Náš blog

kategorie blogu

Doménová válka a hodnota internetových domén

07.07.2014 | Lukáš Bryksa


Každý, kdo se někdy zajímal o internetový trh drobných podnikatelů a živnostníků asi ví, že prakticky neustále probíhá intenzivní obchod s internetovými doménami. Jaké jsou nejdražší prodané domény v historii a jakou hodnotu má třeba vaše doména?

Většinou to začíná podobně. Šikovný nadšenec si při studiu hodlá přivydělat nějakou tu korunu a dobře ví, že v dnešní době je „podnikání“ na internetu tou nejpřístupnější cestou. Takže si zaregistruje několik pěkných domén a doufá, že na nich časem trhne balík.


Spekulace s doménami škodí firmám

Najít dnes zajímavou doménu, která by byla stále volná, je ale mnohem těžší, než dříve. Spekulace nad internetovými doménami proto zašla tak daleko, že se spekulanti snaží nakupovat tzv. brandové domény (např. alza.cz). Nově založená společnost či marketingově nedůsledná firma si v případě včasného nezaregistrování domény může zadělat na pořádné problémy.

Spekulanti totiž chtějí nepozorné firmy pořádně oškubat a svou doménu nabízejí za tisíce i desetitisíce korun. Osobně jsem se s tímto případem setkal u několika klientů, kteří se snažili získat doménu i několik let a částka mnohdy vyšplhala nad 50 000 Kč. A rozhodně se nejednalo o žádné lukrativní značky.

V poslední době spekulanti dokonce s oblibou skupují domény podle nově vznikajících firem v obchodním rejstříku. Takže hned na začátku podnikání vás čeká tuhý boj o doménu, kterou si pár dní předtím nějaký studentík chytře zaregistroval.

Přitom brandová doména je dnes takřka nutností. Pokud prodáváte např. parfémy, nic jako parfemy.cz už samozřejmě volné není. Celosvětové je totiž registrováno přes 200 miliónů domén, v Česku je to něco přes milión. Atraktivních domén k registraci zůstalo jako šafránu a pokud chcete mít krátkou a jednoduše zapamatovatelnou doménu, musíte zvolit brandovou.

Vývoj počtu registrovaných domén v posledních letech:


Copyright na firemní jméno nic neřeší

I v případě, že má společnost zaregistrovanou ochrannou známku na název své firmy, nemá ještě nárok na stejnou doménu. Ochrannou známkou získá jen to, že majitel domény na ní nesmí provozovat konkurenční činnost. Ochranná známka je v tomto případě tedy jen zárukou, že se na „vaší“ doméně nebude přiživovat konkurence.


Nejdražší české i světové domény

Za nejdražší doménu české historie se považuje oskar.cz, za kterou byl tehdejší operátor (dnešní Vodafone) ochoten zaplatit asi 4 miliony korun. Mezi milionové domény patří také letenky.cz, sperky.cz, hracky.cz či reklama.cz.

V zahraničí se částky za *.com domény pohybují v jiných číslech. Měsíčně se jen na největším aukčním doménovém serveru sedo.com prodá kolem 3 000 domén. Nejdražší domény celosvětové historie jsou vcelku logicky domény jako sex.com, business.com, diamond.com nebo fund.com, které se vydražily v přepočtu za 200 - 300 milionů korun.

Lukáš Bryksa
obchodní ředitel
ZPĚT Chci Technická řešení
Lukáš Bryksa
obchodní ředitel email: lukas.bryksa@impnet.cz

Lukáš stál v roce 2009 u zrodu firmy. Často pracuje dlouho do noci nebo i o víkendech. Záleží mu totiž na vaší spokojenosti. Chce, abyste byli spokojení pořád. A ne jenom 40 hodin za týden.

Co dalšího píšu?


Časté dotazy k GDPR - co s vaším webem a e-shopem?

10.05.2018 | Lukáš Bryksa
Do vstupu GDPR v platnost zbývá už jen několik dní a pokud stále ještě nemáte jasno v tom, co na vašem webu/e-shopu nesmí chybět, jak je to s cookies lištou, remarketingem a podobně, připravili jsme pro vás odpovědi na nejčastější otázky, které se GDPR týkají.

NPS - zjistěte spokojenost vašich zákazníků

19.01.2018 | Lukáš Bryksa
NPS, zkratka Net Promoter Score velmi jednoduchým způsobem zjišťuje a nastavuje metriku pro měření spokojenosti zákazníků s vašimi službami či produktem na základě otázky "Doporučil byste službu / produkt vašemu známému či kolegovi?" Proč je právě tento způsob vypovídající a efektivní?

Jsme hrdými držiteli těchto certifikátů