Náš blog

kategorie blogu

Aktualizace vyhledávání Google – jak šly updaty po sobě a co přinesly?

05.06.2020 | Pavel Horelica

Aktualizace vyhledávacího algoritmu Google byly vždy pro všechny webmastery, SEO konzultanty a obecně pro majitele webů důležitými (a, ruku na srdce, také hrůzostrašnými) událostmi. Tyto změny algoritmů byly (a jsou) často vinou toho, že web ze dne na den přišel třeba o 70 % organické návštěvnosti (v extrémním případě). Utrpěly pozice webu (pokles z první top 5 například na 30. místo), utrpěla jednoduše viditelnost webu ve vyhledávání. A to prostě nechceš. V tomto článku se podíváme na přehled všech důležitých aktualizací Google, které sahají až do roku 2010.

Co je to vlastně ta aktualizace vyhledávacího algoritmu?

Internetový vyhledávač (jako google.cz nebo seznam.cz) používá kombinaci algoritmů a četných hodnotících signálů k poskytnutí výsledků vyhledávání – výsledky jsou seřazeny podle relevance (stránkám s výsledky vyhledávání se také zkráceně říká SERP).

Aktualizace Google je termín používaný k obecnému popisu nějaké změny, která ovlivňuje způsob výpočtu hodnocení ve vyhledávání Google. Některé aktualizace jsou větší změny algoritmu, jiné mohou být nějakou menší aplikací filtrů a podobně. Obecným cílem každé aktualizace je vždy zlepšit relevanci a kvalitu výsledků vyhledávání, přičemž většina změn se zaměřuje na jednu nebo více konkrétních funkcí, jako je optimalizace v boji proti spamu ve vyhledávání nebo v boji proti duplicitnímu obsahu.

Většina aktualizací se spouští ručně a zavádí se pro indexy jednotlivých zemí Google. Některé aktualizace, například aktualizace s názvem Penguin (tučňák) nebo aktualizace Panda (o nich později ve článku), jsou již součástí takzvaného „základního algoritmu“ Google. Staly se tak vlastně nedílnou součástí vyhledávače, takže se nyní vyvíjejí nepřetržitě a automaticky a již se ručně neaktualizují.

V minulosti Google každý rok implementoval stovky úprav a aktualizací svých vyhledávacích algoritmů. Většina těchto změn proběhla bez povšimnutí a nebyly oznámeny ani společností Google.

K nejvýznamnějším aktualizacím Google dochází, když se mění struktura a funkčnost algoritmu. Tyto aktualizace mají pak největší dopad na data – nic se zde nepřidává do základního algoritmu (žádné nové funkce), pouze se aktualizují data použitá v algoritmu.

Zajímavost: V prvních letech společnost Google provedla za rok pouze několik aktualizací svých algoritmů. Nyní Google každoročně provádí tisíce změn.

Aktualizace algoritmu Google do roku 2018 a dál

Tento odstavec prosím berte jako můj názor, nic oficiálního. Do roku 2018 byly některé aktualizace prováděny hodně nárazově. Prostě se vydala nějaká aktualizace a bum, 20 % webů úplně vypadlo z vyhledávání. Jejich organická návštěvnost šla třeba o 80 % dolů. Od roku 2018 je většina těchto aktualizací natolik nepatrná, že si jich nikdo ani nevšimne. I tak se však příležitostně zavádí hlavní algoritmické aktualizace, které mají významný dopad na SERP. Prostě dříve Google svoje vyhledávání změnil třeba nárazově o 3 %. Dnes se to děje denně o 0,0001 %, takže o tom vůbec nevíte. Čísla střílím, je to jen pro představu.

Aktualizace vyhledávacího algoritmu Google od roku 2014

V tabulce níže jsou stručně uvedeny všechny důležité aktualizace Google od roku 2014. Jsou uvedeny chronologicky, nejnovějšími počínaje. Postupně budeme všechny důležité aktualizace přidávat (jak to čas dovolí). Bude zde tedy kompletní přehled (samozřejmě, že ne všech) důležitých aktualizací, které opravdu zamávaly s výsledky vyhledávání.

