Náš blog

kategorie blogu

Seznamte se s Google Analytics 4: Podle společnosti Google jde o budoucnost analytiky

01.03.2021 | Pavel Horelica

Miliony velkých i malých firem spoléhají na nástroj Google Analytics – díky němu analytici či lidé z marketingu rozumí chování uživatelů na jejich webu. A hlavně díky Google Analytics mohou firmy vyhodnocovat přínosy a náklady online kampaní.

Dnes se stále více obchodů a událostí děje v online světě a společnosti jsou tak pod zvýšeným tlakem, aby se každá koruna investovaná do webu či marketingu vrátila. Poznatky z analytických nástrojů jsou tak ještě důležitější, než kdykoliv předtím.

Jedním z nejpoužívanějších nástrojů pro webovou analytiku je právě Google Analytics (dle statistik ho používá skoro 30 miliónů webů po celém světě). Jeho poslední (třetí) verze se jmenovala Universal Analytics.

Už někdy od posledního čtvrtletí roku 2020 je k dispozici nejnovější verze platformy pro webovou analytiku od společnosti Google, obecně nazývaná Google Analytics 4 (jedná se skutečně o čtvrtou verzi tohoto nástroje, pokud jako první bereme nástroj od firmy Urchin, který společnost Google koupila a upravila na Google Analytics, což je tedy druhá verze nástroje, třetí verzí je pak vzpomínaný Universal Analytics).

Oproti Universal Analytics nabízí Google Analytics 4 úplně nový přístup k datům. Nejde jen o nějaké menší vylepšení Universal Analytics, Google Analytics 4 pracují s daty zcela jinak a my si na to budeme muset zvyknout. Způsob měření je zde úplně jiný.

Co je tedy v Google Analytics 4 jinak?

Základní jednotkou u všech předchozích verzí Google Analytics byla návštěva. Našli jste ji ve všech různých tabulkách, metrikách, zkrátka všude ve všech statistikách Universal Analytics (bounce rate, konverzní poměr a podobně). I jakékoliv cíle či události byly vztaženy k návštěvám. Návštěva jednoduše hrála prim, naráželi jste na ni úplně všude. Tento systém má jednu obrovskou výhodu – je snadný a pochopitelný, a to i pro lidi, kteří se přihlásí do Universal Analytics jen sporadicky.

Systém založen na návštěvách byl v minulosti značně výhodný, nicméně pro současnou situaci přestal být dostačující. Je potřeba se posunout dál. Filozofie měření se tedy s Google Analytics 4 kompletně mění.

Uživatel dnes nedělá klasické návštěvy, jedná se spíše o sadu akcí, jakýchsi webových událostí (anglicky event). Navíc často přechází mezi zařízeními, mezi aplikací a webem a podobně, spouští videa, stahuje potřebné materiály, prohlíží obrázky a dělá mnoho různých činností. A právě na takových událostech jsou založeny Google Analytics 4 (jsou tedy event-based nástrojem).

V nápovědě od Google je tato vypovídající tabulka:

table

Potřebujete ještě další vysvětlení? Představte si výsledek měření v Google Analytics 4 jako rovnou čáru. Při každé interakci uživatele s webem se na této pomyslné čáře ukáže bod s informacemi. Čím více takových bodů, tím lépe uživatele znáte a máte o něm více dat. Čím více o uživateli víte a máte o něm více dat, tím lépe ho dokážete pochopit a dovést ho ke konverzi.

Tuto čáru si ještě vylepšete tak, že se na ní objevují body nejen z webu, ale i z vaší aplikace, CRM či z kamenného obchodu. A na téhle pomyslné čáře také budete moci dělat různé operace, agregace nebo predikce. Ano, event-based přístup je nyní analytika budoucnosti.

Novinky v Google Analytics 4

Nové Google Analytics 4 nabízí tedy přesné měření uživatelů napříč zařízeními, rozšířené prediktivní statistiky, hlubší integraci s Google Ads nebo statistiky založené na AI (umělé inteligenci).

Pojďme se spolu podívat na největší změny, které Google Analytics 4 přinesly.

Měření napříč zařízeními

U předchozích verzí Google Analytics bylo měření uživatelů problémem a nebylo úplně spolehlivé. U Google Analytics 4 by toto mělo být prakticky zdokonaleno, mělo by se jednat o jedno z top vylepšení nové verze Google Analytics.

