Náš blog

kategorie blogu

Jak připravit školení, aby to nebyla strašná nuda?

Školení není totéž co škola. Nemáte před sebou rozjívené děti, které nebaví sedět a poslouchat, ale klienty, kteří zaplatili za to, aby se něčemu novému naučili. Jenže ti také nechtějí dlouhé hodiny sedět a poslouchat. Kurzy musí být co nejinteraktivnější, ale zároveň ne na sílu naplněné přiblblými aktivitami.

Ve světě marketingu jsou pravidelná školení důležitá. A to nejen kvůli rychlému rozvoji nových technologií, aplikací a nástrojů, se kterými se musíme naučit pracovat, ale také kvůli novému elánu. I když si ze školení zapamatujeme minimum informací, získáme větší chuť do práce. A proto musí být školení hlavně příjemná.

Kam se chceme dostat?

Umíte něco, co by chtěli umět i ostatní. To je fajn. Jak to ale předat dál? Nezapomínejte na to, že lektor je jen průvodce, který ukáže účastníkům cestu, jak se novou věc naučit. Vypište si proto na papír, co je cílem vašeho kurzu. Za jeden den se toho zas tak moc stihnout nedá, je ale dobré pro účastníky připravit i seznam rozšiřující literatury, webu, online kurzů či navazujících kurzů, kde mohou udělat další krok. Nebojte se před kurzem rozeslat účastníkům dotazník, co od kurzu očekávají a co by se na něm rádi naučili.

Příprava je základ

Klišé, že štěstí přeje připraveným, zde můžeme přetransformovat na „úspěch patří připraveným“. Začněme jednoduchou osnovou. Nemusí být úplně podrobná, ale udělejte si logický postup jednotlivých kroků, které půjdou za sebou. Osnovu si zapamatujte. A teď už si ke každému bodu začněte připravovat konkrétní obsah, který budete přednášet, ideálně v powepointu, ať se mají účastníci čeho držet. Radši 100 slidů, ze kterých použijeme jen 20 než nemít nic a ztratit se.

Aktivity a hry. Jak to nepřehnat?

Nemůžete 8 hodin v kuse mluvit. Připravte si aktivity, kterými školení proložíte. Na začátek se představte a nechte ostatní, ať se představí vám. Ideální aktivitou je dát účastníkům hypotetický problém, který vyřeší na základě vaší přednášky. Můžou pracovat ve dvojicích, sami a ve finále můžete o výsledcích diskutovat. Diskuzemi prokládejte i váš výklad, ptejte se, jak daný proces probíhá v jiných firmách – účastníci si lépe zapamatují problém, který si představí a vyřeší na příkladu své firmě. Zákazník si tak ze školení může odnést i konkrétní výstup a doporučení, které může nechat zapracovat.

Vaše školení by mělo být co nejvíce praktické, aktivit si proto opět připravte raději více než méně. Když budete mluvit déle než 60 minut, všichni usnou, i kdybyste nakrásně vyprávěli košilaté vtipy. Pokud patříte mezi milovníky her, brzděte. Nikdo si nechte lepit papírky na čelo a skákat po jedné noze. Není na škodu, když dáte nějakou odlehčenou věc na konec, ale nenuťte lidi do přiblblých her, nejsou na teambuildingu.

Jste tu pro lidi, koukejte na ně

To že nemáme koukat do země, asi víte. Ale hledět do nějakého imaginárního bodu nad publikem taky není úplně fér. Střídejte to a věnujte svůj pohled všem, vzbudíte tak důvěru. Vyberte si jednoho spokojeného přikyvovače a na toho se soustřeďte. Jednou za čas zabruste pohledem i na ostatní. Usmívejte se, buďte v pohodě. Nemluvte jak stroje, volte přirozený způsob vyjadřování. Než super formálně, tak radši lehce neformálně.

Flipchart se hodí

Určitě mějte k ruce nějakou tabuli, kam můžete zapisovat poznámky. Dostali jste otázku, která patří k tématu, které probíráte až za hodinu? Napište si jí na tabuli. Dostali jste otázku, u které si nejste jistí správnou odpovědí? Nebojte se to přiznat. Klidně řekněte, že si teď nejste úplně jistí, ale zjistíte to a k tématu se vrátíte, je to mnohem lepší.

Prostory a občerstvení

Není jedno, kde školíte. Ve školicí místnosti se musí účastníci cítit dobře a dobře vidět – z vlastní zkušenosti víme, že prostory jsou pro účastníky důležité. V poslední době školíme ve vzdělávacím centru České barmanské asociace Abzac a návštěvníci našich workshopů si ho maximálně vychvalují, protože se jedná o krásné, vyladěné prostory. Nezapomeňte také na to, aby účastníci školení neměli hlad ani žízeň!

Podtrženo sečteno: jak tedy na to?

  1. Připravit si osnovu
  2. Mít materiály na násobně delší workshop
  3. Připravit řadu praktických aktivit s konkrétními výstupy
  4. Nezapomínat na přestávky
  5. Nemluvit dlouho v kuse
  6. Koukat na lidi a mluvit k lidem
  7. Zajistit pití, jídlo a příjemné židle
  8. Usmívat se
  9. Nebát se přiznat, že nevíte všechno
  10. Nechat prostor k diskuzi
Kristýna Sládečková
copywriter
ZPĚT Chci k vám na školení
Kristýna Sládečková
copywriter email: kristyna.sladeckova@impnet.cz

Klíčem k úspěšnému webu jsou originální texty, které vzbudí pozitivní emoce. A těmi Kristýna nešetří – každý text je pro ni kreativní hra se slovy a zároveň krátký příběh, který překvapí, zaujme a prodá.

Co dalšího píšu?


Definujte si svého Frantu Vomáčku a komunikace půjde líp

Vždycky mě pořádně rozčaruje, když přijdu na e-shop děsně cool firmy, koupím si děsně in sluneční brýle, se kterými uvidím svět v barvách duhy a pak mi přijde e-mail se slovy: „Vážený zákazníku, děkujeme za váš nákup na e-shopu. Vaše objednávka…..“ Proč ten e-mail taky není cool a in? Protože daná firma nemá sjednocenou komunikaci a neví, pro koho píše. Vy tu chybu nedělejte.

Newslettery a moderní doba: vyplatí se je používat?

E-mail marketing je výnosný kanál, který se ale v mžiku může proměnit v hodně tenký led. Každý si jistě vzpomene na tunu odpadu, která mu v minulých letech přistávala ve schránkách. Odpad sice nezmizel, ale e-mail marketing už sází na mnohem přívětivější, zajímavější a odlehčenější formu a samozřejmě slevy. Vyplatí se i pro vaše podnikání?

Jsme hrdými držiteli těchto certifikátů