🎄 Vánoční provoz: Do 19. 12. pracujeme ve standardním režimu, v období 22. 12. – 2. 1. 2026 fungujeme v omezeném režimu. Podpora je dostupná na podpora@impnet.cz, urgentní požadavky řešíme do 24 hodin.

26. březen – den, kdy skončil internet, tak jak ho známe

Příspěvek

26. březen – den, kdy skončil internet, tak jak ho známe

Dominik BezděkSEO

Také vás tento titulek tak děsí? Bohužel si neděláme legraci. 26. březen 2019 se možná zapíše do historie jako den, kdy skončila svoboda internetu a lidé s tím nic neudělali. Nebo alespoň ne dost. Co se tedy má stát a jak to ovlivní nás „obyčejné lidi“?

Dominik Bezděk

Také vás tento titulek tak děsí? Bohužel si neděláme legraci. 26. březen 2019 se možná zapíše do historie jako den, kdy skončila svoboda internetu a lidé s tím nic neudělali. Nebo alespoň ne dost. Co se tedy má stát a jak to ovlivní nás „obyčejné lidi“?

Určitě to znáte, ráno zapnete internet, do vyhledávače zadáte „zprávy/novinky“ a tam vám naskočí nejnovější news ze světa. Večer se naopak chcete podívat na trailery k novým filmům nebo humorné scénky a parodie od svých oblíbených youtuberů. Internet je v tomto případě v pořádku, že?

A teď si představte, že nic z toho už nebude možné. Google vám žádné zprávy neukáže, protože nebude moct. A na YouTube už žádné trailery nebudou, youtubeři žádné parodie už nenahrají, protože jim je YouTube ihned zablokuje.

Ptáte se proč?

Odpovědí jsou články 11 a 13 nové evropské směrnice o autorském právu. Tato směrnice má přísněji chránit autorské právo na internetu, což je v pořádku. Bohužel tyto dva články jsou napsané až příliš agresivně a ohrožují svobodu projevu na internetu. Můžeme tomu říkat celointernetová cenzura.

Jak je to s článkem 11?

Článek 11 dává všem online médiím výlučná práva na jejich obsah a jejich šíření. A hlavním cílem je jak jinak než Google a Facebook. To v praxi znamená, že pokud například uvidíte na nějakém zpravodajském serveru zajímavý článek a chtěli byste jej nasdílet na svou Facebookovou stránku pro své přátele, museli byste za něj zaplatit.

Druhý příklad navazuje na začátek tohoto článku: „do vyhledávače (Google) zadáte „zprávy/novinky“ a tam vám naskočí nejnovější news ze světa“. Po zavedení článku 11 by Google za tyto úryvky z magazínů musel zaplatit všem zpravodajským serverům, ze kterých by tyto úryvky přicházely.

Písnička v pozadí? Problém

Článek 13 cílí na autory různých meme obrázků, parodií, či videí, ve kterých se nachází pouze úryvek nevlastního obsahu. Dává všem provozovatelům, kteří nahrání takovým videí na svůj web umožňují (YouTube, Facebook, Instagram…), veškerou zodpovědnost za nahraný obsah a jejich kontrolu. Pokud tak „pustí“ do světa video, kde je byť i kousek nevlastního obsahu patřící jiné společnosti (a že je to velmi časté), může je tato společnost žalovat a domáhat se náhrady.

Příkladem může být i video na YouTube vašeho oblíbeného youtubera, který si kráčí obchodním centrem a v pozadí hraje písnička přes celý obchod (v době Vánoc hlavně koledy, známe to všichni). Tato písnička však není majetkem daného youtubera a proto nesmí ve videu vůbec figurovat, jinak za ni YouTube dostane slušnou pokutu od skutečného autora.

Zapojte se do boje

V současné době bohužel ani YouTube ani jiná platforma nemají tak dobrou technologii, aby zkontrolovali 100% obsahu na svých stránkách a správně jej vyhodnotili, a proto raději takové videa nebudou zobrazovat vůbec.

Nyní můžeme udělat jediné, stejně jako např. Wikipedie, která dnes (21.3.) na protest vypnula svůj web s následujícím sdělením:


Pokud byste i vy chtěli kontaktovat své europoslance, můžete tak učinit zde.

EDIT: 26. března 2019 europoslanci schválili směrnici o autorském právu na jednotném digitálním trhu a spolu s ní i již avizované články 11 a 13. Každá země EU má nyní lhůtu 24 měsíců, aby tuto směrnici zapracovala do svých zákonů. Jak tedy bude internet v budoucnu vypadat se dozvíme v následujících měsících.

Dominik Bezděk

Dominik Bezděk

Dominik u nás začínal před osmi lety jako stážista. Postupně si prošel linkbuildingem, správou sociálních sítí a nakonec se ponořil i do světa PPC kampaní. Dnes u nás působí jako marketingový manažer – stará se o to, aby naši klienti byli vidět tam, kde na tom opravdu záleží, a aby jejich online aktivity dávaly smysl i výsledky. Jak to dokáže?

Blog

O SVÉ KNOW-HOW SE DĚLÍME I S VÁMI. A ZADARMO

Kontakt

zaujala vás tato nabídka?

O vaše data je u nás postaráno. Přečtěte si naše podmínky pro zpracování os. údajů.

Na našem blogu sdílíme rady a inspiraci. Máte dotaz? Rád vám poradím osobně.

Vojtěch Gibala

Business Development Manager

mobile+420 604 420 284

emailvojtech.gibala@impnet.cz

Vojtěch Gibala