Náš blog

kategorie blogu

Mrtvé SEO metriky, které se fakt nevyplatí sledovat. A co tedy sledovat?

16.03.2018 | Pavel Horelica
Obecně v online marketingu platí jedno zlaté přísloví „co nemůžete měřit, nemůžete ani řídit“. Ale některé metriky se prostě sledovat nevyplatí. Protože jsou mrtvé. Nebo k ničemu. Vyberte si. V tomto článku se zaměřím na metriky, které má, a které naopak nemá smysl sledovat. 

Metriky, na které se fakt vykašlete

Není jich moc, ale určitě existují. Množství lidí je má (nebo mělo) hodně v oblibě. Ale sami o sobě neříkají nic o úspěchu / neúspěchu webu nebo stránky. Proto nemá valného smyslu je sledovat. Které metriky to jsou?

Google Toolbar Pagerank

Je mrtvý. Pod drnem. Nebo alespoň jeho veřejná (toolbar) hodnota. Google Pagerank vyjadřoval něco jako věrohodnost nebo důležitost stránky (hlavně z pohledu zpětných odkazů, co si budeme povídat). Mnoho lidí se na jeho hodnoty ještě dívá, ale už je dobré 4 roky neaktualizovaný. Google si jeho hodnotu šudlí jen sám pro sebe, pro své potřeby. Veřejně tuto metriku už neaktualizuje. Proto ji nesledujte.

Srank

Srank je, podobně jako PageRank, jakýsi index popularity stránky (opět založen na zpětných odkazech). Jen je to hodnota vynalezená (čtěte zkopírovaná od Google) Seznamem. A ano, Srank žije, aktualizuje se. Ale nemá žádný větší smysl tuto hodnotu sledovat. Není k ničemu dobrá. Nepomůže vám k větší návštěvnosti nebo k více konverzím. Takže ji nesledujte. Není proč.

Hustota klíčových slov na stránce

V dobách SEO pravěku se na tuto strunu hrálo. Ale upřímně? Nebyla to kdovíjak povedená písnička, bylo to už spíše na hranici Black Hat SEO. Přidávání klíčových slov do textového obsahu za účelem zvýšení hustoty klíčových slov z 1,19% na 3,9% bylo v dávných (vlastně pár let zpět) i normální (dobře nenormální) zadání pro copywritera. Jak jste asi sami pochopili, v dnešní době fakt nemá smysl hustotu klíčových slov na stránce měřit. Nebojte, (některé) vyhledávače jsou dost chytré na to, aby pochopily, co na stránce je. Nemusíte jim slovíčka uměle podsouvat. Prostě na hustotu klíčových slov na stránce zapomeňte.

SEO servis a podobná zvěrstva

O nesmyslnosti seomatů jsem už jeden článek psal. A nebudu se opakovat. Proč? Protože si to tyto nesmyslné nástroje zkrátka nezaslouží. Nepoužívejte je, jsou z 99% k ničemu. Tečka.

„Chci být první na klíčové slovo…“

Dnes už tuto větu slýchávám stále méně, aleluja. On to totiž není úplně nejlepší přístup k SEO, a k online marketingu obecně. Nechtějte být první na vašich vybraných 5 klíčových slov. To nikam nevede. Nesledujte pozici vašich 5 klíčových slov. To nikam nevede. Uvědomte si, že na váš web chodí lidi třeba na 5000 frází. Proč šikanujete těch 4995?

Počet fanoušků na Facebooku

Dobře no, tohle do SEO úplně nepatří. Ale zmínit to musím. Vysoký počet fanoušků vaší stránky na Facebooku ještě nemusí být žádné terno. Ono není problém za 5 dolarů koupit 5000 fanoušků. Neboli 5000 mrtvých duší. Na pohled to bude vypadat pěkně, ale právě jste si zabili svoji FB stránku a můžete ji smazat. K vašim reálným fanouškům se vaše fotky a zprávy totiž jen tak nedostanou. Takže tuto metriku nesledujte. Fanoušky získávejte kvalitním obsahem, případně placenou reklamou. 

Takže nyní už víte, které metriky se opravdu nevyplatí sledovat. Podívejme se i na pár SEO metrik, které jsou rozumné.

Sledujte je:

Návštěvnost webu

Dobře, toto je minimum co můžete sledovat. Návštěvnost vašeho webu a jednotlivé zdroje návštěv. Alespoň tohle minimum sledujte. Ke každému zdroji si pak můžete spočítat jeho náklady, výnosy, prostě efekt tohoto kanálu. Je to určitě lepší, než těch x různých metrik uvedených výše. Pro začátek prostě dobrý.

ROI (návratnost investic)

Tohle je snad nejjednodušší metrika, kterou v souvislosti s úspěšností jakékoliv kampaně můžete sledovat. Je to vlastně jednoduchý výpočet efektivnosti kampaně. Ve výsledku získáte procentuální vyjádření ztráty investice nebo míru výdělečnosti kampaně. A vzoreček pro ROI:

  • ROI = (čistý zisk/investice) x 100
Tímto vzorečkem spočítáte efektivnost vlastně jakékoliv kampaně. Toto metriku sledujte.

CPA (cena za akci)

CPA (Cost Per Action – cena za akvizici, akci) udává cenu jedné akce na vašem webu. A pod akcí si můžete představit registraci, přihlášení do newsletteru či vyplnění nějakého formuláře. Většinou se definuje CPA jako cenu za akvizici zákazníka. Chcete příklad? Za 10 000Kč investovaných do SEO jste získali 100 nových zákazníků. Tedy cena za 1 akvizici je 100Kč. Opět i toto může být dobrá metrika, kterou se vyplatí sledovat.

ROAS (míra návratnosti investice do reklamy)

Toto je v podstatě stejný model jako u ROI. Jen se ROAS (Return On Advertising Spend) neuvádí v procentech (tj. nenásobí se stem), ale je v korunách. Vzorec je potom:

  • ROAS = (výnos – investice)/ investice
Zatímco ROI vám udává obecný pohled na vaši kampaň, ROAS vám poskytne konkrétní statistické údaje v rámci každé marketingové strategie, kterou uplatňujete. ROAS tak můžete aplikovat na specifické kampaně či skupiny reklam a získáte tak lepší přehled o jejich užitečnosti.

CLV (Hodnota životního cyklu zákazníka)

CLV (Customer Lifetime Value) poukazuje na ekonomickou hodnotu, kterou přináší zákazník vaší společnosti. Hodnota tedy vyjadřuje, jakou hodnotu má pro firmu zákazník, pokud si s ním vytvoříme dlouhodobý vztah a on u nás opakovaně a dlouhodobě nakupuje. CLV tedy zohledňuje každou interakci zákazníka s vaší společností od jeho prvního nákupu (nebo obecně nějaké akce) v čase. Můžete tak vyhodnocovat marketingové kanály opravdu dlouhodobě.

Sledujte to, co má smysl. To neplatí jen pro SEO, ale pro online marketing obecně. Na „nějaký ty Pageranky a SEO servisy“ se vykašlete, ztrácíte čas.
Pavel Horelica
SEO konzultant
ZPĚT Chci SEO
Pavel Horelica
SEO konzultant email: pavel.horelica@impnet.cz

Pavel je tu od toho, aby vás lidé na internetu našli. Stará se o optimalizaci stránek pro vyhledávače, spravuje PPC kampaně a sleduje webová analytika. Má neustále nové nápady a posouvá váš web kupředu.

Co dalšího píšu?


Jsme hrdými držiteli těchto certifikátů