🎄 Vánoční provoz:
Do 19. 12. pracujeme ve standardním režimu,
v období 22. 12. – 2. 1. 2026 fungujeme v omezeném režimu.
Podpora je dostupná na
podpora@impnet.cz,
urgentní požadavky řešíme do 24 hodin.
Spolehlivý partner pro online marketing už přes 15 let
2 otázky, které si musíte položit, než začnete s e-mail marketingem
Příspěvek
2 otázky, které si musíte položit, než začnete s e-mail marketingem
Jan RychnovskýCopywriting
E-mail marketing. Slova, která možná na někoho působí jako červený hadr na býka, protože si hned představí svoji e-mailovou schránku plnou nevyžádaného spamu – nabídek na cokoliv, od prášků na potenci přes zaručeně fungující diety až po výrobky všeho druhu, samozřejmě za nejvýhodnější cenu...
E-mail marketing. Slova, která možná na někoho působí jako červený hadr na býka, protože si hned představí svoji e-mailovou schránku plnou nevyžádaného spamu – nabídek na cokoliv, od prášků na potenci přes zaručeně fungující diety až po výrobky všeho druhu, samozřejmě za nejvýhodnější cenu, která se už nebude opakovat. Pokud se ale e-mailing dělá profesionálně, s rozumem a je podložený reálnými daty, stává se z něj skvělý a užitečný nástroj. Chcete-li s e-mail marketingem začít, je třeba znát odpovědi na 2 základní otázky.
První otázka – PROČ?
V první řadě byste se měli zamyslet, co od toho očekáváte. Je jasné, že většina z vás řekne zvýšení prodejů. Vy ale nemusíte svoji emailovou komunikaci omezit jen na každotýdenní zasílání nového zboží v akci. Toho má každý plnou schránku. Zaměřte se i na budování vztahu se zákazníky, přitáhnutí nových zákazníků na váš web, informování o novinkách a praktické rady a tipy na použití vašich výrobků. Lidé hledají na internetu odpovědi, tak jim je dejte. A pokud zákazník bude vědět, že tomu co prodáváte, rozumíte, mnohem raději u vás také nakoupí.
Druhá otázka – JAK?
Tady už to bude trochu komplexnější záležitost. Začněte strategií. Tu už jste si částečně nastínili v odpovědi na předešlou otázku. Doplňte si k tomu, jak často chcete newslettery zasílat, jaký obsah by měly mít. Nemyslete u toho na sebe, ale zkuste se vcítit do role zákazníka – co byste chtěli číst?
Vybudujte si svoji databázi kontaktů. Pravděpodobně už nějakou máte. Jsou to lidé, kteří u vás něco nakoupili, nebo využili vašich služeb. Těm můžete začít posílat newslettery i bez udělení výslovného souhlasu, vždy je ale lepší si jej nechat znovu potvrdit. Třeba u vás nakoupili už před dlouhou dobou a zapomněli na vás, tak se jim připomeňte.
Bez práce nejsou koláče
Ovšem pozor – tohle může lákat k rychlému a bezpracnému nákupu databáze, vždyť na internetu je spoustu nabídek. Ale tím byste si – jak se hezky česky říká – naběhli na vidle. Nákupem se vy i prodávající dostáváte do křížku s nařízením GDPR o ochraně osobních údajů. Navíc jsou to ve většině případů naprosto nerelevantní kontakty s ohledem na vaši cílovou skupinu, v databázi je obvykle také mnoho starých a neaktivních e-mailových adres (lidé změní práci, příjmení).
Dalším rizikem jsou tzv. spamtrapy neboli spamové pasti, což jsou úmyslně zakládané a k žádnému odběru neregistrované e-mailové adresy, které mají za cíl odhalit právě tyto e-mailingové nepoctivce. Jednou pošlete newsletter na takovouto adresu a vaše snaha může přijít vniveč. Buď začnou vaše newslettery padat do spamu, nebo – v tom horším případě – si už ze své adresy nic nepošlete.
A budou to lidi vůbec číst?
Dejte svým e-mailům řád, tvář a styl. Nezahlťte čtenáře hromadou textu a na obsahu e-mailu si dejte záležet. Pište lidskou řečí, ne odbornými frázemi, kterým nikdo kromě vás nerozumí. Představte si, že byste takový e-mail dostali vy. Udělejte vše pro to, aby text byl stručný, čtivý, přehledný a srozumitelný. Pokud nemáte co říct, neposílejte e-mail jen proto, že je zrovna termín. Uvidíte, že dodržení těchto jednoduchých rad vaši čtenáři ocení.
E-mail marketing může být jedním z nejlepších prodejních kanálů. Pokud k němu přistupujete zodpovědně a budujete si poctivě svoji síť kontaktů, personalizujete a neunudíte svými newslettery čtenáře k smrti, může vám přinést nejen vyšší výdělky, ale také větší loajalitu vašeho publika. A taková důvěra zákazníka, ta už něco znamená.