váš obsah „snadno stravitelný“. Jinak lidé prostě nebudou trávit jeho čtením mnoho času. A to vám google ve finále spočítá.
Používejte odrážky, jasné nadpisy a krátké odstavce. To uživatelům pomůže snáze najít informace, porozumět a orientovat se v nich.
Nezapomeňte na multimediální obsah
Přidejte relevantní videa, obrázky a infografiku.
Vizuální prvky pomáhají uživatelům pochopit složité informace, mohou si lépe zapamatovat klíčové body tématu.
Technické SEO neumřelo
Vylepšete technické aspekty svého webu, jako je rychlost načítání stránek, navigace, interní prolinkování a optimalizace pro mobilní zařízení.
To povzbudí uživatele, aby na vašem webu zůstali déle. To může Googlu signalizovat, že váš obsah je relevantní pro to, co uživatelé hledají. To jsou prostě pozitivní body pro váš web v očích Google.
3. Vytvářejte obsah, který jde v tématu do hloubky
AI přehledy nezobrazují pouze odkazy na webové stránky přímo související s vyhledávacím dotazem. Zobrazují také řadu zdrojů k různým podtématům, což uživatelům dává možnost rychle a snadno se dozvědět o tématu o něco více.
Výsledek? Měli byste komplexně pokrýt cílová témata. Což je vlastně obecně osvědčený postup v SEO.
Vytvořte nový obsah, který se konkrétně zaměřuje na různá klíčová slova. Nebo optimalizujte stávající obsah tak, aby se těmito tématy zabýval.
Závěrem
S AI Overviews přichází nová doba. Ona už vlastně přišla s AI. AI Overviews jsou jen logickým důsledkem příchodu AI. Musíme se přizpůsobit, jako vždy. Návštěvnost k nám může stále proudit, jen po jiných cestičkách. Takže se musíme stále snažit je udržovat sjízdné a upravené.

Pavel Horelica
SEO konzultant
Pavel Horelica
SEO konzultant email: pavel.horelica@impnet.czPavel je tu od toho, aby vás lidé na internetu našli. Stará se o optimalizaci stránek pro vyhledávače, spravuje PPC kampaně a sleduje webová analytika. Má neustále nové nápady a posouvá váš web kupředu.