Náš blog

kategorie blogu

EET čeká od března i e-shopy. Není se čeho bát

02.01.2017 | Lukáš Bryksa

Obávaná elektronická evidence tržeb je už v plném proudu v restauracích a v ubytovacích zařízeních.  E-shopy si zatím sice mohly oddechnout, ale od 1. března se to týká i jich. O které platby se jedná? Jak si zažádat o certifikát? Pokud vlastníte e-shop, připravte se raději včas, abyste administrativu nedoháněli na poslední chvíli.

Čeho se EET netýká?

Z EET pro e-shopy jsou vyškrtnuty pouze platby převodem na účet. Pokud na vašem e-shopu jiný typ platby neposkytujete, elektronická evidence tržeb se vás netýká a dál už vlastně nemusíte číst. Dejte ovšem pozor, jakým způsobem posíláte zboží a jak se platí dobírka. Dobírka převodem na účet je z EET také vyškrtnuta.

Podle vyjádření ministra financí Babiše se dobírka neeviduje ani v případě, že zákazník zaplatí kurýrní službě hotově, pokud je pak poslána obchodníkovi na bankovní účet. Jinak se dobírka eviduje, pokud by byla vyplácena v hotovosti přímo podnikateli nebo jeho zástupci.

Čeho se EET týká?

Pokud u vás zákazníci mohou platit online kartou nebo jinou online platební metodou typu Paypal apod., je nutné tržby evidovat. V případě, že máte výdejní místa či pobočky, kde se dá zboží převzít a zaplatit hotově či kartou, i zde pro vás vzniká tato povinnost.

Krok č. 1. – Autentizační údaje

Každý podnikatel nejprve musí získat jméno a heslo, pod kterými se do webové aplikace Elektronická evidence tržeb bude pravidelně přihlašovat. Pokud máte datovou schránku, můžete vyplnit formulář online – autentizační údaje vám do ní vzápětí přijdou. Pokud datovou schránku nemáte, musíte si osobně zažádat na některém pracovišti finančního úřadu, kde vám údaje budou předány ihned, v zapečetěné obálce.

Krok č. 2. – Vystavení certifikátu

V momentě kdy máte autentizační údaje, můžete se již přihlásit do aplikace EET, kde musíte vyplnit údaje o provozovnách, jejichž číslo bude pak na vystavené účtence napsáno – e-shop se dle zákona o EET rovněž považuje za provozovnu. Nezapomeňte vyplnit údaje také v případě, že máte nějakou výdejnu zboží. Poté již můžete vygenerovat certifikát a to dvěma způsoby – vytvořením žádosti v prohlížeči či načtením ze souboru. Certifikát platí 3 roky, pokud však jeho platnost potřebujete ukončit dřív, stačí kliknout na tlačítko Zneplatnit.

V momentě, kdy již máte vygenerovaný a nainstalovaný certifikát, můžete evidovat tržby. Účtenky můžete vystavit elektronicky a poslat zákazníkovi například mailem – zákon se k formě účtenky přesně nevyjadřuje. Zákazník by o tom však měl být zpraven dopředu a je proto dobré tuto skutečnost zahrnout do obchodních podmínek. Účtenku můžete také zákazníkovi poslat poštou se zbožím, případně ji připravit v takovém formátu, aby si ji zákazník mohl vytisknout sám. Do EET je logicky nutné evidovat i storno platby a změny objednávky.

Drobná větička za hodně peněz

Abyste se vyhnuli mastné pokutě, nezapomeňte si na webové stránky umístit tento text: „Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.“

Nic to není

E-shopy mají tu jednoznačnou výhodou, že EET pro ně nebude natolik výraznou změnou, jako pro obchodníky, které své tržby počítají na tržišti na kalkulačce. V podstatě tak znamená jen úpravu objednávkového softwaru a vyřízení administrativy kolem autentizace a registrace. I tak je ale dobré připravit se dopředu a neriskovat zbytečné pokuty. Kontroloři se totiž nevyhnou ani e-shopům a můžeme se těšit na testovací nákupy.

Lukáš Bryksa
obchodní ředitel
ZPĚT Chci Technická řešení
Lukáš Bryksa
obchodní ředitel email: lukas.bryksa@impnet.cz

Lukáš stál v roce 2009 u zrodu firmy. Často pracuje dlouho do noci nebo i o víkendech. Záleží mu totiž na vaší spokojenosti. Chce, abyste byli spokojení pořád. A ne jenom 40 hodin za týden.

Co dalšího píšu?


Fulfillment: o co jde a jaké jsou jeho výhody?

18.11.2021 | Lukáš Bryksa
Pokud vlastníte e-shop, pravděpodobně jste se již setkali s problémem, že místo toho, abyste se soustředili na rozvoj firmy, marketing a rozšiřování sortimentu a služeb musíte řešit sklady, zaměstnance a smlouvy s přepravními společnostmi.

Případová studie: Vyvinuli jsme mobilní aplikaci pro jedničku na trhu se stínicí technikou

12.01.2022 | Lukáš Bryksa
V létě minulého roku jsme stáli před výzvou – náš klient Isotra, jeden z největších výrobců stínicí techniky na českém trhu, nás požádal, abychom pro něj vyvinuli mobilní aplikaci určenou pro konfiguraci bioklimatické samonosné pergoly Artosi. Po několika měsících vývoje a následného vylaďování detailů je aplikace na světě a je nyní ke stažení v Google Play a brzy i v App Store. Jak jsme postupovali a co plánujeme pro příště?

Jsme hrdými držiteli těchto certifikátů