Jak připravit kvalitní newsletter
Potenciál e-mailingu si spouta firem a podnikatelů buď neuvědomuje, nebo jeho síle nechce věřit. Ať už jsou to rozesílky na týdenní, měsíční nebo kvartální bázi, mailing stále zůstává efektivním komunikačním nástrojem, jak se přiblížit svým stávajícím i potenciálním zákazníkům a rozšířit povědomí o připravovaných novinkách či akcích. Jak má ale takový kvalitní newsletter vypadat, co má obsahovat a jak jej zkrátka sestavit tak, aby zaujal a neletěl do e-koše? Přesně to jsme pro vás rozepsali v dnešním článku.
Pečujte o trvalé zákazníky a nalákejte nové
I když u svých stálých zákazníků víte, že se k vám rádi vrací, vyplatí se i na ně cílit efektivní marketingovou komunikací. V dnešní době elektronické komunikace je proto nejjednodušší cestou e-mailng. Příjemce těchto reklamních sdělení by nimi však rozhodně neměl být přehlcován, proto dobře zvažte, jak často chcete newslettery rozesílat. Každý takový newsletter by měl být smysluplným sdělením. Pokud tedy víte, že se u vás odehrává něco nového např. každý měsíc až dva, zamyslete se nad tím, zda není kontraproduktivní rozesílat opakující se sdělení na týdenní bázi. V takovém případě můžete být na nejlepší cestě na pomyslný blacklist zákazníka, kterého nadměrným bombardováním e-maily jen odradíte. Platí tedy pravidlo - pokud mám co říct, tak to říkám. Pokud ne, počkám až budu mít více vzrušující novinky.
Na co v newsletteru nezapomenout a co naopak vynechat
Pokud nevíte, jak u tvorby dobrého newsletteru začít, zkuste omrknout svoji vlastní soukromou e-mailovou schránku. Určitě tam narazíte na obchodní sdělení jak vydařená, tak ty která jste po pár sekundách smazali. Zamyslete se nad oběma variantami - co na vás zapůsobilo a co vás naopak odradilo?
První, co příjemce newsletteru uvidí, je předmět e-mailu. Dejte si na něm proto opravdu záležet. Dobré je se u něj řídit pravidlem stručně - jasně - výstižně. Předmět e-mailu by neměl být lživý ani zavádějící, ale dostatečně poutavý na to, aby jako úvodní titulek potenciálního čtenáře a zákazníka zaujal k jeho otevření. V opačném případě je chybně napsaný předmět důvodem, proč takové reklamní sdělení letí do koše nebo se dokonce zákazník odhlásí z odběru Vašich e-mailů.
Newsletter by jako celek měl být přehledný, graficky atraktivní a hlavně nepřeplácaný. I když byste v něm chtěli sdělit velké množství novinek a informací, stále myslete na vizuální i logické uspořádání textu. Začněte perexem, neboli krátkým úvodním odstavečkem, který čtenáři v pár větách sdělí, co se v konkrétním newsletteru dočte a dozví za nové informace. Následně rozdělte text do kategorií podle typu zboží nebo chronologicky podle událostí tak, aby čtenář měl při procházení newsletteru jasno a netápal v něm. Z textu by mělo být také jasné, co je jeho hlavním účelem - registrace, nákup zboží, účast na promo akci, apod. Nezapomínejte proto v newsletteru i na CTA (“call to action”) tlačítka.
V neposlední řadě připomínáme gramatickou a stylistickou správnost. Jazykové hrubky a chyby v textu nepřicházejí v úvahu - zvláště v úvodních titulcích. Víme, že chybovat je lidské, ale nechejte si proto newsletter před rozesláním vždy někým zkontrolovat - víc očí přeci jen víc vidí. Nic totiž zákazníka neodradí víc, než hrubky v textu.
Dobře znát svou cílovou skupinu
Když už víte, jak newsletter napsat a co do něj zahrnout, bylo by dobré si správně definovat cílovou skupinu jeho příjemců. Pokud je váš produkt nebo služba opravdu specifická, je většinou malá pravděpodobnost, že si váš newsletter přečte laik co je naprosto mimo obor. Nesázejte zároveň na 100% úspěšnost. Vždy bude určité procento příjemců, které Vaše sdělení buď neotevře nebo se z odběru odhlásí. Určitě to není důvod ke zklamání ale je to proměnná, se kterou je potřeba zkrátka počítat, nenechte se tím odradit. A jak se ke svým zákazníkům elektronickou cestou vlastně dostat? Většinu kontaktů a e-mailových adres získáte během jejich souhlasu pro zasílání reklamních novinek na vašem e-shopu, případně v různým dotaznících apod.
Jak takový mailing rozeslat?
V dnešní době už jsou k dispozici excelentně propracované mailingové platformy, které vám nejen usnadní tvorbu samotného newsletteru po grafické i obsahové stránce, ale trackují také dosah a úspěšnost vašeho sdělení. Mezi ty nejpopulárnější patří Mailchimp nebo český Ecomail. V obou případech lze do určitého počtu recipientů rozesílat e-maily jednou měsíčně zdarma. Pokud se jedná o vyšší číslo, je pak dobré si zařídit měsíční předplatné.
Pokud si stále nejste jisti, zda víte jak správně napsat a trefně zacílit váš newsletter, obraťte se na nás. Rádi Vám s jeho tvorbou pomůžeme, zajistíme rozesílku a následně Vás budeme informovat o jeho úspěšnosti.
Aneta Oščádalová
kreativní copywriterkaAneta Oščádalová
kreativní copywriterka email: aneta.oscadalova@impnet.cz"Psaní všeho druhu" - tak by se dala popsat dosavadní praxe Anety. Pisálkem se cítila od malička a považuje za velké štěstí, že se může živit svou vášní. Inspiraci sbírá na cestách do zahraničí nebo kdekoliv u vody, ideálně s veslem v ruce.