Název algoritmu

Datum vydání (roll out)

Popis

Potvrzen Googlem?

Aktualizace Google Únor 2020

7. února 2020

Hlavní změny ve výsledcích vyhledávání Google byly pozorovány 7. a 8. února 2020. Tato aktualizace nebyla společností Google potvrzena jako základní aktualizace. Google jednoduše opakoval svoje stanovisko, že aktualizace algoritmů se vlastně dějí pořád.

ANO

Aktualizace jádra (core update) leden 2020

13. ledna 2020

První oficiální aktualizace jádra roku 2020 byla zveřejněna dne 13. ledna 2020. Dosud nejsou k dispozici žádné informace o jejím dopadu. Díky této aktualizaci společnost Google pokračuje ve své komunikační strategii oznamování o velkých aktualizacích na svém Twitterovém účtu.

ANO

Google Update Listopad 2019

7. listopadu 2019

Webmasteři, kteří provozují affiliate weby, zaznamenali velké změny v odvětví cestování, potravin a zdraví. Google tyto změny nekomentoval, ale experti na SEO popsali aktualizaci jako „agresivní“.

NE

Aktualizace Google BERT

24. října 2019

Tato aktualizace patří k největším změnám algoritmu Google za posledních 5 let. Tato aktualizace ovlivnila jeden z deseti vyhledávacích dotazů. Cílem aktualizace Google BERT je vylepšit interpretaci složitých vyhledávacích dotazů a zobrazit relevantnější výsledky vyhledávání.

ANO

Aktualizace jádra (core update) září 2019

24. září 2019

Aktualizace jádra (core update) byla celosvětově spuštěna 24. září. Tato aktualizace Google se zaměřila na zlepšení kvality obsahu v SERP. Společnost Google tuto aktualizaci oznámila předem na svém Twitterovém účtu.

ANO

Aktualizace strukturovaných dat ve vyhledávání (tzv. Rich Snippet Google Update)

18. září 2019

Počet hvězdičkových hodnocení u webů, které Google dříve velmi ochotně zobrazoval, byl drasticky snížen. Po této aktualizaci se recenze s hvězdičkami nebudou zobrazovat v SERP, pokud nebudou správně a kvalitně generovány samotnými webovými stránkami. Google uvedl, že značek bylo mnoho, a v takovém množství nijak uživatelům neprospívaly.

ANO

Aktualizace jádra (core update) červen 2019

3. června 2019

Google vytvořil nový precedens svou „Aktualizací jádra červen 2019“ tím, že poprvé v historii aktualizaci Google předem oznámil. Uvedl hlavní a zásadní změny algoritmu opravdu předem. Tato aktualizace byla druhou hlavní aktualizací roku 2019, která změnila jádro algoritmu samotného.

ANO

Aktualizace jádra (core update) březen 2019

12. března 2019

V této aktualizaci základních algoritmů došlo k posunům v hodnocení klíčových slov týkajících se zdraví a dalších citlivých témat. Algoritmus byl také upraven tak, aby upřednostňoval důvěryhodnost a odbornost webu a autorů, jakož i uživatelské signály.

ANO

Aktualizace Google Halloween

Listopad 2018

Kolísání pozic v SERPu na začátku listopadu 2018 poukazuje na neoficiální aktualizaci, která byla zaměřena na kvalitu webů. Načasování této aktualizace vedlo k jejímu pojmenování „Halloween Update“, ačkoli Google tuto aktualizaci oficiálně nepotvrdil.

NE

Aktualizace E-A-T # 2

Říjen 2018

Tato aktualizace E-A-T vedla ke zhoršení viditelnosti mnoha a mnoha zdravotních webů, které profitovaly z první aktualizace E-A-T. Podobně došlo k zotavení pozic u některých webových stránek, které byly negativně ovlivněny první aktualizací E-A-T.

ANO

Google Birthday Update

Září 2018

Neoficiální aktualizace Google, která ovlivnila mnoho domén, které byly dříve zasaženy aktualizací E-A-T ze srpna 2018; mnoho zasažených webů se tak vrátilo na původní pozice.

