Náš blog

kategorie blogu

EET čeká od března i e-shopy. Není se čeho bát

02.01.2017 | Lukáš Bryksa

Obávaná elektronická evidence tržeb je už v plném proudu v restauracích a v ubytovacích zařízeních.  E-shopy si zatím sice mohly oddechnout, ale od 1. března se to týká i jich. O které platby se jedná? Jak si zažádat o certifikát? Pokud vlastníte e-shop, připravte se raději včas, abyste administrativu nedoháněli na poslední chvíli.

Čeho se EET netýká?

Z EET pro e-shopy jsou vyškrtnuty pouze platby převodem na účet. Pokud na vašem e-shopu jiný typ platby neposkytujete, elektronická evidence tržeb se vás netýká a dál už vlastně nemusíte číst. Dejte ovšem pozor, jakým způsobem posíláte zboží a jak se platí dobírka. Dobírka převodem na účet je z EET také vyškrtnuta.

Podle vyjádření ministra financí Babiše se dobírka neeviduje ani v případě, že zákazník zaplatí kurýrní službě hotově, pokud je pak poslána obchodníkovi na bankovní účet. Jinak se dobírka eviduje, pokud by byla vyplácena v hotovosti přímo podnikateli nebo jeho zástupci.

Čeho se EET týká?

Pokud u vás zákazníci mohou platit online kartou nebo jinou online platební metodou typu Paypal apod., je nutné tržby evidovat. V případě, že máte výdejní místa či pobočky, kde se dá zboží převzít a zaplatit hotově či kartou, i zde pro vás vzniká tato povinnost.

Krok č. 1. – Autentizační údaje

Každý podnikatel nejprve musí získat jméno a heslo, pod kterými se do webové aplikace Elektronická evidence tržeb bude pravidelně přihlašovat. Pokud máte datovou schránku, můžete vyplnit formulář online – autentizační údaje vám do ní vzápětí přijdou. Pokud datovou schránku nemáte, musíte si osobně zažádat na některém pracovišti finančního úřadu, kde vám údaje budou předány ihned, v zapečetěné obálce.

Krok č. 2. – Vystavení certifikátu

V momentě kdy máte autentizační údaje, můžete se již přihlásit do aplikace EET, kde musíte vyplnit údaje o provozovnách, jejichž číslo bude pak na vystavené účtence napsáno – e-shop se dle zákona o EET rovněž považuje za provozovnu. Nezapomeňte vyplnit údaje také v případě, že máte nějakou výdejnu zboží. Poté již můžete vygenerovat certifikát a to dvěma způsoby – vytvořením žádosti v prohlížeči či načtením ze souboru. Certifikát platí 3 roky, pokud však jeho platnost potřebujete ukončit dřív, stačí kliknout na tlačítko Zneplatnit.

V momentě, kdy již máte vygenerovaný a nainstalovaný certifikát, můžete evidovat tržby. Účtenky můžete vystavit elektronicky a poslat zákazníkovi například mailem – zákon se k formě účtenky přesně nevyjadřuje. Zákazník by o tom však měl být zpraven dopředu a je proto dobré tuto skutečnost zahrnout do obchodních podmínek. Účtenku můžete také zákazníkovi poslat poštou se zbožím, případně ji připravit v takovém formátu, aby si ji zákazník mohl vytisknout sám. Do EET je logicky nutné evidovat i storno platby a změny objednávky.

Drobná větička za hodně peněz

Abyste se vyhnuli mastné pokutě, nezapomeňte si na webové stránky umístit tento text: „Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.“

Nic to není

E-shopy mají tu jednoznačnou výhodou, že EET pro ně nebude natolik výraznou změnou, jako pro obchodníky, které své tržby počítají na tržišti na kalkulačce. V podstatě tak znamená jen úpravu objednávkového softwaru a vyřízení administrativy kolem autentizace a registrace. I tak je ale dobré připravit se dopředu a neriskovat zbytečné pokuty. Kontroloři se totiž nevyhnou ani e-shopům a můžeme se těšit na testovací nákupy.

Lukáš Bryksa
Výkonný ředitel
ZPĚT Chci Technická řešení
Lukáš Bryksa
Výkonný ředitel email: lukas.bryksa@impnet.cz

Lukáš stál v roce 2009 u zrodu firmy. Často pracuje dlouho do noci nebo i o víkendech. Záleží mu totiž na vaší spokojenosti. Chce, abyste byli spokojení pořád. A ne jenom 40 hodin za týden.

Co dalšího píšu?


Nepodceňujte sílu UpSellu = následného prodeje

07.08.2014 | Lukáš Bryksa
Získat nového zákazníka je vždycky časově i finančně náročnější, než opětovně zaujmout toho stávajícího. Spousta (troufnu si tvrdit i většina) firem si však toto jakoby neuvědomuje a špatnou komunikací se svými zákazníky zbytečně přichází o potenciální zisk. Nepatříte mezi ně taky?

Chraňte si své duševní vlastnictví. Pomůžeme vám s ochrannou známkou

15.03.2017 | Lukáš Bryksa
Vlastní výrobky, patenty, služby a jiné nehmotné výsledky vaší práce můžete považovat za duševní vlastnictví. Chránit jej lze stejně jako dům nebo auto. Ochrannou známkou můžete také zabezpečit jakékoliv graficky znázorněné označení. Název vaší společnosti, výrobku nebo služby. A tím se odlišit od ostatních firem, které na trh přinášejí stejné či podobné produkty.