Prediktivní metrika

I když statistiky založené na strojovém učení jsou v Analytics k dispozici již nějakou dobu, nové statistiky a předpovědi, které se dostanou do Google Analytics 4, mohou obchodníky automaticky upozornit na datové trendy, jako je rostoucí poptávka po produktu, který prodávají, nebo upozornění na snížení míry konverze u kampaně či segmentu zákazníků. Tato technologie se také používá k předpovídání výsledků, jako jsou míra odlivu zákazníků a potenciální finanční příjem, který by web mohl vydělat od konkrétního segmentu zákazníků.

Tyto poznatky mohou obchodníkům pomoci lépe předvídat akce, které by jejich zákazníci mohli v budoucnu podniknout, a zaměřit se tak na publikum s vyšší hodnotou.

Tato metrika cílí na rozvoj obchodu, přes Google Ads tak třeba můžete oslovit návštěvníky, kteří s největší pravděpodobností utratí nejvíce peněz.

Hlubší integrace publika s Google Ads a Youtube

V nových Google Analytics 4 se také vylepšil postup připojení Google Ads ze služeb typu aplikace a web. Nová metoda umožňuje lépe a efektivněji vytvářet, upravovat a odstraňovat propojení a přináší jednotný a konzistentní pohled na všechna existující propojení s účty Google Ads.

Aktuálně se stále čeká na propojení se Search Console. Velkým otazníkem je také propojení s kampaněmi na FB nebo Skliku.

Události v Google Analytics 4 – nyní i bez kódu a nastavování

Velká změna nastala u událostí na webu. Google Analytics 4 usnadňují obchodníkům sledovat a měřit akce na webu a v aplikacích v reálném čase. Události jako posouvání (scrollování) stránky nebo přehrávání videa je možné pohodlně sledovat, aniž by bylo nutné kamkoliv přidávat kód nebo nastavovat sledování událostí v Google Tag Manageru.

Jak nyní s Google Analytics 4 začít?

Pokud už máte web a měříte pomocí Universal Analytics, měřte dál v této verzi. Nepřecházejte na GA4, ač to Google stále nabízí. Vytvořte si místo toho paralelně i Google Analytics 4 a měřte v obou systémech. V paralelním účtu se tedy klidně seznamujte, zkoušejte, klikejte a poznávejte nové prostředí. Pro vaše marketingová rozhodnutí však stále ještě používejte původní Google Analytics (Universal). Google Analytics totiž nejsou úplně hotové, vývoj bude ještě pokračovat a nějaké dva až tři roky bude prostředí obohacováno o další funkce.

Pokud vytváříte Analytics pro nový web, stále je v nastavení možnost zapnout Universal Analytics. Ideální je tedy mít paralelně obě možnosti a měřit v obou. Nemusíte se obávat, Universal Analytics zde budou ještě mnoho let, takže není potřeba panikařit. Přechod bude pomalý a pozvolný. Jen si zkrátka nové Google Analytics 4 proklikejte a zvykejte si na nový přístup.

Co si dále o Google Analytics 4 přečíst?

A nakonec přidáváme i pár zdrojů:

  1. Článek od Honzy Tichého o Google Analytics 4
  2. Video z prostředí Google Analytics 4 od Kristy Seiden
Pavel Horelica
SEO konzultant
ZPĚT Chci více informací
Pavel Horelica
SEO konzultant email: pavel.horelica@impnet.cz

Pavel je tu od toho, aby vás lidé na internetu našli. Stará se o optimalizaci stránek pro vyhledávače, spravuje PPC kampaně a sleduje webová analytika. Má neustále nové nápady a posouvá váš web kupředu.

Co dalšího píšu?


Rychlost načítání stránek a vliv na SEO

13.09.2017 | Pavel Horelica
Každý z nás tak nějak cítí, co je myšleno rychlostí stránek. Samotná rychlost stránek se také někdy zaměňuje výrazem "rychlost webu". Významově vždy myslíme stejnou věc. A to dobu, za kterou se nám daná stránka (nebo web) načte. A proč by vás měla tato doba zajímat? Možná existuje víc důvodů, než si myslíte.

Máte na svých stránkách vyskakovací okna? Pozor ať si na vás nevyskočí Google!

28.03.2017 | Pavel Horelica
Google se snaží dbát na uživatelský přístup. To se všeobecně ví. Před dvěma lety zavedl štítek pro tzv. mobilní přátelské weby. Pokud jste se ve výsledcích vyhledávání chtěli zobrazovat co nejvýše i na mobilních telefonech, museli jste k tomu mít přizpůsobený i web. Google vás pak tímto štítkem sám označil. Od ledna nutí weby, aby byli stále více přívětivější pro uživatele. A omezuje tak velká pop-up okna.

Jsme hrdými držiteli těchto certifikátů