NE

Aktualizace E-A-T

Srpen 2018

Oficiální aktualizace Google, která zasáhla weby spadající do kategorie YMYL (weby ovlivňující náš život v oblasti zdraví a financí). Mnoho webů tohoto zaměření z vyhledávání vypadlo, mnohým webům to naopak pomohlo dostat se nahoru. Aktualizace odměnila weby, které se pyšní důvěryhodností, odborností, autoritou. Tyto weby byly ve vyhledávání upřednostněny.

ANO

Mobile Speed Update

Červenec 2018

Od 9. července 2018 je doba načítání webu důležitým signálem pro řazení výsledků vyhledávání Google. Podle společnosti Google má aktualizace rychlosti negativní vliv pouze na weby, které jsou opravdu velmi, velmi pomalé.

ANO

Video Carousels on Desktop

Červen 2018

V červnu 2018 Google začal zobrazovat video carousely (náhledy) ve vyhledávání na počítači. Současně zmizelo ze SERPu mnoho videí. To vedlo k fluktuacím viditelnosti zejména u webů se spoustou videoobsahu, jako je YouTube nebo Vimeo.

NE

Zavedení mobile first indexu

26. března 2018

Po rok a půl dlouhé přípravě společnost Google oznámila, že mobilní verze webových stránek bude poprvé použita k vytvoření indexu Google. Tento přechod na indexování podle mobilních zařízení zpočátku ovlivnil pouze několik webů, ale postupně zasáhl všechny. Google neodhalil, jak dlouho bude zavádění trvat, nebo kdy by mělo být dokončeno.

ANO

Aktualizace jádra (core update)  březen 2018

12. března 2018

Už někdy v listopadu 2017 mnoho webmasterů mělo podezření, že došlo k aktualizaci Google. Tato podezření byla potvrzena oficiální základní aktualizací, která byla zveřejněna dne 12. března 2018, což vedlo k velkým výkyvům ve výsledcích vyhledávání. Šťastné weby z podzimu 2017 získaly další podporu ve vyhledávání, ti poražení viděli jen další pokles.

ANO

Aktualizace snippetu ve vyhledávání Google

30. listopadu 2017

Tato aktualizace umožnila webmasterům zvětšit délku popisů metadat zobrazených u mnoha výsledků vyhledávání. Maximální délka byla 155 znaků; s aktualizací se počet (téměř) zdvojnásobil na 300. Později ale byla zrušena. Čert ví proč.

ANO

User Localization Update

27. října 2017

Od října 2017 se uživatelům zobrazují výsledky vyhledávání na základě jejich aktuální fyzické polohy, bez ohledu na doménu nejvyšší úrovně (např. Google.com/Google.cz), kterou zadají do adresního řádku.

ANO

Chrome HTTPS Warning

17. října 2017

Součástí vydání prohlížeče Chrome 62 je také přítomno zobrazení varování pro weby, které požadují uživatelská data, ale které nedokáží správně nebo úplně implementovat šifrování HTTPS. Později se toto upozornění začalo objevovat u všech webů, které nemají HTTPS.

ANO

Dictionary Update

25. června 2017

V červnu 2017 vyšla aktualizace, která ve vyhledávání vylepšila viditelnost pro slovníkové weby.

NE

Aktualizace Fred

3. března 2017

Aktualizace nebyla společností Google oficiálně potvrzena. Jméno pochází od Garyho Illyese, který vtipně řekl, že všechny aktualizace se nyní budou jmenovat „Fred“. Nejpostiženějšími stránkami byly stránky s nekvalitním obsahem bez skutečné přidané hodnoty pro uživatele. Předpokládá se, že tato aktualizace byla zaměřena na nadměrné používání reklamních bannerů.

NE

Interstitial Penalty

Leden 2017

Tato aktualizace měla primárně cílit na stránky, které agresivně využívaly různé rušivé reklamy a vyskakovací okna, protože měly negativní dopad na uživatelský dojem z webu.

ANO

Penguin Update 4.0

27. září 2016 až 6. října 2016

Tato velká aktualizace Penguin části algoritmu byla provedena v několika krocích – trvalo to asi dva týdny. Ve druhé fázi měly webové stránky možnost uniknout aktualizaci a znovu získat kvalitní hodnocení tím, že odstranily problémy svého webu.

