Blog již dávno není pouze doménou pár jednotlivců, kteří jeho prostřednictvím vyjadřují svoje názory. Blogování se dostalo i do firemní sféry - společnosti se tímto způsobem snaží přiblížit svým zákazníkům a působit „lidštěji“. Navíc můžou pomocí blogu prokázat, že jsou ve svém oboru opravdovou autoritou.
Blog již dávno není pouze doménou pár jednotlivců, kteří jeho prostřednictvím vyjadřují svoje názory. Blogování se dostalo i do firemní sféry - společnosti se tímto způsobem snaží přiblížit svým zákazníkům a působit „lidštěji“. Navíc můžou pomocí blogu prokázat, že jsou ve svém oboru opravdovou autoritou.
Co vlastně znamená „blog“? Slovo blog vzniklo z anglického web log, tedy česky webový zápisník. Spojením slov vzniklo v zahraničí weblog a okolo roku 1999 se na jednom, tehdy ještě weblogu v USA, objevilo spojení we blog (my blogujeme). Tento název se pak uchytil do celého světa. Za historicky první veřejný blog se přitom nejčastěji považuje blog Justina Halla z roku 1994.
Definici blogu není možné vyjádřit jednou větou. Nejčastěji jde o názory člověka, který, glosuje nad tématy, které ho zajímají, baví, rozumí jim a chce tyto informace vykřičet do světa. A pokud píše zajímavě a zábavně, ostatní lidé jeho blog rádi čtou.
Firemní blogy
Blogy dneska nepíšou jen jednotlivci, ale taky celé firmy. Nejčastěji v technických oborech, kde zaměstnanci firmy popisují např. své výrobky, služby či technologie. A to jazykem, kterému rozumí široká veřejnost - blog tak plní vzdělávací funkci, sbližuje firmu s jejími klienty a zároveň dokazuje odbornost dané firmy = vytváří z ní autoritu.
Na druhou stranu existují odvětví, ve kterých blogování moc význam nemá. Jen těžko si lze představit blog společnosti vyrábějící dopravní značky nebo třeba úklidové firmy. Jistě, můžete namítnout, že i v těchto sférách by šlo „něco vymyslet“, jenže - jakmile blog píšete z donucení a jen proto, aby tam něco bylo, je lepší ho nepsat vůbec.
Pokud tedy nemáte svůj firemní blog, nevěste hlavu. Podle jednoho britského výzkumu mělo v roce 2000 vlastní blog jen 5 % oslovených firem. Novější výzkumy bohužel nejsou k dispozici, ale lze předpokládat, že v Česku se budeme pohybovat na podobné cifře.
Sečteno a podtrženo - jestliže pracujete v rychle se měnícím odvětví, které neustále přináší nové a nové věci, můžete blogování zkusit. Byť vám to ze začátku může připadat divné, postupem času si zvyknete a začne vás to bavit. O to víc, když se časem pod vašimi články začne objevovat diskuze a někteří zákazníci se vytasí s tím, že vás oslovili díky tomu „supr článku o desetijádrovém procesoru“.
Rozhodně se ale do ničeho nenuťte. Blog psaný z donucení je předem odsouzený k záhubě. V takovém případě raději svou energii vložte jinam - třeba pro své zákazníky vymyslete výherní soutěž J