Náš blog

kategorie blogu

Google Consent Mode v2 – co je třeba vědět a jak implementovat?

26.02.2024 | Pavel Horelica

Březen 2024, to je nejzazší termín pro implementaci nového režimu souhlasu pro práci s daty z cookies označovaný jako Google Consent Mode v2. Jde o další pomyslný klacek pod nohy markeťákům, analytikům, vlastníkům firem a inzerentům. Možná vám zatím není zcela jasné, jaký dopad bude Google Consent Mode v2 mít nebo jak správně upravit cookie lištu. To vám pomůžeme zjistit v tomto článku.

Co je to vlastně Consent Mode (režim souhlasu)?

Režim souhlasu je funkce, která pomáhá uživatelům internetu (tedy i vám) chránit své soukromí v oblasti dat (osobní informace, procházení stránek, ad.). Zároveň nabízí marketingovým pracovníkům, analytikům a obchodníkům možnost shromažďovat data pro účely analýzy a reklamy.

Režim souhlasu funguje ve spojení s cookie lištou (consent mode platform - platforma pro správu souhlasu neboli CMP). Aby byly respektovány volby uživatele, může si v rámci cookie lišty zvolit, jaká data a jak chce sdílet. Na základě jeho předvoleb se pak spustí/nespustí různé tagy (značky, příkazy) na webu a provedou se potřebné akce. S daty je pak možné pracovat pouze v rozsahu stanoveném uživatelem. Google Consent Mode je tedy komunikačním prostředkem mezi cookies lištou a měřícími kódy. Režim souhlasu může velmi zásadně ovlivnit data v Google Ads, Google Analytics a dalších nástrojích pro online marketing třeba počítání konverzí a remarketing.

Google Consent Mode v1

Google Consent Mode obecně využívá proměnné zvané storage k rozlišení jednotlivých úrovní souhlasu. V první verzi Google Consent Mode se používaly (mimo jiné) tyto proměnné:

  • ad_storage = touto proměnnou uživatel dává/nedává souhlas s použitím marketingových (reklamních) cookies
  • analytics_storage - touto proměnnou uživatel dává/nedává souhlas s použitím analytických cookies

Pro příklad, je-li udělen souhlas v proměnné ad_storage, umožní to nástroji Google Ads ukládat data pro Google Ads. A podobně, souhlas v analytics_storage umožňuje nástroji Google Analytics ukládat data pro účely analýzy (zdroj návštěvy uživatele, doba trvání jeho návštěvy na webu, co dal do košíku a mnoho dalších užitečných věcí). Takže například měření pro Google Ads se spustí jen v případě, že to v proměnné ad_storage uživatel dovolil.

Google Consent Mode v2

Consent Mode v2 je takový upgrade původního režimu souhlasu. Přidává do možností dvě nové proměnné (příznaky):

  • ad_user _data = touto proměnnou uživatel dává/nedává souhlas s použitím tzv. first-party dat (třeba informace o tom, co jste nakoupili, že jste vytvořili na e-shopu účet, že jste se přihlásili do svého účtu v e-shopu a podobně)
  • ad_personalization = touto proměnnou uživatel dává/nedává souhlas s personalizací reklamy a využitím dat pro remarketing

Když uživatel dá souhlas v proměnné ad_user _data, umožní firmám shromažďovat a ukládat jejich first-party data - třeba pro inzerci v Google Ads. Podobně, když uživatel udělí souhlas v proměnné ad_personalization, Google shromažďuje data tohoto uživatele pro účely remarketingu a přizpůsobuje mu zobrazenou reklamu (bannery apod.). Jednoduše tedy musíte tento upgrade Consent Modu implementovat, pokud chcete nadále využívat data z cookies pro remarketing nebo si je třeba zpřesňovat pomocí rozšířených konverzí.

Jak Google Consent funguje?

V těchto zmíněných proměnných jsou ve zdrojovém kódu webu (jako uživatel to samozřejmě přímo nevidíte) přiřazeny (nastaveny) hodnoty denied nebo granted. Ty se nastavují dle toho, zda uživatel souhlas s touto cookies udělil či neudělil.

  • Denied = odmítnutí
  • Granted = udělení souhlasu

Jak se vlastně Google Consent implementuje?

Existuje množství cookie lišt, které jsou již přichystány a můžete je použít (většinou za nějaký poplatek, samozřejmě), například:

  • CookieBot
  • Complianz.io

Pokud máte open-source řešení, tak i tam jsou připraveny pluginy s cookie lištou k instalaci a konfiguraci. Pokud máte web na míru, nezbyde vám, než se obrátit přímo na programátora, protože nasazení cookie lišty je často „vyšší dívčí“.

Pokud máte web od nás, tak vše jednoduše uděláme my, stačí nám napsat.

Proč vlastně musíte řešit nějaký Google Consent?

Hlavně kvůli právu a zákonům EU. Aby se zlepšil soulad s evropskými zákony na ochranu soukromí a spotřebitele, Google vydal Google Consent Mode v2. Každý, kdo používá služby a nástroje Google ke sledování online chování uživatelů v Evropské unii nebo Evropském hospodářském prostoru (EHP), musí do března 2024 implementovat režim souhlasu Google v2, aby si zachoval přístup k funkcím personalizace reklam, remarketingu a k měření.

Co si ze článku zapamatovat?

  • Google Consent V2 (režim souhlasu Google v2) je aktualizací, upgradem verze 1. Google Consent Mode v2 (GCM v2) je tedy aktualizovaná verze původního režimu souhlasu a liší se tím, že zavádí dva další parametry do rozhraní API režimu souhlasu společnosti Google, ad_user_data a ad_personalization.
  • Pokud při sledování chování uživatelů v EU/EHP spoléháte na služby Google, musíte implementovat GCM v2 do března 2024.
  • Váš web potřebuje k implementaci GCM v2 cookie lištu, pomocí které můžete získat souhlas s využitím dat uživatele.
  • Celkově tyto snahy pomáhají vytvořit bezpečnější online prostředí pro firmy a spotřebitele - vše je zaměřeno na ochranu soukromí.
Pavel Horelica
SEO konzultant
ZPĚT Chci novou porci sušenek
Pavel Horelica
SEO konzultant email: pavel.horelica@impnet.cz

Pavel je tu od toho, aby vás lidé na internetu našli. Stará se o optimalizaci stránek pro vyhledávače, spravuje PPC kampaně a sleduje webová analytika. Má neustále nové nápady a posouvá váš web kupředu.

Co dalšího píšu?


Co si pohlídat při změně agentury pro online marketing?

03.10.2023 | Pavel Horelica
Odvětví internetového marketingu za posledních několik let velmi rychle rostlo. A to jak z hlediska dostupných služeb, tak počtu agentur, které služby nabízejí. Pokud agentura pro online marketing, se kterou vaše společnost spolupracuje, sleduje nové marketingové trendy, pravděpodobně je začlenila do vaší marketingové strategie, aby zlepšila váš celkový úspěch v online světě. A pokud ne – nebo pokud jste se svými výsledky nespokojeni – možná nastal čas na změnu. Sepsali jsme pro vás, jak na to.

AMP a SEO - je dobré AMP na svém webu rozjet?

29.09.2021 | Pavel Horelica
Podle jedné studie z roku 2020 vzrostla návštěvnost z mobilních zařízení od roku 2011 o 504 %. Vzhledem k tomu, že stále více uživatelů používá k přístupu k obsahu své mobilní telefony nebo tablety, je samozřejmě optimalizace pro mobilní zařízení důležitější než kdy dříve.

Jsme hrdými držiteli těchto certifikátů