Náš blog

kategorie blogu

12+ technických SEO chyb, které zabíjí vaši návštěvnost

08.10.2018 | Pavel Horelica

Dejme tomu, že máte web. Krásný web. Vyladěný web, u kterého jste si udělali analýzu klíčových slov, máte přehlednou strukturu webu, dostatek cílových stránek, píšete blog, máte i redakční plán, skvěle vyplněné meta tagy, unikátně pro každou stránku a vyplnili jste i všechny ostatní hovadinky, optimalizovali jste obrázky pro vyhledávání. Prostě jste udělali hodně pro to, aby vaše organická návštěvnost rostla. A ona neroste. Potvora mizerná.

Ale nezapomněli jste trošku na technickou stránku SEO? Škrábete se teď na hlavě? Pak je možné na místě se podívat na 12+ častých technických SEO chyb, které mohou ovlivňovat vaše hodnocení v pomyslných digitálních očích vyhledávačů dost negativně.

Co je to vlastně to technické SEO?

Dá se říct, že technické SEO se vztahuje k veškerým SEO aktivitám, když pomineme práci s obsahem a budování odkazů. Technické SEO je proces optimalizace vašeho webu, který se stará o procházení webu a jeho indexování roboty vyhledávačů. Díky technickému SEO můžete vyhledávacím robotům pomoci bezproblémově přistupovat, procházet, interpretovat a indexovat své webové stránky.

Snad jsem se vyjádřil srozumitelně, ale zkusím to ještě jednou a z druhé strany.

Google jednoduše váš obsah nečte tak, jak to dělají lidé. Čte zdrojový kód, na němž je obsah založen, a pokud nemáte webové stránky podle nějakých základních specifikací společnosti Google, může to mít negativní vliv na viditelnost vašich stránek ve výsledcích vyhledávání.

Obr. Postavení technického SEO – pro představu

A dobrá zpráva je, že nemusíte být úplně seniorní programátor k pochopení technického SEO. Jasně, i v tomto oboru jsou různé technikálie, ale to zvládnete.

Nyní se tedy podíváme na 12+ SEO failů, kterým byste se měli fakt vyhnout (a pokud je už máte, tak je nějak řešit).

1. Vaše stránky nejedou na protokolu HTTPS (nemají SSL certifikát)

SSL je zkratka pro "vrstvu zabezpečených soketů" (angl. secure sockets layer) a webové stránky ji používají k zabezpečení komunikace mezi prohlížeči a webovými servery.

Můžete jednoduše zjistit, zda web používá SSL při letmém pohledu na URL adresu. Pokud je v ní napsáno "https", je zabezpečená. Pokud je v ní "http", chybí ta další úroveň zabezpečení - a to může negativně ovlivnit vaše hodnocení.

Hlavně nové weby by vždy měly být spouštěny na https protokolu (fakt mě nenapadá důvod, proč web spouštět na http).

Google používá https jako signál pro hodnocení, takže je docela důležité, abyste nový web spustili na https nebo v budoucnu přešli se svým stávajícím webem na https protokol. Ten přechod je vlastně relativně jednoduchý (někdy). Musíte dodržet pár pravidel, a pak to půjde jak po másle. Takže šup na to.

Pokud máte web postavený na nějakém open source CMS, tak jistě bude existovat nějaký plugin, který toto řeší (např. Really Simple SSL plugin pro CMS Wordpress). Pokud vám spravuje firma, kontaktujte ji s tímto požadavkem.

2. Máte problém s duplicitním obsahem

Z pohledu SEO je duplicitní obsah fakt peklo. Duplicitní obsah znamená pro web téměř nulový pulz ve smyslu organického vyhledávání.

Proč tomu tak je? Google má velmi dobrý důvod k potrestání duplicitního obsahu: je to často známka plagiátorství, a dokonce i když tomu tak není, vyhledávač Google neví, co přesně má upřednostňovat. Je zmatený jak Maďar v kukuřici. Jak by taky ne, když dvě nebo více stránek má úplně stejný obsah.

Duplicitě se prostě musíte vyhnout. Jediné, co musíte udělat, je zajistit, že každá stránka na vašem webu je jedinečná. Už třeba to, pokud nerealizujete přechod http->https správně, můžete skončit dvěma verzemi každé stránky na vašem webu - jedna http, jedna https, z nichž každá soutěží o stejné místo ve výsledcích vyhledávání. Takže duplicitu si pohlídejte.

