Náš blog

kategorie blogu

Jak správně psát meta description? A jak má být dlouhý?

24.04.2018 | Pavel Horelica

Relativně nedávno společnost Google rozšířila délku, kterou bere z tagu meta description každé stránky. To je docela dobrá zpráva pro SEO. Proč? A co to je vůbec meta description? To si blíže přiblížíme v tomto článku.

Co je to vůbec ten meta description?

Meta description (či meta popis, jak se mu někdy říká) je tag (značka), která se objevuje na každé stránce vašeho webu (dobře, možná ne na každé, možná se tam neobjevuje dokonce vůbec, pak ale možná váš administrátor zaslouží vytahat za uši). Obvykle vypadá nějak takto:

Stručně řečeno, tato značka dává vyhledávačům (Google či Seznam) i vašim návštěvníkům trochu víc informací o obsahu vaší stránky. Ačkoli Google nepoužívá značku meta description pro účely hodnocení, stále ji analyzuje. Někdy pak vyhledávače rádi zobrazují meta popis v SERP. Je to ten úryvek vyhledávání textu, který se zobrazuje těsně pod odkazem.

meta-description

A proč je tam slovíčko „může“? Je to proto, že je čistě na uvážení vyhledávače, který text tam zobrazí. Může tam tedy zobrazit obsah značky meta description, ale také tam vesele může uvést jakoukoliv část textu na vaší stránce samotné. Algoritmus vyhledávače ve finále sám uzná, který text je nejlepší (relevantní) vůči dotazu uživatele a ten tam zobrazí.

Meta description a jeho délka

Až do nedávné doby byla Googlem maximálně tolerovaná délka textu v tagu někde kolem hodnoty 160-165. Nyní je to až 320 znaků. Délka se tedy změnila směrem k delšímu textu. Toto je prohlášení, které společnost Google vydala k tomuto kroku:

"Nedávno jsme provedli malou změnu, abychom poskytli uživatelům více popisných a užitečných úryvků. Je to proto, abychom pomohli lidem lépe porozumět tomu, jak jsou stránky relevantní pro jejich dotaz ve vyhledávání. To vedlo k tomu, že úryvky se v průměru mírně prodlužují."

A co teď?

Takže měli byste projít všechny vaše stránky webu a aktualizovat text v meta description? Ne. To říká Danny Sullivan, analytik a novinář, který pracuje pro Google. Nicméně pro budoucí blogové příspěvky a vstupní stránky byste měli psát meta popisy, které jsou delší než 160 znaků. Prostě využijte tento nabídnutý prostor na maximum. Google vám ho dává k dispozici, tak proč ho jen tak zahodit?

Osobně s Dannym Sullivanem úplně nesouhlasím. Z obsahového a marketingového pohledu je přece mnoho věcí, které můžete udělat s tímto nabídnutým prostorem. Pro začátek můžete třeba poskytnout podrobnější informace o vašem článku. Tyto dodatečně přidané informace mohou vyústit k zisku více kliknutí ze SERPU. Možnost rozšíření meta popisu můžete využít pro doplnění tagu o text s vyhledávanými výrazy souvisejícími se článkem. Opět tak můžete zacílit na více longtailových výrazů. Toto doplnění obsahu může algoritmu Google dát pocit, že jste více autentičtí pro dotaz uživatele, než vaše konkurence.

Pokud jde o e-shop, využijte rozšíření meta description k poskytnutí více informací o vašich produktech, zejména se zaměřte na výhody a důležité vlastnosti produktu. Pracujte v meta description také se svým brandem.

Jednoduše nyní máte dvakrát větší prostor, pro ovlivnění CTR ze SERPU, než jste měli v minulosti. Využijte toho. Víte jak to je, hloupý kdo dává…

Nicméně přidám malé upozornění, neměli byste novou délku meta description vnímat jako příležitost k nějakému bezduchému vyplňování klíčovými slovy. To nikam nepovede. Tyto popisky by měly být užitečné a podporovat prokliky.

Jak to ovlivní SEO?

Jaký to bude mít vliv na SEO? Nikterak zásadní, ale není to ani nic, co bychom měli úplně opomíjet.

1. Změní se to, jak bychom měli psát a optimalizovat meta popisky

Budeme psát trochu jinak, protože máme větší prostor. Budeme se snažit přilákat lidi, aby klikli na náš výsledek.

2. Změní se nám CTR (možná)

Je možné, že se změní mírně CTR hodnoty (tedy míra prokliků z výsledků vyhledávání). Myslím si, že existují 2 pravděpodobné způsoby, jak se změna meta description projeví. Pravděpodobně negativně, u méně složitých dotazů. Naopak, je možné, že získáte více kliknutí na některé složitější dotazy, protože uživatelé budou více lákání rozšířenými popisky.

Co tedy udělat, když už znáte všechny informace ohledně meta description?

Nemusíte dělat nic, jasně. Ale já doporučuji 3 věci.

1. Vyjeďte si ze svého analytického nástroje nejnavštěvovanější stránky z organicu a alespoň u nich meta description upravte. Podívejte se, na jaká slova k vám lidé přijdou (třeba v Search console) a doplňte text v meta description dalšími slovy.

2. Zkontrolujte si vašem CMS, zda vám nějak nekrátí meta description na hodnotu kolem 160 znaků. To je takový nešvar, který některá CMS mají. Nechte si tento nesmysl odstranit.

3. Do budoucna pište všechny meta description delší. Pracujte v nich s klíčovými slovy, ale hlavně dbejte na to, aby byly obsahově zajímavé a nabádaly k prokliku.

Pavel Horelica
SEO konzultant
ZPĚT Chci SEO
Pavel Horelica
SEO konzultant email: pavel.horelica@impnet.cz

Pavel je tu od toho, aby vás lidé na internetu našli. Stará se o optimalizaci stránek pro vyhledávače, spravuje PPC kampaně a sleduje webová analytika. Má neustále nové nápady a posouvá váš web kupředu.

Co dalšího píšu?


Recenze školení Google Analytics

10.01.2017 | Pavel Horelica
I sebelepší odborník na svůj obor časem najede na jistý stereotyp. Řeší podobné problémy, přemýšlí nad podobnými schématy, zkrátka "jede si to svoje". To je ale cesta do pekel.