Náš blog

kategorie blogu

Penalizace od Google – jak ji najít, opravit a jak se ji vyhnout?

04.07.2018 | Pavel Horelica

Penalizace od Google jsou asi nejhorší noční můrou každého webmastera. Takovým online strašákem. Ale i když vám web zasáhne, není vše ztraceno. Vše se dá napravit, nebojte.

V tomto článku si řekneme o:

  • různých druzích penalizace
  • jak je zjistit
  • jak se z nich zbavit, když je máte
  • jak zajistit to, že vaše webové stránky nebudou znovu penalizací zasaženy



Co je to penalizace?

Docela nepříjemná záležitost. Zvláště, když postihne váš web (u konkurence tak nepříjemná není, co si budeme povídat). Penalizace je postižení vašeho webu. Jakýsi trest. Za cokoliv. Může se projevit na poklesu vaší návštěvnosti. Méně lidí k vám chodí, máte méně konverzí, méně peněz, méně radosti.

V základu můžeme říct, že penalizaci vyhledávače udělují za nekalé metody optimalizace. Někdy o tom nemusíte ani vědět, že něco děláte. A šup. Už ji máte.

Automatická vs. Manuální penalizace

Mezi těmito dvěma typy penalizace je velký rozdíl. Mnoho lidí bere penalizaci jako penalizaci. Druh už moc neřeší. Přitom je mezi nimi však rozdíl. A musí se k nim také jinak přistupovat.

Když mluvíme o manuální penalizaci, obvykle se odkazujeme na manuální akci společnosti Google. Manuální akce znamená, že stránky byly ručně přezkoumány zaměstnanci Google. Pokud vás postihne ruční penalizace, uvidíte to v nástroji Search Console v části Návštěvnost z vyhledávání -> Ruční zásahy. Máte podezření na penalizace? Koukněte sem. Zpráva může vypadat nějak takto:

Pokud v Search consoli nenajdete žádnou zprávu, nemáte žádnou ruční penalizaci.

To je zjištění, že? Google není jen automatický algoritmus. Je to i armáda lidí, kteří (mimo jiné) manuálně hodnotí stránky. Takže když algoritmy Google naznačí, že na webové stránce je něco "podezřelého", nebo když lidé sami nahlásí podezřelou webovou stránku přímo Googlu, lze to ručně prověřit a provést příslušná opatření.

Dále pak existuje automatická penalizace. Ta je součástí hlavního algoritmu, který může způsobit algoritmické potlačení vaší stránky (prostě automatická penalizace na základě vyhodnocení algoritmem). Tak například algoritmus Panda může fungovat jako automatická penalizace. Pokud vaše stránky ohodnotí Panda jako stránky nižší kvality, může z toho vyvodit patřičné důsledky.

Známé algoritmy Panda a Penguin byly v minulosti spouštěny v jakýchsi vlnách. Pokud si Panda nebo Penguin myslely, že vaše stránky mají nějaký problémy, vložili interně na vaše stránky nějaké označení, které způsobilo „potlačení“ webu ve výsledcích vyhledávání. Během posledních několika let se však mnoho změnilo v tom, jak Panda a Penguin běží. Oba algoritmy jsou nyní zakomponovány dp klasického algoritmu Google a běží tak vlastně nepřetržitě.

Pravděpodobně existují také další typy automatických penalizací. Obecný algoritmus Google tak může vzít a označit část nebo celou stránku jako málo kvalitní a způsobit její potlačení ve vyhledávání. Dobrým příkladem jsou stránky, kterým chybí tzv. E-A-T (tj. odbornost, autorita a obecně důvěra). Zkratka E-A-T byla vytvořena společností Google – najdete ji v jejich Pokynech pro hodnocení kvality ve vyhledávání.

Odbornost, autorita a důvěryhodnost (E-A-T) je vlastně to, co vytváří kvalitu webové stránky, když ji posuzují hodnotitelé kvality vyhledávání.

