Změnili jsme sídlo! Nově nás najdete na adrese Gajdošova 26 v Brně-Židenicích.

Náš blog

kategorie blogu

Jak se dá hodnotit kvalita webu z pohledu umístění zpětného odkazu?

30.11.2016 | Jakub Dymáček

S tím, jak zpětné odkazy stále významněji ovlivňují nalezitelnost webu v organickém vyhledávání, zvyšují se i kritéria hodnocení jejich kvality. Z toho důvodu je zásadní pečlivě posuzovat stránky, na které chceme link umístit. Na co vše se soustředit?

Z pohledu linkbuildingu existuje web s ideálními vlastnostmi, kterým se ve skutečnosti vždy jen přibližujeme. Každou příležitost k získání odkazu je nutné posuzovat individuálně. V textu se nebudeme příliš bavit o typu odkazové příležitosti - článku, linku v diskuzi, referenci na webu dodavatele nebo spokojeného zákazníka atd... Pravidla platí víceméně univerzálně.

Relevantní obsah

Doby, kdy stačilo nakoupit odkazy v tuctech katalozích nebo je vyměňovat s kdekým na potkání jsou naštěstí pryč. Abyste dostáli pravidlu relevance, položte si jednoduchou otázku: má web tematickou souvislost s oborem mé činnosti/ zaměřením webu, na který povede zpětný odkaz? 

Jednoduchý příklad za všechny - je hloupost odkazovat na eshop s krmivy pro psy v online magazínu o autech. Pokud mám ale eshop s potřebami pro psy obecně, mohu z automagazínu odkazovat třeba na bezpečnostní přepravní boxy. Popusťte tedy uzdu fantazii.

Řiďte se také tím, na které weby chodí vaše cílovka. A jak takový weby najít? Zkuste prostě googlit vyhledávací dotazy související s vaším oborem, prohrabejte se haldou konkurence a pak je uvidíte.

Kvalitní obsah

Našli jste relevantní web? Skvěle, ještě ale zdaleka nemáte vyhráno. Zaměřte se také na kvalitu obsahu a celkový vzhled webu. Pokud po grafické a uživatelské stránce vypadá jako z dob před 10 lety, mějte se na pozoru. Je obsah pravidelně aktualizovaný? Jaký je poměr mezi redakčními a placenými příspěvky? Není na stránce trochu "přebannerováno"? Cítím se na něm jako uživatel dobře? To vše jsou otázky, které stojí za to si klást.

Indexace stránek

Odkaz z webu nebo stránky, kterou vyhledávač nezná, pro mne nemá velikou cenu. Proto je dobré ověřit počet zaindexovaných stránek – pomozte si vyhledávacím operátorem site:vasedomena.cz. Srovnejte pak poměr celkového počtu URL a zaindexovaných URL. Nízká procenta indexace jsou podezřelá. Informaci o celkovém počtu URL webu získáte třeba pomocí XENU.

Stáří domény

Důležitá věc jak z pohledu síly odkazu, tak i návštěvnosti a potenciální životnosti odkazu. Stáří domény zjišťuji na stránkách archive.org. Platí, že čím starší, tím lepší. Stáří webu leccos napovídá o snaze jeho provozovatele udržet jej při životě. Díky tomu mohu odhadnout, jestli v dohledné době web nezmizí a má práce nepřijde vniveč. Na starší web také může chodit více lidí.

Stáří domény je relativní věc. U módního blogu považuji za nadstandard stáří 5 let a více, u lifestyle magazínu občas narazíte i na hodnoty přesahující 15 let.

Autorita domény

Opět důležitá metrika z pohledu síly odkazu a nalezitelnosti webu ve vyhledávání. Měří se na stupnici 1 až 100, pro její zjištění používám nástroj od MOZu. Taková Wikipedia pro zajímavost dosahuje skóre 100 ze 100. My budeme rádi za cokoliv mezi 10 až 50.

Odkazový profil

Určitě stojí za to podívat se i na odkazový profil webu. K tomu potřebujeme některý z placených programů, kterých je na trhu více. Já osobně používám Majestic. Dvě nejviditelnější hodnoty jsou Trust Flow a Citation Flow. Teorie říká, že TF by měla být vyšší než CF a samozřejmě platí, čím vyšší čísla, tím lepší. V praxi je to ale hodnota trochu problematická. Pokud tedy dostaneme pozitivní čísla, buďme rádi. Pokud ne, příliš nezoufejme.

Mnohem víc nám může říct počet odkazujících domén a celkový počet odkazů - posuzujme je podle pravidla, že je vždy lepší 10 odkazů z 10 webů než z jednoho. Podívejme se také na počet patičkových odkazů, zda na web odkazují autority a jestli získává odkazy přirozeně, díky kvalitnímu obsahu.

Návštěvnost

Tento údaj nezjistíme zdaleka u všech webů. Měl by nás zajímat kdykoliv, kdy se jedná o placený odkaz. Tato vlastnost bude opět velmi proměnlivá, u zavedeného hobby magazínu pro kutily mluvíme klidně o několika stech tisících unikátních návštěvníků měsíčně, úspěšný blog o vaření jich má třeba pár tisíc. Nezajíme se ale jen o čísla. Vypovídající je i zapojení čtenářů webu do diskuzí a komentářů nebo aktivita fanoušků na sociálních sítích. A jak už jsem psal výše v článku, nezapomeňte na svou cílovou skupinu.

Cena

Toto kritérium patří do samostatné kategorie. Kdo říká, že odkazy nikdy nenakupoval, dělá to dodnes. Pokud to rozpočet dovoluje, nevidím důvod se tomu vyhýbat. Samozřejmě je hloupé nevyužít jiné možnosti linkbuildingu. O nakupování odkazů mimochodem otevřeně hovoří i světová persona linkbuildingu - Julice Joyce.

Pokud už odkazy nakupujete, dejte si zvlášť záležet na úrovni ostatních vlastností webu, jak jsme o nich mluvili výše v článku.

Hodně štěstí při budování odkazového profilu!

Jakub Dymáček
linkbuilder
ZPĚT Chci Linkbuilding
Jakub Dymáček
linkbuilder email: jakub.dymacek@impnet.cz

Kuba pro vás tvoří portfolio zpětných odkazů. Má spoustu skvělých nápadů a umístí vám link i na weby, kam se žádná konkurence nedostane. A kam na ty nápady chodí? „Největší inspiraci mi každé ráno přináší chuť dobré kávy", říká o sobě.

Co dalšího píšu?


Víc než 7 důvodů, proč by markeťáci měli spolupracovat s blogery

14.06.2017 | Jakub Dymáček
Trend blogování, tedy vedení online deníčků, které jsou na rozdíl od těch ručně psaných, veřejně dostupné všem, dorazil před lety i do České republiky. První blog, který si pamatuji, v souvislosti s rostoucím zájmem o kvalitní jídlo, byl ten Cuketkův o dobrém jídle. A od té doby se to s blogy opravdu rozjelo.

Jsme hrdými držiteli těchto certifikátů