3. Rychlost webu

Můžete vytvořit vizuálně ohromující a obsahově peckovně bohaté webové stránky - ale pokud je rychlost načítání stránky delší než 3-5 vteřin, tak 40 % uživatelů odejde. Nemají prostě nervy (nebo čas) na to čekat. Dnešní doba je fakt rychlá, co se týče prohlížení internetu (znáte to jistě sami). Pro pomalé stránky prostě není čas a prostor.

Pomalé načítání webů bolí vaše SEO v těchto místech:

  • Přímo u srdce, protože rychlost stránky je jedním z důležitých faktorů u mobilního indexu. Pomalou stránku prostě Google nebude mít rád a odrazí se to v pozicích ve výsledcích vyhledávání (hlavně na mobilu).
  • Uživatelé budou odcházet pryč, nemají čas nebo chuť čekat.
  • Pokud se uživatelům v prohlížeči objeví tlačítko "zpět" a kliknou na něj, společnost Google to může negativně započítat proti vám ve výsledcích vyhledávání. A to je opět špatná zpráva pro ty, co mají pomalý web.

Jak optimalizovat rychlost vaší stránky? Nejprve posuďte své webové stránky prostřednictvím nástrojů jako Pingdom a GTmetrix, abyste si ověřili aktuální rychlost a výkon webu. Uvidíte, jak dlouho trvá načítání webové stránky, co ji zpomaluje a jak to opravit.

4. Máte na webu chyby 4xx (většinou asi 404)

„Stránka nebyla nalezena. Přejděte na…“. Tak přesně tohle by vaši uživatelé neměli vidět na vašem webu. Fakt je to naštve. Jejich uživatelský zážitek hned padne na nulu. Navíc to má také neblahý vliv na vyhledávače - ani Google ani vaši uživatelé vás jednoduše neodmění, když jim budete při procházení webu mrskat klacky pod nohy.

Pokud některá z vašich stránek odkazuje na stránku, která již byla smazána, nebo na adresu chybnou URL, uživatel se nikam nedostane. Musíte odstranit všechny nefunkční odkazy na vašem webu.

Takže si obecně na chyby 404 dávejte pozor a snažte se, aby na ně uživatele přišli co možná nejméně. Nastavte si v Google Analytics hlášení o tom, že pokud si stránku 404 zobrazí více než x lidí denně, přijde vám e-mail s touto informací.

Podívejte se také do své Search Console, kde jsou chyby v procházení moc pěkně ukázány. Samozřejmě všechny případné chyby tohoto typu opravte.

Také není špatný nápad upravit samotnou stránku 404 tak, aby vám z ní co nejméně uživatelů utíkalo pryč. Prostě aby je zaujala a proklikli se dál, i když jste je už naštvali tou 404.

Ono ani chyby 5xx (chyby serveru) nejsou pro SEO nic moc. Obecně se prostě snažte mít těchto chyb na webu co nejméně.

5. Vaše webové stránky nejsou kamarádi s mobilními zařízeními

Mobilní zařízení jsou zodpovědná za více než polovinu internetového provozu na celém světě. Určitě neočekávejte, že se tato čísla budou snižovat. Právě naopak.

Google to moc dobře ví a všemi aktualizacemi vyhledávacího algoritmu jde tímto směrem. Třeba mobile first indexem to ukazuje velmi vehementně.

Co tedy můžete udělat, abyste se ujistili, že váš web je kámoš s mobilními přístroji? Nejdříve se určitě mrkněte do testovacího nástroje Google Mobile-Friendly Test a opravte vše, co je nutné.

6. Google neprochází a neindexuje vaše stránky

Žádná analýza klíčových slov ani tisíce článků vás nespasí, pokud vyhledávače neindexují vaše stránky. Napište třeba skvělý článek, počkejte pár dní (nebo týdnů) a pak vyhledejte jeho název v Googlu. Nic? Pak možná máte problém s indexováním.

Chcete-li zjistit, zda Google správně indexuje vaše stránky, přihlaste se do svého účtu v Search Console (dříve Nástroj pro webmastery Google), klikněte na položku Index Google. Ujistěte se, že číslo v části "Stav indexu" odpovídá počtu stránek a příspěvků na vašem webu. Tedy počtu stránek, které chcete zobrazit ve výsledcích vyhledávání.

