Víc než 7 důvodů, proč by markeťáci měli spolupracovat s blogery
Příspěvek
Víc než 7 důvodů, proč by markeťáci měli spolupracovat s blogery
Jakub DymáčekLinkbuilding
Trend blogování, tedy vedení online deníčků, které jsou na rozdíl od těch ručně psaných, veřejně dostupné všem, dorazil před lety i do České republiky. První blog, který si pamatuji, v souvislosti s rostoucím zájmem o kvalitní jídlo, byl ten Cuketkův o dobrém jídle. A od té doby se to s blogy opravdu rozjelo.
Trend blogování, tedy vedení online deníčků, které jsou na rozdíl od těch ručně psaných, veřejně dostupné všem, dorazil před lety i do České republiky. První blog, který si pamatuji, v souvislosti s rostoucím zájmem o kvalitní jídlo, byl ten Cuketkův o dobrém jídle.
Od té doby se to z blogy opravdu rozjelo. Online čtenáři na nich nachází praktické a skvěle prezentované informace o tom, co je zajímá. Online markeťáci zase prostor, kde efektivně oslovit cílovou skupinu svých klientů.
Jsem linkbuilder, a proto se k blogerům budu vyjadřovat hlavně z mého úhlu pohledu. Nazývejme ale spolupráci s blogery jakkoliv jinak - branding, online PR nebo prostě jen reklama. Využití reklamního prostoru na blozích totiž odpovídá základní mantře marketingu obecně: Cílová skupina > weby, kde se pohybuje > reklamní formáty, vhodné pro daný typ webu
A jako linkbuilder dodám: nezapomeň na zpětný odkaz.
Pro koho je spolupráce s blogery vhodná?
Určitě pro jakýkoliv business, který pracuje se zbožím nebo službami určenými pro koncové zákazníky, ideálně každodenní spotřeby (ať už se jedná o rychloobrátkové zboží typu jídlo a móda, nebo služby, které využiji jednou za čas - třeba nákup žaluzií online).
Namátkou mne napadá móda, cokoliv pro děti, cokoliv pro domácnost, sportovní vybavení, kosmetika. Fantazii se ale meze nekladou a určitě se toho najdete mnohem více.
Proč s blogery spolupracovat?
Pokud vyberete vhodného blogera, dostanete se k cílové skupině, která danou problematiku pravidelně a se zájmem sleduje a aktivně o ní vyhledává informace.
U těchto lidí je samozřejmě mnohem větší potenciál konverze. Je také pravděpodobné, že se o vás zmíní svým známým, také zapáleným fanouškům čehokoliv, ať už offline nebo na sociálních sítích.
Blogeři mají stabilní čtenářskou základnu, která narůstá a obecný trend vede ke stále větší čtenosti .
Blogeři jsou obsahoví mágové - přesně vědí, co a jak svým čtenářům servírovat. Umí dobře psát, znají aktuální trendy, pracují s fotkami a i videi.
Jsou to pořád především lidé, ne kšeftaři. Za rok a půl praxe v online marketingu jsem pracoval s desítkami blogerů. Až na jednu výjimku jsem byl vždy nadmíru spokojen.
Jsou velmi ochotní a komunikativní. Z pohledu nákladů na reklamu si neříkají o přemrštěné částky (třeba v porovnání s některými online magazíny). A spolupráce s s nimi přináší velmi dobré výsledky.
Jak najít vhodný blog?
Bez problému si vystačíte s vyhledáváním na Googlu, existuje ale i několik dalších možností:
Podívejte se do komentářů pod jednotlivými články. Blogerky se totiž sledují navzájem a také blogové komentáře používají pro zviditelnění svého blogu.
Pokud používáte některé nástroje pro analýzu odkazového profilu (typicky Majestic, Ahrefs), podívejte se do odkazových profilů blogů, ale i webu vaší konkurence (tedy té, kde je potenciál pro spolupráci s blogery).
Projděte si blogy nominované v soutěžích blog roku, třeba na czechblogawards.cz nebo mamablogroku.cz. Anebo mrkněte na agregátory blogových článků, u mě aktuálně vítězí blogr.cz, nabízející mimo jiné skvělou kategorizaci.
