Změnili jsme sídlo! Nově nás najdete na adrese Gajdošova 26 v Brně-Židenicích.

Náš blog

kategorie blogu

Stručný příběh copywritingu – jaký je rozdíl mezi offlinem a onlinem?

03.07.2020 | Žaneta Caletková

Někdo je považuje za jedno a totéž – to je ovšem chyba. Je pravda, že některé zásady se podobají, jiné by však nemohly být odlišnější. V čem spočívá ten největší rozdíl?

Při psaní textů na web nelze postupovat stejně jako při psaní knihy. Jednak bude třeba vytvořit úplně jiný typ osnovy, a hlavně musíte vypíchnout jiné informace. Obecně platí základní pravidlo – zaměřujte se jen na to hlavní.

Offline materiály – proč je používat?

Offlline materiály jsou stejně důležité jako online propagace. Patří k nim outdoorová média (billboardy), tištěná reklama, rozhlas, televize, produktové letáky, ale také propagační roll-upy v obchodech, upozornění na slevy, nebo třeba produkty, které jsou součástí promo akce. Všechny tyto prostředky mají něco do sebe – když jsou zpracovány správně, dovedou zaujmout a podnítit k akci.

Základem je věcné, stručné a zajímavé sdělení, ze kterého je jasné, čím se vaše firma zabývá, jaké nabízí klíčové výhody a proč by se o ni měl zákazník začít zajímat. Neméně podstatné je i samotné zpracování – kvalitní tisk i materiály, jasné barvy a nádech profesionality.

Nic vás neodradí tolik jako reklama, která působí zastarale a už na pohled se zdá šizená – a přesto nepříjemně tlačí na pilu a snaží se vám za každou cenu vnutit. Svěřili byste se do rukou někoho, kdo netuší, co právě letí a jak zákazníka oslovit? Slibuje vám desítky let zkušeností, ale jeho billboard spíše poukazuje na to, že trochu zaspal dobu? Spolehlivým přesvědčovacím prostředkem není jen tón komunikace, ale také vhodný způsob pojetí a precizní zpracování. Klaďte důraz na detaily – podpořte své sdělení adekvátní formou.

Určitou nevýhodou ovšem je, že offline reklama nedosahuje okamžité měřitelné reakce. Nemáte možnost určit, který typ komunikace byl úspěšnější – ano, někdo vám sdělí, že vaše kampaň byla originální a kreativní, ale splnila skutečně svůj účel?

Proč nepodceňovat tištěný text?

Přesto je tato forma reklamy stále účinná a pomůže vám v tom, aby si vás lidé pamatovali – umístěte ji na taktické místo (na autobusové či vlakové zastávky, do vozů veřejné městské dopravy apod.), vytvořte si firemní styl, který k vám sedí, vsaďte na vtipné a svěží sdělení a podpoříte tak vaši značku.

Obsah tištěných reklam si lidé snadno uloží do paměti, vzbuzuje dojem jakési prestiže a zvyšuje pravděpodobnost, že si přečtou celý text – na internetu mají tendenci spíše skenovat záchytné body a podrobnostem věnují méně pozornosti. Někteří lidé dokonce považují tištěný text za důvěryhodnější a internetové reklamy záměrně ignorují.

Největší výhody online propagace?

Řadíme sem webové texty, online reklamy, metadata i PR články. Jak je zpracovat? Tady má online s offlinem něco společného: poskytnutí věcného obsahu. Zákazník chce vědět, čím je produkt prospěšný, jak funguje, kde ho pořídí a za kolik – a proč je lepší než produkt od konkurence. Jestli prodáváte čokoládu, můžete být vaší konkurenční výhodou například to, že vaše čokoláda obsahuje vyšší procento kakaa.

Základním rozdílem je, že online reklama má větší dosah. Nemá prakticky žádná geografická omezení a dá se snáze vyhodnotit – u pravidelného měsíčního newsletteru rychle zjistíte, kolik odběratelů e-mail otevřelo a kolik z nich se prokliklo dál. Můžete rovněž zavést tzv. A/B testování, kdy porovnáte výsledky dvou různých variant mailingu. Zjistíte tak, která z nich byla efektivnější a do budoucna budete vědět, kterým směrem se spíše ubírat.

To je klíčová výhoda onlinu – budete mít neustálý přehled o tom, jak si vedete. A navíc vás vyjde levněji než třeba reklama v televizi.

Staňte se machrem na online copy

Webové texty, produktové popisky a články na blog mají všechny své specifické rysy a řídí se trochu jinými kritérii. Při textování webu musíte mít nejprve ujasněnou jeho strukturu (wireframe), poté je třeba určit jeho hlavní cíl, klíčové sdělení a způsob komunikace. Velkou roli zde hraje claim – měl by několika slovy shrnout, kdo jste a v čem jste výjimeční. Dobrý a výstižný claim pak můžete používat nejen v onlinu.

Stejně přistupujte i k výhodám, které nabízíte – chytlavý informativní text dělá divy. Více o textování webů se dočtete v našem předchozím článku.

Online nebo offline?

Při tvorbě reklamní kampaně se samozřejmě neomezujte pouze na jedno médium – snažte se využít všech možností a použijte jednotný tón komunikace. Vyšperkujte svůj web i reklamní bannery a úplně stejně si dejte záležet i na doplňcích, které rozmístíte po městě.

Chystáte rádiovou kampaň? Nepodceňte ji. Chcete se mihnout i na televizních obrazovkách? Tento druh reklamy může mít velkou účinnost – v některých případech dokonce větší než internetová reklama (i když na nás reklamní média útočí ze všech stran, je překvapivě stále mnoho těch, kteří si produkt od dané firmy koupili jen proto, že ho viděli v televizi).

Řešení? Buďte všude. Neváhejte využít dostupných prostředků – lépe se tak lidem zapíšete do podvědomí. Ne všechny reklamy vám zajistí prodej, ale zato se postarají o to, že si vás lidé zapamatují a až vás příště uvidí, spíše u vás nakoupí.

Žaneta Caletková
copywriter
ZPĚT Chci Copywriting
Žaneta Caletková
copywriter email: zaneta.caletkova@impnet.cz

I několik málo slov může na webu znamenat obrovský rozdíl. Správná slova prodávají – někdy stačí změnit nadpis a změní se výsledky. Žaneta pro vás připraví originální texty, které upoutají, informují a osloví nové zákazníky.

Co dalšího píšu?


Jsme hrdými držiteli těchto certifikátů