E-commerce Expo Prague pohledem Lukáše Bryksy
![](http://www.impnet.cz/upload/blog/featured-images/large_154-2018022155135.jpg)
Předposlední lednový den se v pražských Letňanech uskutečnil první ročník veletrhu a konference E-commerce Expo Prague, který jsme si nemohli nechat ujít. Přinášíme vám první dojmy z prezentovaných novinek a načerpaných informací.
Premiérový veletrh a konferenci E-commerce Expo pořadatelé vtěsnali do jednoho dne a do jedné haly pražského výstaviště v Letňanech. Veletrh byl otevřen pro veřejnost zdarma, na konferenci s řečníky umístěné v horním sále haly si musel zájemce připlatit. Co přinesl den nabitý tématem e-commerce a jaká je jeho expanze z ČR na zahraniční trhy?
Veletržní část poskytla zázemí několika desítkám stánků. Od menších prezentujících firem až po velké stánky VIVmailu, Seznamu či Heureky jsme mohli vidět různá témata v oblasti online řešení. Nejčastěji šlo o pronájmy e-shopu pro začínající subjekty (Shoptet a další), mailingové systémy (VIVmail, mailkit,…) nebo marketingové a vývojářské agentury všeho druhu nabízející své služby.
Mimo tyto mantinely bylo pouze několik stánků jako Lajkomat.cz pro podporu Facebooku, Recruitis pro personalisty a nábor nebo platební brána GoPay či alternativa pro klientské splátky Airplatba.
Nejvyhledávanější byla konzultace s odborníky
Firmy Heureka.cz nebo Seznam.cz pojaly prezentaci jako možnost konzultovat, což viditelně využívalo dost lidí a myslím si, že odcházeli spokojeni s výstupem, který dostali. Místa, kde se tvořily fronty nejvíce, byly pulty, u nichž účinkovali řečníci z konference (mimo jiné např. Jan Kvasnička) a pár dalších odborníků na různé oblasti e-commerce.
Je jen škoda, že tyto stolky byly v neustálém obležení lidí, takže čekací doby byly dost dlouhé. Myslím, že platící návštěvníci konference by si zasloužili pár minut na konzultaci také, k čemuž se paradoxně mohli dostat nejméně, protože měli volné pouze krátké pauzy mezi přednáškami.
Čeští i zahraniční řečníci a expanze do zahraničí
Konference nabídla celkem osm 30 až 40 minutových bloků s českými i zahraničními řečníky. Rozhodně oceňuji pár zvučných jmen a jednotné zaměření celé konference na expanzi na další trhy. To téma je v Česku velmi diskutováno, ale informace, podle mého názoru, stále chybí.
Z těch nejzajímavějších přednášek bych rád vyzdvihl vždy praktického a konkrétního Jana Kvasničku, který své příklady uváděl na e-shopu VaseCocky.cz a Pelikan.cz. Skvělé UX tipy byly tentokrát zaměřeny na zahraničí a hlavním poselstvím je, že přeložená kopie e-shopu skutečně není vhodná pro vstup na zahraniční trh.
Je nutné provést úpravu celého konceptu. Věděli jste např., že v Anglii či Švýcarsku platí v e-shopech kartou více než 85 % zákazníků, zato u nás je to jen 32 % a 55 % zákazníku preferuje stále dobírku? Že v žádné evropské zemi, vyjma České a Slovenské republiky, se osobní odběr zboží nepoužije ve více než 0,5 % objednávek?
Ještě před Honzou Kvasničkou vystoupil druhý Honza, tentokrát Vohryzek, který na konferenci zastupoval Google. Velmi inspirativní a zajímavá mi připadala jeho statistika tržeb z e-commerce napříč celým světem. V roce 2015 tržby činily 1,5 bilionu dolarů, v roce 2020 se očekává až 4,1 bilionu dolarů, z toho jen v Evropě 308 miliard USD. Tomu se říká skvělý potenciál, nemyslíte?
Příklady ze zahraničí – analytické a vizionářské tipy
Další zajímavé téma představovaly nástroje důležité pro analýzu trhu před samotným vstupem. Mezi ty užitečné patří Google trends, Consumer parameter nebo Market Finder (g.co/marketfinder), což je původní interní nástroj Googlu pro komplexní analýzu trhu. Pro veřejnost byl uvolněn teprve před třemi měsíci a po vyzkoušení na několika příkladech musím konstatovat, že je to opravdu silný pomocník pro rozhodování jakým směrem a na jaké trhy se s vaším produktem vydat.
Zahraniční řečník Brian McBride (vede ASOS, jeden z nevětších, celosvětově působících e-shopů s oblečením), který hovořil o důležitosti jít kupředu a o nesmírné síle nákupu přes mobilní zařízení (např. 70 % návštěvnosti Amazonu a 50 % objednávek jsou přes chytrý telefon). Strana poptávky je přitom připravena - 500 milionů zákazníků z Číny už nyní vlastní chytrý telefon. CEO Heuréky Tomáš Baverman mluvil o potenciálu vstupu na maďarský trh. Na závěr jsme si mohli poslechnout neskutečný příběh FootShopu a jeho expanze, nebo zhodnocení kladů a záporů prodeje přes Amazon.
Úroveň přednášek i prezentací byla v pořádku a ocenil jsem možnost dotazů na řečníky skrze sli.do.
Konference ano, ale veletrh?
Tak co, vyrazíte příští rok na E-commerce Expo Prague? Pokud hledáte rychlou inspiraci či intenzivní přednášky, doporučím vám navštívit konferenci. Zda stojí za návštěvu pouze veletržní část, tím už si tak jistý nejsem.
![](http://www.impnet.cz/img/tym/new3/p_bryksa_02.png)
Lukáš Bryksa
obchodní ředitel![](http://www.impnet.cz/img/tym/new3/p_bryksa_02.png)
Lukáš Bryksa
obchodní ředitel email: lukas.bryksa@impnet.czLukáš stál v roce 2009 u zrodu firmy. Často pracuje dlouho do noci nebo i o víkendech. Záleží mu totiž na vaší spokojenosti. Chce, abyste byli spokojení pořád. A ne jenom 40 hodin za týden.