O ruční penalizaci už víte, že oznámení o jejím provedení najdete ve svém nástroji Search Console. Ale co automatická penalizace? Pokud jste negativně ovlivněni algoritmickou (automatickou) penalizací, Google vám to nijak neoznámí. Nejlepší způsob, jak ji zjistit, je sledování organické návštěvnosti Google. V případě, že zaznamenáte výraznější a nepřirozený pokles, který se třeba shoduje s předpokládanou aktualizací algoritmu Google, je dost pravděpodobné, že jste dostali virtuální automatický políček. Ale ani tehdy není zaručeno, že tato aktualizace byla příčinou vašeho poklesu. Algoritmické penalizace je tedy opravdu těžké diagnostikovat.

Obecně spíše panuje trend, že ruční penalizace ustupují v zájmu těch automatických. Algoritmus je totiž mnohem lepší při identifikaci kvalitního obsahu.

Jaké manuální penalizace může web dostat?

Existují dva typy ručních penalizací:

  1. Ruční penalizace, které mají dopad na kompletně celý web
  2. Ruční penalizace, které se vztahují na část webu - na jednotlivé URL adresy

Každé oznámení o ručních sankcích je doprovázeno informacemi jako "Důvod" a "Efekty".

Důvody, které vedou k udělení ruční penalizace, jsou nejčastěji následující:

  • Hacknutá stránka nebo celý web
  • Spamový obsah na webu nebo na stránce
  • Nepřirozené odkazy na vaše stránky (příchozí odkazy)
  • Hodně slabý obsah s malou nebo žádnou přidanou hodnotou
  • Cloaking nebo nějaké záludné přesměrování
  • Nepřirozené odkazy z vašeho webu směrem pryč (odchozí odkazy)
  • Skryté texty a / nebo nepřirozené plnění klíčových slov
  • Další SEO black hat taktiky

Dva nejčastější důvody pro udělení penalizace

V tomto článku musím také zmínit, že většina penalizací v těchto dnech pochází z příliš agresivních pokusů o optimalizaci. Pokud dostanete manuální penalizaci za nepřirozené odkazy, obvykle je to proto, že kupujete odkazy v dost velkém měřítku (nerozumně).

Dalším typem penalizace, kterou lze udělit, je trest za obsah. Tento typ penalizace je obvykle udělen za obrovské množství nekvalitních (z pohledu obsahu) vstupních stránek. Jsou jednoduše vytvořeny „jen pro SEO“. Není však zde tolik trestů jako v minulosti, kdy v celosvětovém měřítku bylo těchto penalizací nepočítaně. Buď jsou majitelé webů poučeni, nebo je Google o něco benevolentnější.

V českých zemích je však penalizace docela výjimečná.

Zajímají vás další informace? Přečtěte si o ruční penalizaci v nápovědě pro Search Console.

Je penalizace doživotní?

Viděl jsem případy, kdy byla zakoupena doména a nový web na této doméně nebyla schopna svůj obsah zaindexovat. Jednoduše protože na doméně byla dříve udělena penalizace za cokoliv. Tyto případy je obvykle velmi snadné napravit žádostí o přehodnocení.

Google už několikrát uvedl, že nemá žádný doménový blacklist. Pokud máte nějakou penalizaci z minulosti, ale dále již jdete správnou cestou, pak by vaše stránky neměly být v budoucnu nijak penalizovány. Prostě penalizace bude odejmuta. Je však dobré vše urychlit přes podporu Google.

Nicméně trošku se zamysleme. Abyste ze spárů penalizace unikli, musíte odstranit důvod oné penalizace. Musíte prostě web vyčistit. A když vyčistíte web, odstraňujete věci, díky kterým jste se dost možná předtím uměle dostali na super hodnocení. Pokud jste dříve dosáhli na pomyslné hodnocení # 1 díky výkonu placených odkazů, odstranění těchto placených odkazů nemusí nutně znamenat, že byste se znovu dostali na # 1. Pravděpodobně tak nebudete schopni tento výkon hned restartovat. S tím je potřeba počítat.

