🎄 Vánoční provoz:
Do 19. 12. pracujeme ve standardním režimu,
v období 22. 12. – 2. 1. 2026 fungujeme v omezeném režimu.
Podpora je dostupná na
podpora@impnet.cz,
urgentní požadavky řešíme do 24 hodin.
Spolehlivý partner pro online marketing už přes 15 let
Konec cílené reklamy na internetu? Již od příštího roku může nastat
Příspěvek
Konec cílené reklamy na internetu? Již od příštího roku může nastat
Lukáš BryksaPPC
Evropská unie usiluje o zrušení práv na používání osobních údajů o uživateli získání z webu bez jeho souhlasu či registrace. Nejde přitom o žádné teorie, konkrétní návrh na schválení by měl začít platit od května 2018. Čeká nás konec remarketingu a návrat do reklamní doby kamenné?
Evropská unie usiluje o zrušení práv na používání osobních údajů o uživateli získání z webu bez jeho souhlasu či registrace. Nejde přitom o žádné teorie, konkrétní návrh na schválení by měl začít platit od května 2018. Čeká nás konec remarketingu a návrat do reklamní doby kamenné?
Kouzelná zkratka GDPR, za kterou se skrývá evropské nařízení o ochraně osobních údajů je na spadnutí. Věc, o které se příliš nemluví, ale drasticky zasáhne každého uživatele online prostoru. Od internetových agentur, přes zpravodajské servery až po koncového uživatele webu. Na co se musíme připravit?
Cookies (soubory v pozadí webu sledující daného uživatele) dnes používají prakticky všichni a svého návštěvníka jen na webu informují o jejich přítomnosti a nabízí mu více informací. Již příští rok nebude možné je používat bez výslovného souhlasu uživatele, který tak dostane na výběr. A upřímně, kdo se bude chtít nechat sledovat? Nikdo.
Konec remarketingu?
Výjimkou jsou cílené registrace uživatele na webu, což popravdě není příliš obvyklé (mimo obrovské e-shopy, Facebook, Google služby). V praxi by to znamenalo prakticky úplné zamezení cílené reklamy na internetu v čele s remarketingem a retargetingem, které používají weby a e-shopy k oslovování svých předchozích návštěvníků s nabídkou produktů a služeb.
Podle posledních údajů přitom tvoří tyto cílené reklamní kampaně až třetinu z celkově utracených 20 miliard korun za rok (za posledních 7 let trojnásobný nárůst) za online reklamu na českém internetu. Tento zákaz by pak měl platit pod hrozbou pokuty 4 % z ročního obratu firmy nebo 20 milionů eur. A to už tedy stojí za pozornost.
Co vše je soukromý údaj?
Aby toho nebylo málo, ani Evropská unie v tom nemá zcela jasno. Především v tom, co se považuje za soukromý údaj uživatele a co již ne (např. kde na webu se pohyboval, atd.). Tudíž v této oblasti panuje nejistota, kterou musí však EU vyřešit velmi promptně, jelikož přípravy agentur, klientů a velkých e-shopů rozhodně nebude v řádech týdnů.
Důsledek tohoto kroku pro globální trh? Pro inzerenty se stanou společnosti jako Facebook a Google hlavními a jedinými inzerenty (mají údaje o každém skrze registrace a tím pádem i souhlas k používání) a ostatní menší hráči na trhu trošku ostrouhají.
Vyšší náklady na reklamu
Co je však horší, firmy budou muset za necílenou reklamu zaplatit řádově více peněz (propočty hovoří o třetině nákladů navíc) a koncového uživatele přepadnou hromady nacílené reklamy všude po internetu. Protože jak jinak chcete docílit stejně dobrých výsledků s necílenou reklamou? Zvednete objem.
Chápu obavy EU o rozšiřování možností nakládat s osobními údaji uživatelů na internetu, ale nedovolím si zeptat se - je toto opravdu ten správný způsob? Nechme se překvapit, květen 2018 se blíží velmi rychle.