Pokud není, tak tento problém řešte. Váš web je třeba nový a google ho ještě nestihl zaindexovat. Nebo indexaci máte zakázanou. Nebo google vás z nějakého důvodu indexovat nechce. Každopádně to může být technický problém a je potřeba ho řešit.

7. Soubory robots.txt a sitemap.xml chybí nebo jsou nesprávně formátovány

Oba soubory, Robotx.txt i XML Sitemap, říkají vyhledávacím robotům, jak procházet vaše stránky. Vaše sitemap.xml je v podstatě seznam všech odkazů na vašem webu, které chcete indexovat, zatímco soubor robots.txt řekne robotům, že: a) mohou procházet vaše stránky a b) které stránky ignorovat.

Osobně nepovažuji tyto 2 soubory za úplně důležité, ale ano, k technickému SEO patří. Dejte také pozor na nějaké chyby v obou souborech. Když začnete pomocí souboru robots.txt zakazovat příliš mnoho složek, můžete snadno udělat chyby, které způsobují, že vyhledávací boti budou ignorovat soubory, které chcete, aby indexovaly.

A také nezapomeňte váš soubor sitemap.xml zadat do Search Console + se ujistěte, že soubor obsahuje každý odkaz, který chcete indexovat!

8. Hloubka procházení vašeho webu soupeří s Mariánským příkopem

Hloubka procházení se vztahuje na množství kliknutí, na která se uživatel dostane na libovolnou stránku nebo blogový příspěvek na vašem webu (jednoduše řečeno). Obecně můžeme říct, měli byste se zaměřit na to, aby nebylo zapotřebí více než tři kliknutí. To nejen usnadňuje procházení a indexování vašeho webu, ale také to usnadňuje uživatelům práci (to je to hlavní).

Existuje mnoho způsobů, jak zlepšit efektivitu procházení:

  • Mějte velmi efektivní a přehlednou stromovou strukturu vašeho webu
  • Používejte hojně a rozumně interní prolinkování webu

9. Vyčerpáte crawl budget (rozpočet na procházení) slabým obsahem

Crawl budbet (neboli jakýsi rozpočet na procházení) je počet stránek vašeho webu, které Google je ochoten projít v daný den. Toto číslo se mírně liší ze dne na den, ale celkově je poměrně stabilní. Máte-li stránky se slabým nebo duplicitním obsahem, tak google může nejprve projít tyto stránky a už mu nevyjde rozpočet na procházení dalších (lepších) stránek. Je to jako utratit z vašeho rodinného rozpočtu domácnosti za šperky, když nemáte na jídlo. Vyčerpáte prostě zdroj na věci, které jsou zbytečné.

Pokud máte spoustu stránek, na kterých není příliš mnoho zajímavého obsahu, zkontrolujte, zda je můžete individuálně zlepšit, abyste jim přidali více hodnoty, nebo je možná můžete zkombinovat do jedné stránky. Může se dokonce vyplatit je vymazat nebo je neindexovat. Takže na crawl budget pozor.

10. Až příliš mnoho přesměrování

Příliš mnoho přesměrování (např. kódem 301) může také poškodit důvěru vašeho technické SEO.

Při každém kroku v řetězci přesměrování ztratíte „trochu síly“ původního odkazu, takže pokud budete muset použít přesměrování (například při implementaci https), ujistěte se, že se jedná o jednu adresu, která se změní na jinou, a to bez dalších přesměrování.

Pro zjištění přesměrování na webu určitě doporučím nástroj SEO Screaming Frog Spider.

11. Struktura URL

Další položkou v našem seznamu technických SEO prvků je revize struktury URL vašich webových stránek. Strukturou adresy URL rozumíme formát vašich adres URL. Nejlepší SEO best practices pro URL adresy jsou:

  • Použijte v URL jen malá písmena
  • Použijte znak – (ano, pomlčku) pro oddělení slov v adrese URL
  • Zkuste je psát co nejkratší
  • Nepoužívejte nepotřebné znaky ani slova
  • Použijte klíčová slova v URL
  • Používejte statické tvary URL
  • URL neměňte, ať jsou vždy trvalé

Tvar URL je důležitý, takže si na něm dejte záležet. Nicméně je potřeba podotknout, že všechny dobré CMS mají tento problém už vyřešený.

