Náš blog

kategorie blogu

9 tipů jak psát jako copy maestro, i když vám ve škole slohovky nikdy nešly

Napadne vás úžasná myšlenka, uděláte průzkum a zjistíte, že jste našli díru na trhu. A pak už chybí jen krůček k tomu rozjet úspěšné podnikání. Nebo pracujete v malé firmičce, kde na vás to psaní prostě tak nějak spadlo. Byla by škoda si vylámat zuby na tom, že uděláte nudný web či e-shop, kterým vaši úžasnou myšlenku zabijete. Nebo řadu nudných produktových článků a postů na sociální sítě, které si nikdo nepřečte. A protože máte dost možná omezený rozpočet, kam se výplata copy maestrovi nevejde, zkuste to sami.


#1: Čtěte a opisujte

Už paní učitelky na základce vám kladly na srdce, že máte hodně číst. To platí stále. A pokud vás děsí představa, že budete muset přelouskat desítky marketingových návodů a příruček jak napsat text, který vyprodá celý e-shop, tak mám pro vás dobrou zprávu. Odborná literatura je fajn, ale beletrie taky poslouží. Já mám třeba ráda detektivky.

Když najdete zdařilý slovní obrat, inspirujte se. Opisujte. A to nejen z knížek, ale i z webů. Opište zdařilou formulaci a ještě jí vylepšete. Protože tak to dělají všichni.

#2: Pište si osnovy a gró

Bílý papír vypadá nepřátelsky a to jak na stole, tak v počítači. Napište si, co je gró vašeho sdělení. Jednoduše, jednou větou, nebo několika body do odrážek. Ať už píšete homepage vašeho nového webu, nebo produktový článek, vždy pamatujte na to, že čtenáře 90 % textu nebude zajímat. A to nejdůležitější mu naservírujte hned na začátek, vzbuďte v něm zájem a zvědavost, díky které dojde až na konec textu.

#3: Nechávejte věci odležet

Taky znáte ten pocit, když napíšete text a za dva dny si všimnete tří překlepů a dvou hrubek? Přitom jste text po sobě dvakrát kontrolovali? Bohužel nám náš mozek tímto způsobem hází klacky pod nohy často a chyby nám prostě skryje. Dejte mu pauzu a text nechte odležet. Chyb i nešťastných obratů si za několik hodin, nebo další den, všimnete bez problému.

#4: Upozaďte ego a mažte

Vždycky mi trhá srdce, když napíšu krásnou větu, ale zjistím, že je nadbytečná. Jenže bohužel, nejsme básníci, ani spisovatelé, naším cílem není potěšit ducha a ukázat jak vysoce učení jsme, ale prodat.

Takže, pokud by pro vás smazání textu byla taková rána, že by hrozilo vaše duševní vykrvácení, text zkopírujte a umístěte do speciálního dokumentu. Třeba jednou napíšete knihu, že?

#5 Nenuďte čtenáře

Pište, jak vám huba jede. Aspoň tu první verzi. Tím vznikne upřímný text, ze kterého se vám bude snadno vycházet, některé obraty vytvoří tu správnou syrovou kostru, která čtenáře zaujme. Není nic horšího než nudit čtenáře rádoby odborným textem, plným pasivních tvarů, příslovcí a odborných slov. A pokud jste je ještě neodborně použili, je to, jak se říká, „stupidní a hloupé“.

#6: Přečtěte si to nahlas

Má to rytmus? Má to ten správný spád? Přečtete si to po sobě nahlas, zjistěte, jestli krátké věty působí úderně a jestli u těch dlouhých v půlce neusnete. Zjistíte i to, jestli některá slova nejsou zbytečně zastaralá nebo naopak ultranová. Zhodnoťte celkovou dramaturgii textu.

#7: Otestujte to

Hledejte důkazy o tom, že je váš obsah opravdu skvělý. Sledujte statistiky na Facebooku  a sociálních sítích, v Googlu Analytics, nebo jednoduše texty předávejte ke zhodnocení kritickým známým, frenemies a všem těm, co vám vždy upřímně zkazí náladu.

#8: Není lepšího tréninku než deník

Vyprchá vám inspirace už patnáct minut po začátku psaní? Slova se nehrnou a bolí to? Nevíte o čem psát? Stejně jak v posilovně, všechno je o tréninku. Nejlepším tréninkem je psaní deníku. Napište si každý den krátký textík o tom, co jste přes den dělali. Ze začátku to možná bude otrocká nuda, ale po čase se naučíte vypíchnout to hlavní. Zajímavé historky, setkání a nejlepší okamžiky dne.

Pokud máte děti, můžete trénovat psaním pohádek. To také není těžké. Opět stačí opisovat a vylepšovat. Ale bacha na Karkulku, která v lese potkala spartakiádního vraha. To už je moc morbidní.

#9: Užijte si to

Protože nemám ráda sudá čísla, přidala jsem ještě devátou poučku, kterou sice možná ze začátku nebudete zvládat, ale brzy k ní dospějete. Užijte si to. 

 

Kristýna Sládečková
copywriter
ZPĚT Chci pomoct
Kristýna Sládečková
copywriter email: kristyna.sladeckova@impnet.cz

Klíčem k úspěšnému webu jsou originální texty, které vzbudí pozitivní emoce. A těmi Kristýna nešetří – každý text je pro ni kreativní hra se slovy a zároveň krátký příběh, který překvapí, zaujme a prodá.

Co dalšího píšu?


Definujte si svého Frantu Vomáčku a komunikace půjde líp

Vždycky mě pořádně rozčaruje, když přijdu na e-shop děsně cool firmy, koupím si děsně in sluneční brýle, se kterými uvidím svět v barvách duhy a pak mi přijde e-mail se slovy: „Vážený zákazníku, děkujeme za váš nákup na e-shopu. Vaše objednávka…..“ Proč ten e-mail taky není cool a in? Protože daná firma nemá sjednocenou komunikaci a neví, pro koho píše. Vy tu chybu nedělejte.

Jak moc mě nebaví klišéčka. Používáte je?

Když koukám na televizi a ve filmu najednou začne pršet, vždycky si říkám ach jo, teď přijde zase hádka nebo dramatická scéna. A ono doopravdy. Zaručeně mi dokáže zkazit den, když herečky v bijácích pohodlně utíkají před padouchy na jehlách a utečou jim. A něco podobného platí i v marketingu. Když řeknete, že nabízíte komplexní služby, tak jste se z těch jehel právě zřítili.

Jsme hrdými držiteli těchto certifikátů