Nechte si další blogy doporučit od blogerek, s kterými již spolupracujete :). Párkrát jsem vyzkoušel a fungovalo to.
Zkuste monitoring zmínek s vhodně nastavenými alerty - sledovanými slovy.
Používejte pokročilé vyhledávací operátory, více o nich najdete v článku Filipa Podstavce na tyinternety.cz. V souvislosti s blogy mne napadá třeba intitle:"fashion blog".
Jak poznám, že je blog dobrý?
Signálů kladného hodnocení kvality je hned několik. Určitě se vyplatí řídit obecnými pravidly pro hodnocení webu z pohledu umístění zpětného odkazu, o kterých jsem psal jinde na blogu.
Vedle nich jsou to i následující vlastnosti:
První dojem z blogu - pokud se vám líbí, je to dobrý začátek.
Přispívá blogerka pravidelně? Jednou za měsíc či čtvrt roku, to je málo.
Odepisuje včas na vaši nabídku spolupráce?
Vyjadřují se čtenáři a čtenářky v komentářích pod články?
Je blog starý alespoň rok? Stáří blogu podle mne dokazuje zájem a profesionalitu blogerky, snižuje šanci, že s jeho psaním přestane a také dává šanci na početnější publikum.
Návštěvnost blogu a zapojení fanoušků na sociálních sítích blogera či blogerky.
Poskytuje blogerka reklamní spolupráci, nebo dokonce spolupracuje s konkurencí? V tom případě byste na blogu měli být taky.
Jak s blogery spolupracovat?
Základní pravidlo zní: respektujte blogery jako rovnocenné partnery.
Pečlivě si dopředu vyjasněte vaše požadavky na spolupráci a výsledný reklamní formát. Nediktuje jim ale jeho podobu do posledního detailu, nechte je tvořit.
Nesmlouvejte o cenách. Někdy jsou blogeři ochotní spolupracovat formou barteru ve smyslu výměny produktu/služby za reklamní prostor na svém blogu. Jindy si za spolupráci nechají zaplatit. A často se jedná i o kombinaci obojího.
Psaní kvalitního blogu je náročné na čas i kreativitu, uvědomte si to dřív, než blog zavrhnete, protože vám cena přijde příliš vysoká. Raději než slevu se pokuste dojednat něco navíc, nasdílení článku na sociálních sítích aj.
A navíc, s tím jak blogery objevili marketéři, hrnou se na ně nabídky ke spolupráci ze všech stran. Je tedy logické, že si spíše vyberou ty, které jim přinesou víc než dobrý pocit z napsaného článku.
Blogeři nejsou SEO konzultanti. Pohlídejte si proto sami, zda jsou odkazy dofollow nebo nofollow, případně nevhodná přesměrování odkazů (způsobená redakčními systémy blogů), díky kterým nemůžete spolupráci vyhodnocovat v Google Analytics.
Držte slovo a plaťte včas
Neomezujte se pouze na blog samotný, využijte i další online kanály
Blogeři jsou většinou aktivní i na sociálních sítích. Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest, Google Plus, LinkedIn. A Youtube. Youtubeři dnes tvoří svébytnou skupinu, a namísto blogeři jim říkáme vlogeři. Nezapomeňte na ně.
To vám otevírá nekonečné pole marketingových příležitostí. A velmi přínosných. Zamyslete se nad nimi dobře a zkuste je využít. Odkazy z nich přináší opravdovou a relevantní návštěvnost.
Jaké reklamní formáty při spolupráci využít?
Jako první mě napadá článek - i ten může mít mnoho podob. Recenze produktu, zmínka o produktu (a vaší značce) v článku na související téma, report návštěvy kosmetického salonu nebo třeba wishlist v případě oblečení.
Článkem to ale zdaleka nekončí. Využijte také:
1. Banner na blogu
2. Uvedení webu/brandu v kategorii typu "spolupracuji" nebo "doporučuji"
3. Příspěvek na Facebooku
4. Příspěvek na Instagramu; Instastories
5. Youtube video
Věřím, že jsem vás svými argumenty a zkušenostmi přesvědčil. Spolupráci s blogery opravdu považuji za jednu z nejefektivnějších metod oslovení cílové skupiny a link buildingu vůbec. Určitě se zamyslete, zda by se dala využít i ve vaši marketingové strategii.