12. Strukturovaná data

I strukturovaná data se řadí do technického SEO. O tom jsem ale už článek, psal, najdete ho na tomto odkaze.

A je toho víc

Není to samozřejmě zdaleka jen o těchto 12 bodech. Je toho víc. Mnoho toho zde ani nezazní. Přidám však ještě další tipy, na co si v technickém SEO dávat pozor.

  • Kanonizace – to je proces volby upřednostňované adresy URL, pokud existuje několik možností pro jednotlivou stránku. Pokud máte takové URL na svém webu, nezapomeňte je kanonizovat.
  • Stránkování - to se často používá v kategoriích e-shopu při zobrazování spousty produktů. Může vytvářet problémy ve vyhledávání, duplikovat obsah nebo jednoduše "ředit" relevanci vašeho obsahu dalším rozšířením. Pomozte si použitím správných metaznaček (rel next, prev) + případným zakázáním indexace dalších stránek ve stránkování (od 2 dál).
  • Zvažte AMP – AMP (Accelerated Mobile Pages) je projekt podporovaný společností Google, jehož cílem je urychlit poskytování obsahu v mobilních zařízeních pomocí speciálního kódu známého jako AMP HTML. Verze AMP webových stránek se na mobilních zařízeních načítají extrémně rychle. A jak už víme, rychlost je fajn.
  • Zaměřte se i na obrázky – ty obrázky, které jsou příliš velké, mohou mít negativní vliv na rychlost vaší stránky (to je problém zejména na mobilech). Chybějící obrázky mohou také poškodit uživatelský zážitek a zvýšit opuštění stránky. Takže obrázky nepodceňujte.
  • Filtry na webu – nezapomeňte řešit i je. Každá URL musí být obsahově unikátní. Filtry navíc musí být dostupné i bez JavaScriptu. U nedůležitých výsledků filtru zakažte procházení robotem a také je vhodné zakázat k procházení stránky s kombinací 3 a více parametrů. Parametry v URL musí být řazeny stále stejně, jinak to znamená duplicitu.

Pokyny a doporučení pro SEO se neustále mění. Pokaždé, když vyhledávač výrazně aktualizuje svůj algoritmus, SEO se musí přizpůsobit. Ale dobrá zpráva je, že četnost změn pro technické SEO je nižší než je tomu u ostatních prvků. Mrkněte na svůj web z hlediska technického SEO a řešte ho.

Nenechte se zastrašit myšlenkou, že je tato část "až moc technická" nebo složitá. Není to tak.

Začněte s velkými kritickými aspekty, které jsou zmíněny výše, a řešte případné problémy pěkně postupně.

Pavel Horelica
SEO konzultant
ZPĚT Chci SEO
Pavel Horelica
SEO konzultant email: pavel.horelica@impnet.cz

Pavel je tu od toho, aby vás lidé na internetu našli. Stará se o optimalizaci stránek pro vyhledávače, spravuje PPC kampaně a sleduje webová analytika. Má neustále nové nápady a posouvá váš web kupředu.

Co dalšího píšu?


Jak na webu udělat stránkování z pohledu SEO? Kompletní průvodce

21.12.2018 | Pavel Horelica
Stránkování je přirozenou součástí každého webu. Používá se u e-shopů v kategoriích při zobrazování produktů (běžně používaná funkce umožňující vypsání velkého počtu produktů), u magazínů v archivaci článků, u diskuzních fór při stránkování vláken či jednotlivých příspěvků a podobně. Jak na stránkování z pohledu SEO?

Universal Analytics končí, přejděte na Google Analytics 4

21.11.2022 | Pavel Horelica
Od svého založení v roce 2005 se Google Analytics (GA) stal nejpoužívanějším nástrojem pro webovou analytiku na světě (v březnu 2005 Google koupil program pro analýzu webových statistik Urchin a v listopadu představil první verzi Google Analytics postavenou na Urchinu). A to z dobrého důvodu – je zdarma, snadno se používá a poskytuje cenné informace o návštěvnosti webu a chování uživatelů.

Jsme hrdými držiteli těchto certifikátů