John Mueller ze společnosti Google k tomuto řekl:

„Neexistuje žádné reset doménové tlačítko, nemáme to ani interně, takže ruční kontrola z naší strany nic moc nemění. Pokud je s doménou spojena spousta špatné historie, musíte s tím buď žít, doménu očistit, nebo vše přesunout na jinou doménu. Uvědomuji si, že to může způsobit řadu potíží, ale je to stejné jako v jakémkoliv jiném druhu podnikání. Očistit si špatné jméno nebo pověst může být hodně náročné a je těžké říct předem, jestli to bude stát za to. Pokud se vám to však podaří, doménu penalizovat nebudeme.“

Vše se musí posoudit individuálně. Existují některé extrémní případy, kdy je snadnější zaregistrovat novou doménu, než čistit nepořádek spojený s doménou starou.

Co tedy dělat v případě penalizace?

Máte podezření, že s vaším webem není něco tak úplně v pořádku? Potřebujete zjistit, zda byly vaše webové stránky nějak potrestány? Doporučuji několik základních kroků:

  1. Podívejte se do GSC -> Návštěvnost z vyhledávání -> Ruční zásahy, abyste se ujistili, že nemáte manuální penalizaci.
  2. Ujistěte se, že měřicí kód Universal Analytics na vašem webu funguje správně.
  3. Pokud vidíte značné poklesy v hodnotách organické návštěvnosti, zkontrolujte pozice pomocí jiného prohlížeče, než který máte ve svém počítači. Zjistěte, zda jsou pozice skutečně tak špatné.
  4. Ujistěte se, že se v Analytics díváte na organickou návštěvnost Google a ne na veškerou návštěvnost. Měl jsem několik případů, kdy nás kontaktoval web kvůli poklesu návštěvnosti, i když ve skutečnosti se všechno stalo, že přestaly používat PPC reklamy.

Také pamatujte, že ztráta pozic v organickém vyhledávací a následně v návštěvnosti nutně neznamená, že vaše webové stránky byly nějak penalizovány. Mohla vás jednoduše překonat konkurence v organickém vyhledávání. Je tak docela běžné, že si majitelé stránek mohou myslet, že jsou potrestáni, i když jen zabrala konkurence. A často je skutečně těžké porovnat své stránky s konkurencí objektivně.

Jak analyzovat váš odkazový profil při případných problémech

"Nepřirozené odkazy" na webové stránky jsou jednou z nejčastějších příčin trestů. Pokud vidíte toto oznámení, musíte začít s analýzou odkazového profilu. Dominance irelevantních (nebo sporných) zpětných odkazů z webových stránek špatné kvality je to, čemu musíte věnovat pozornost.

Zde pár tipů:

  1. Používejte nějaký nástroj pro analýzu odkazového profilu jako Ahrefs, nebo Majestic
  2. Zaměřte se také na Anchor texty odkazů
  3. Podívejte se, jaké weby na vás odkazují a v jakém množství
  4. Pamatujte, že se můžete zřeknout některých odkazů, které na vás odkazují pomocí nástroje disavow tool
  5. Zkuste poslat požadavek majitelům webů, které na vás odkazují, a vy to nechcete. Požádejte je o zrušení odkazu na vás
  6. Dodejte podpoře googlu dostatek důkazů, že jste na problému zapracovali

Stručně řečeno, udělejte všechny kroky, které můžete udělat k napravení problému, jenž vám penalizaci způsobil. Musíte prokázat vaši snahu řešit všechny problémy na vašem webu. Přestože máte více než jednu možnost poslat žádost o přehodnocení, zkontrolujte, zda jste vyřešili všechny problémy, které jste zjistili ještě před odesláním. Nezapomeňte, že vaše webové stránky budou přehodnoceny lidmi, nikoli automatickými algoritmy. A tyto lidi jen tak neoblafnete. Musíte být přesvědčiví.

Pavel Horelica
SEO konzultant
ZPĚT Chci SEO
Pavel Horelica
SEO konzultant email: pavel.horelica@impnet.cz

Pavel je tu od toho, aby vás lidé na internetu našli. Stará se o optimalizaci stránek pro vyhledávače, spravuje PPC kampaně a sleduje webová analytika. Má neustále nové nápady a posouvá váš web kupředu.

Co dalšího píšu?