ANO

Mobile Update 2

12. května 2016

Tato aktualizace přisoudila responzivitě webů větší váhu. Webové stránky, které dosud nebyly optimalizovány pro chytré telefony v době první aktualizace mobilních zařízení, měly šanci znovu získat hodnocení, které ztratily při dřívější aktualizaci.

ANO

RankBrain

26. října 2015

RankBrain je samoučící se systém, který má především řešit vyhledávací dotazy, které Google dosud nezná. Každý den je na Googlu více než 15 % takových vyhledávání.

ANO

Aktualizace Panda 4.2

V polovině července 2015

Nejnovější Google Panda přišla deset měsíců po předchozí, aktualizace se opět zaměřila na kvalitu obsahu, nadbytečný, nerelevantní obsah a spam.

NE

Mobile Update (#Mobilegeddon)

22. dubna 2015

Google použil tuto aktualizaci k tomu, aby z mobilnosti webů udělala příjemné hodnocení. Byla to první aktualizace, kterou Google výslovně oznámil, než ji zavedl.

ANO

Brand/eCommerce Update

Únor 2015

Možná aktualizace algoritmů Google – zaměřena na brand značek a online obchody. Aktualizace se zaměřila na klíčová slova s velkým objemem vyhledávání.

NE

Pirate Update Version 2 (DMCS Penalty)

21. října 2014

Jedná se o vylepšení původní aktualizace Pirate Update. Především má lépe rozpoznávat a postihovat porušení autorských práv.

ANO

Penguin 3

Říjen 2014

Google oznámil další aktualizaci Penguina, přesto však změny způsobené touto poslední nebyly zjevné. Celkově bylo během několika týdnů ovlivněno méně než 1 % vyhledávacích dotazů, takže dopad tohoto tučňáka na provoz webů je mnohem menší než u jiných iterací.

ANO

Panda Update No. 27

23. září 2014

Negativně byly ovlivněny zejména stránky s nedostatkem obsahu. Google uvedl, že tato aktualizace ovlivnila až pět procent všech vyhledávacích dotazů.

ANO

Aktualizace HTTPS / SSL

6. srpna 2014

Při této aktualizaci se šifrování HTTPS stalo oficiálním signálem pro řazení výsledků vyhledávání. Pro společnost Google byla aktualizace důležitým krokem ke zvýšení bezpečnosti při používání webových stránek po celém světě. Nebylo okamžitě jasné, jak silně to ve skutečnosti ovlivnilo hodnocení webů.

ANO

Aktualizace Hummingbird

20. srpna 2013

Aktualizace Hummingbird vylepšila sémantické vyhledávání a tzv. „Knowledge Graph Google“. Od aplikace Hummingbird Google rozpoznává vztahy mezi vyhledávacími dotazy. Tuto aktualizaci lze považovat za předchůdce RankBrain.

ANO

Nejdůležitější aktualizace algoritmu Google v historii

Některé aktualizace vyhledávacího algoritmu Google byly natolik významné, že se zaryly hluboko do myslí webmasterů a SEO konzultantů. Jsou to tyto.

Google Panda (23. únor 2011)

Algoritmus Google Panda patří mezi jedny z nejvýznamnějších a nejznámějších aktualizací vyhledávacího algoritmu vyhledávače Google. Google se zaměřil na obsahové „farmy“, stránky se slabým, nekvalitním obsahem a další kvalitativní problémy. Cílem Google Panda bylo snížit viditelnost obsahu s nízkou hodnotou, často produkovaného „obsahovými farmami“. V roce 2016 se Panda stala součástí hlavního algoritmu hodnocení společnosti Google.

Google Penguin (Tučňák) (24. dubna 2012)

V roce 2012 Google spustil další velkou aktualizaci, která později dostala pojmenování „Penguin“. Tato aktualizace začala penalizovat stránky, které byly „přecpané“ klíčovými slovy a také přeoptimalizované weby se špatným odkazovým profilem (nakoupené, nekvalitní odkazy). Pokud měl web dle Googlu velmi nekvalitní obsah, odepsal ho. Tímto způsobem Google bojuje proti webovému spamu.

