Náš blog

kategorie blogu

Jak moc mě nebaví klišéčka. Používáte je?

Když koukám na televizi a ve filmu najednou začne pršet, vždycky si říkám ach jo, teď přijde zase hádka nebo dramatická scéna. A ono doopravdy. Zaručeně mi dokáže zkazit den, když herečky v bijácích pohodlně utíkají před padouchy na jehlách a utečou jim. A něco podobného platí i v marketingu. Když řeknete, že nabízíte komplexní služby, tak jste se z těch jehel právě zřítili.

Všichni se snažíme, aby naše reklamní texty a claimy vzbudily pozornost, rezonovaly zákazníkovi v hlavě a nakonec způsobily telekinezi a samy vytáhly kreditku z peněženky. S naší krásnou češtinou to jde snadno, což víme už ze střední školy a čtení Čapkových povídek. V hlavě nám zuří bouře metafor a přirovnání a někdy je tak silná, že skončíme u ošklivých klišéček. Protože se s kolegy v práci vždycky podobným nešvarům smějeme, ty nejlepší jsme pro vás shromáždili. Abyste se zasmáli, ale třeba i poučili.

#1 Individuální přístup

Ke každému zákazníkovi přistupujeme individuálně. Proklientský přístup. Samozřejmostí je individuální přístup… Zní vám to povědomě? Když vidím v reklamě, nebo na webových stránkách 100 % individuální přístup, ježí se mi z toho vlasy. To je přeci naprosto zbytečná fráze. Paradoxem je, že jsem to zahlédla třeba i na webu kosmetického a masážního salonu, kdy předpokládám, že mě budou masírovat podle mých potřeb a ne podle potřeb šampiona v boxu. Jaký jiný přístup byste při prodeji služby měli mít?

#2 Komplexní služby

Nabízíte komplexní služby? A co teda přesně děláte? Pokud se právě chystáte doplnit něco jako komplexní služby v oblasti technických řešení webů, nebo komplexní služby v oblasti péče od zákazníka, tak vás zarazím. Nikdy tento výraz nepoužívejte! Radši ty služby vyjmenujte. Pokud si u vás něco mám koupit, tak chci vědět co. A ne, že je to komplexní služba. V naší kanceláři komplexní služby vyvolávají asi největší veselí…

#3 Zde najdete to, co hledáte

Skvělý. Takže na vašem e-shopu prodáváte kromě bot i růžový poníky a nápoj lásky? Nebo jak víte, co hledám? Když jdu na e-shop tak vím, co hledám a chci to co nejrychleji najít. A pokud chcete, abych si přikoupila ještě něco, řekněte mi radši, že to nezbytně potřebuju a proč. Pak tahám kreditku. Takže buďte na e-shopu přímí a mluvte jasně, žádné čáry máry kolem produktu.

#4 Profesionální přístup

Profesionální přístup a snaha maximálně vyhovět klientovi. Zakládáme si na profesionálním přístupu ke klientům. Au, au, au a ještě jednou au. Co znamená profesionální přístup? Že za to klient řádně zaplatí? To mu říkat nemusíte, to už ví. Pokud chcete naznačit, že vaše služby jsou na úrovni, tak radši hoďte nějakou statistiku, třeba kolik klientů už jste obsloužili, kolik ukončených projektů máte za sebou… O profesionalitě nejvíce vypovídají reference a testimoniály klientů, kteří DOOPRAVDY existují.

Takže když mě na ulici odchytil mladík, který sháněl pacienty pro nového praktického lékaře v mém bydlišti a vstrčil mi do ruky papír, kde stálo, že MUDR. Lékařka Doktorková nabízí profesionální přístup a individuální jednání, měla jsem jasno. K takové bych určitě nešla. Radši jsem si na webu projela reference praktiků z mé čtvrti a vybrala podle toho.

#5 Služby na míru

Ušijeme vám web na míru, nachystáme vám web na míru, připravíme pro vás firemní akci na míru…. Na míru děláme rádi všechno, vždy a všude. Což je zbytečné, pokud máte naprosto konfekční byznys. Takže Míru radši vezměte na pivo a do textu na web přidejte něco popisného. Takže místo „připravíme vám web na míru“ radši řekněte třeba, „připravíme vám web se všemi moduly, které pro váš byznys potřebujete.“

#6 Snoubí eleganci a funkčnost

Často se na řadě e-shopů setkávám v produktovém popisu se slovy, že daný výrobek snoubí eleganci a funkčnost, design a funkčnost a podobně. Samotné sloveso snoubí, ve smyslu spojuje, slučuje, zní trošku klišéčkovitě. A pak ještě ta nadbytečná informace, že funguje a ještě dobře vypadá. To je trochu málo. Napište radši, že díky nové technologii X je výrobek úspornější/levnější/ výkonnější o Y. A díky novým designovým prvkům Z zapadne do jakéhokoliv interiéru.

#7 Spokojený zákazník a další krásy

Mottem společnosti je spokojený zákazník, spokojený zákazník je u nás na prvním místě, zakládáme si na osobním přístupu k zákazníkovi. Zakládáme si na dobré pověsti a lidském přístupu….. Je třeba ještě něco dodávat? Pokud na tom spokojeném zákazníkovi trváte, radši své klienty přesvědčte, ať vám to napíší do reference. To bude znít líp

Dumky žalky, a co já?

Tak doufám, že jsem vám trochu pomohla, ale teď už si musím zaběhnout do lékárny, protože mám z té kupy klišéček vyrážku. Snad tam budou mít kromě profesionálního a proklientského přístupu taky nějaké léky.

PS: Na našem webu jsme se dopustili jednoho velkého klišé. Kdo ho najde, dostane ode mě Řád zlatého Antiklišéčkaře :-)

Kristýna Sládečková
copywriter
ZPĚT Chci pomoci s klišéčky
Kristýna Sládečková
copywriter email: kristyna.sladeckova@impnet.cz

Klíčem k úspěšnému webu jsou originální texty, které vzbudí pozitivní emoce. A těmi Kristýna nešetří – každý text je pro ni kreativní hra se slovy a zároveň krátký příběh, který překvapí, zaujme a prodá.

Co dalšího píšu?


9 tipů jak psát jako copy maestro, i když vám ve škole slohovky nikdy nešly

Napadne vás úžasná myšlenka, uděláte průzkum a zjistíte, že jste našli díru na trhu. A pak už chybí jen krůček k tomu rozjet úspěšné podnikání. Byla by škoda si vylámat zuby na tom, že uděláte nudný web či e-shop, kterým vaši úžasnou myšlenku zabijete. A protože se vám výplata copy maestrovi nevejde do rozpočtu pravděpodobně, zkuste to sami.