Náš blog

kategorie blogu

5 věcí, na které copywriteři často zapomínají. Které to jsou?

01.07.2015 | Jan Novák


Chcete na svém webu perfektní obsah? Pak musíte copywriterovi zadat víc, než jen přepsání home page, produktových kategorií a pár stránek v menu. Dokonalý celek tvoří detaily. A o copy to platí dvojnásob. Na těchto pět věcí byste při textování svého webu nikdy neměli zapomenout.

 

1. Automatické e-maily

„Vaše objednávka byla úspěšně přijata a zapracována do našeho systému. Jakmile bude předána k expedici, budeme Vás informovat.“ 

Tři trpné rody ve dvou větách. A navíc žádná informace, která by vám byla opravdu k užitku. Vítejte v copywriterském pekle.

Automatickými e-maily ostřelujete každého, kdo u vás objednal. Svoje zákazníky. Ty, kteří vás živí. Opravdu chcete komunikaci s nimi odfláknout e-maily, které ve spěchu sepsal programátor? Vždyť to jde mnohem lépe. Co třeba:

„Děkujeme za Vaši objednávku, vybrali jste si opravdu dobře. Teď už to půjde raz dva - do 2 dnů pro Vás zásilku nachystáme a hned potom ji předáme dopravci. Těšte se!

Není Vám něco jasné? Potřebujete se zeptat? Na čísle 123 456 789 jsme Vám k dispozici 24 hodin denně. I o víkendech.“

Všimněte si několika zásadních rozdílů. Spojením „vybrali jste si dobře“ svého zákazníka uchlácholíte a potvrdíte mu, že neudělal chybu. Že své peníze investoval dobře – a příště to může klidně udělat znovu.

„Do 2 dnů pro Vás zásilku nachystáme…“ Další důležitá informace navíc (kterou leckterý e-shop neposkytuje). Dneska je pondělí, nejpozději ve středu to pošlou, do konce týdne to mám doma. Super, na víkendovou oslavu narozenin budu mít pro dcerku dárek. Žádné pochyby. Tady si dejte jen pozor, abyste zásilku do 2 dnů opravdu poslali. Nesplněný slib by se rovnal katastrofě.

A nakonec e-mailu kontakt, kdyby se náhodou chtěl zákazník na něco zeptat. Nebo změnit objednávku. Proč mu nevyjít vstříc – nic vás to nestojí.

Jednoduchým e-mailem o čtyřech řádcích jste zákazníkovi poskytli dvě důležité informace, jednou jste ho pochválili a navíc mu ukázali, že vám na něm záleží. Co z toho dokázal první e-mail?

 

2. Stránka 404

Jistě, na stránku 404 (stránka nenalezena) by se ideálně žádný návštěvník neměl dostat. Ale my v ideálním světě nežijeme. Někdo může mít v záložkách produkt z e-shopu, který už neprodáváte. Nebo si pamatuje URL kategorie a u psaní se překlepne. Nebo cokoliv jiného.

 Alzák na chybové stránce e-shopu alza.cz

Uvědomte si, že příchod na stránku 404 je zákazníkovi nepříjemný. A pokud ho nerozveselíte (nebo se mu elegantně neomluvíte), může být naštvaný – a nakoupit třeba u konkurence.

„Sem jste asi nechtěli“, vítá nás Alzák ve sprše na chybové stránce e-shopu alza.cz. Vtipné, nápadité, originální. Proč ne?

 

3. Prázdný košík

„Váš košík je prázdný.“

Žádný návod, co dál. Žádné originální copy. Jen nuda, prázdnota a šeď. Stránka prázdného košíku je na drtivé většině českých e-shopů jasným důkazem, že sem se žádný schopný copywriter nikdy nepodíval.

 Prázdný košík na e-shopu vasecocky.cz

Pokud se návštěvník z jakéhokoliv důvodu dostane na prázdný košík, proč ho trošku nepobavit? Nenavést ho správným směrem? Nebo mu neporadit? Třeba vasecocky.cz to vzali zostra – a rovnou do prázdného košíku vložili kus poezie. Samozřejmě i s radou, co dál.

  

4. Předvyplněné texty

Dnes už bývá zvykem, že prázdná políčka ve formulářích nebo vyhledávacích okýnkách předvyplníme nějakým textem. Aby zákazník věděl, co tam vlastně napsat. Ideální prostor pro fantazii copywritera, co říkáte?

Třeba Otto Bohuš napsal perfektní trilogii „Pište jako copywriter“, kterou si můžete zdarma stáhnout na jeho webu. Tedy zdarma – za e-mail. A e-mail vyplníte do políčka, kde (světe div se) není předepsané klišovité „zadejte e-mail“, ale: „vyplňte e-mail a e-book je váš!“

Cítíte ten rozdíl? Vyplňte e-mail a e-book je váš! Otto zdůrazňuje, co se po zadání e-mailu stane. Doslova nás láká, ať e-mail vyplníme. Kdo by dokázal vzdorovat.

 

5. Stránka Kontakt

Na první pohled se zdá, že stránku s kontakty copywriter nemusí vůbec řešit. „Vždyť tam hodím jenom adresu s telefonem a je to, no nééé?“

Samozřejmě můžete. Ale opět bude lepší, když stránku s kontakty polidštíte. Když z ní bude čišet, že ji psal opravdový člověk z masa a kostí.

„Nebojte se mého příjmení. V kontaktu jsem příjemný,“ láká nás ke zvednutí telefonu webdesigner Jan Řezáč na kontaktní stránce svého webu. Hned se cítím lépe – a mám větší chuť mu zavolat.

A co vy? Už voláte svému copywriterovi?

Jan Novák
copywriter
ZPĚT Chci Copywriting
Jan Novák
copywriter email: jan.novak@impnet.cz

Jana písanie bavilo už od detstva. Z diktátov nemal nič iné ako jednotky a jeho maturitnú slohovú prácu osobne pochválil dokonca predseda maturitnej komisie. Teraz pre vás tvorí texty. Zábavné, pútavé a predovšetkým originálne texty, ktoré predávajú.

Co dalšího píšu?


Posté a naposled: nikdy na Facebooku nekupujte fanoušky

28.10.2014 | Jan Novák
Je to jako noční můra, která mě budí ze spaní. Virus, který se nekontrolovaně rozšířil po celé republice. „Business“, na němž se přiživují podvodníci z Webtrhu a bůhvíjakých dalších portálů. Pokud jste si někdy v minulosti na svou facebookovou stránku nakoupili „tisíc fanoušků za pár korun“, udělejte pro mě (a hlavně sebe) jednu laskavost – už to nikdy neopakujte.

Vzdělání je občas na škodu. Třeba u copywritingu

04.07.2014 | Jan Novák
Edukace, percepce, konfabulace. Endogenní, infantilní, anxiosní. Selektovat, oscilovat, kalibrovat. Rozumíme si, ne? Je to přece úplně jasný. Lehký jak facka. Takže teď podobný slova střelím na váš web. A pak se budu plácat po zádech, jak sem jako dobrej. Nebo se vám na tom něco nezdá?

Jsme hrdými držiteli těchto certifikátů