Google Hummingbird (Kolibřík)) (20. srpen 2013)

Další z velkých aktualizací byla aktualizace „Hummingbird“. Tato se nezaměřovala na kvalitu webů a na jejich penalizaci, ale na způsob, jak Google vyhledávač funguje a rozumí dotazům. Pomocí této aktualizace dokáže Google lépe porozumět synonymům a záměrům hledávajícího.

Google Pigeon (holub) (24. červenec 2014)

V roce 2014 světlo světa spatřila aktualizace „Pigeon“ (česky holub), která byla zaměřena na lokální SEO. Měla poskytnout užitečnější, relevantnější a přesnější lokální výsledky vyhledávání.

Rank Brain (26. října 2015)

Google oficiálně oznámil, že součástí jeho algoritmu je tzv. RankBrain. Je to strojové učení (učení pomocí umělé inteligence) na velkém množství dat. RankBrain byl označen jako třetí nejdůležitější hodnotící faktor.

Google Fred (Březen 2017)

Google Fred je aktualizace algoritmu, která se zaměřuje na black-hat (nekalé) optimalizační taktiky spojené s agresivní monetizací webu. To je třeba extrémně mnoho reklam na webu, obsah s nízkou hodnotou a málo přidané hodnoty pro uživatele. Mezi drtivou většinu algoritmem dotčených webů patřily obsahové weby, které mají velké množství reklam a vypadají, že byly vytvořeny za účelem generování výnosů a ne, aby vyřešily problém uživatele.

Webové stránky, které byly Fredem zasaženy, zaznamenaly od aktualizace 50 až 90% pokles návštěvnosti.

Medic update (E-A-T, YMYL) (Srpen 2018)

V srpnu 2018 se mnoha webům, které měly téma zdravotnictví, nemoci a podobě, doslova sesypala návštěvnost. Týkalo se to ale i dalších webů, třeba z oblastí financí a dalších. Weby byly posuzovány z hlediska EAT – to znamená Expertise, Authority, Trustworthiness. Česky odbornost, autorita a důvěryhodnost. Mělo by se jednat o jakousi hodnotu, která zvedá autoritu webu jako celku. Váš web (i jeho autoři) musí být odborníci na danou problematiku, musí být autoritou v oboru a musí být důvěryhodní.

Tato aktualizace měla zdaleka největší dopad na weby zaměřené na zdraví a medicínu i tzv. „Your money or your life“ (vaše peníze nebo život) weby, jejichž obsah nebyl vědecky podložený. Zasáhla však i weby z jiných odvětví.

Pár slov na závěr

I když aktualizace vyhledávacího algoritmu Google způsobily mnoho vrásek na čele, mnoho šedých vlasů a hodně zkrátily život mnoha konzultantům, slouží ke zlepšení fulltextového vyhledávání. Vždy byly myšleny v dobrém smyslu. Mají pomáhat. A takto se na to prosím díve

Pavel Horelica
SEO konzultant
ZPĚT Chci SEO
Pavel Horelica
SEO konzultant email: pavel.horelica@impnet.cz

Pavel je tu od toho, aby vás lidé na internetu našli. Stará se o optimalizaci stránek pro vyhledávače, spravuje PPC kampaně a sleduje webová analytika. Má neustále nové nápady a posouvá váš web kupředu.

Co dalšího píšu?


Co jsou strukturovaná data (rich snippety) a proč byste je měli používat?

23.02.2018 | Pavel Horelica
Možná jste už zaslechli nebo četli něco o strukturovaných datech, rich snippets, mikroformátech, mikrodatech, nebo jste možná někde viděli zmínku o Schema.org a JSON-LD. Ale co tyto výrazy přesně znamenají? Co to jsou ta strukturovaná data? Co dělají a co umí? A co mají co do činění se SEO? Pro všechny ty, kteří v tomto nemají úplně jasno, je určen právě tento článek. Jdeme na to.

Jsme hrdými držiteli těchto certifikátů