Náš blog

kategorie blogu

Napište kvalitní a věcný PR článek, který zákazníkům vyrazí dech

01.09.2020 | Žaneta Caletková

Není PR článek jako PR článek. Některé přečtete doslova jedním dechem a obsahově a stylově vás zcela uchvátí, jinými se jen marně prokousáváte. Nemají žádnou formu a už na pohled je jasné, že se jedná jen o vycpávku, která vznikla z jediného důvodu – totiž, aby měl klient kde odkázat na konkrétní produkt. Jak se podobnému textovému paskvilu vyhnout?

Rozdíl mezi kvalitním PR článkem a textem, který vznikl z náhlého popudu, aniž by autor měl co sdělit, je zřejmý ihned. Společné mají pouze to, že oba slouží k propagaci určité služby či produktu. Ten první ale také pomáhá podpořit vaše prodeje a získá vám desítky nových objednávek, zatímco ten druhý potenciální zájemce spíše odradí.

Čemu se při psaní vyhnout?

Slovní vatě, nic neříkajícím informacím, nepřesným faktům a zbytečným zmatkům. PR článek není slohovka, kterou musíte za každou cenu naškrábat na kus papíru, abyste dostali dobrou známku – a čím víc slov, tím líp. Stejně tak to není jen prostředek, který akorát nafouknete klíčovými slovy, a výsledek se prostě dostaví sám.

Text jakéhokoliv druhu, ve kterém se na každém druhém řádku objevuje totožný výraz, je naprosto nečitelný. Opakující se slova zbytečně odvádí pozornost. Místo, aby připomínal plynulou cestu, po které bez problému dojedete až k cíli, změní se v neuspořádanou polňačku, kde neustále najíždíte na výmoly a drncáte na kamenech. Nepříjemný zážitek – dokonce tak, že to po pár metrech rovnou vzdáte a raději to otočíte.

To samé se stane, když autor opakovaně přeskakuje od tématu k tématu a význam jeho slov vám zcela uniká. Čtenář se prostě nechytí – ani nemůže, není čeho.

Ujasněte si, proč chcete PR článek psát – a pro koho

Správný PR článek musí mít od začátku jasné téma a pevně danou strukturu. Musíte vědět, co chcete říct a čeho tím potřebujete docílit. Upozornit na novou službu, podtrhnout klady vašeho produktu, nebo oznámit, že se u vás bude konat každoroční akce?

Článek by měl být přehledný a informačně hodnotný. Do perexu uvedete ty nejzajímavější informace a v prvním odstavci upozorníte na to hlavní. Což ale samozřejmě neznamená, že byste si měli dát záležet jen na první půlce textu a zbytek nechat ladem – držte se tématu, vytvořte si přehlednou strukturu a snažte se tvořit zajímavý obsah až do samotného konce.

Dále byste měli vědět, jaké cílové skupině je váš článek určen. Komu pomůže, koho pobaví? Článek o vývoji realitního trhu bude přece jen vypadat trochu jinak, než text, který vám radí, jak si vybavit domácnost.

Vyhrajte si s nadpisem

Nadpis je to první, čeho si čtenář všimne – něco jako sympatie na první pohled. Teprve potom se rozhodne, jestli si s vámi zkusí „dát schůzku,“ nebo půjde raději o dům dál. Máte jen pár vteřin na to, abyste jeho finální rozhodnutí ovlivnili. Využijte jich. Váš nadpis musí být zajímavý, ale také věcný – a odpovídat tématu. Také by neměl být příliš dlouhý. Velmi dobře fungují číselné informace (7 důvodů proč…), nebo otázky.

Čleňte text do odstavců

Článek rozdělte pomocí podnadpisů. Pište stručně, vyhýbejte se přehnaným superlativům a zvýrazněte nejdůležitější sekce. Každý podnadpis by měl upozornit na obsah následujícího odstavce a shrnout například jednu z hlavních výhod produktu.

Kouzlo redakčního článku

A jak vypadá ideální PR článek? Jako redakční obsah – podobné články jsou efektivnější, protože budí větší důvěru. Vtíravý článek, plný typických reklamních výrazů, vyvolá v čtenáři spíše negativní emoce. Daleko rafinovanější je reklama, která to na sobě nedává okamžitě znát.

Když to všechno dodržíte, vznikne funkční a zajímavý text, který vaše zákazníky rychle přesvědčí.

Žaneta Caletková
copywriter
ZPĚT Chci kvalitní texty
Žaneta Caletková
copywriter email: zaneta.caletkova@impnet.cz

I několik málo slov může na webu znamenat obrovský rozdíl. Správná slova prodávají – někdy stačí změnit nadpis a změní se výsledky. Žaneta pro vás připraví originální texty, které upoutají, informují a osloví nové zákazníky.

Co dalšího píšu?


Jsme hrdými držiteli těchto certifikátů