Změnili jsme sídlo! Nově nás najdete na adrese Gajdošova 26 v Brně-Židenicích.

Náš blog

kategorie blogu

Posté a naposled: nikdy na Facebooku nekupujte fanoušky

28.10.2014 | Jan Novák


Je to jako noční můra, která mě budí ze spaní. Virus, který se nekontrolovaně rozšířil po celé republice. „Business“, na němž se přiživují podvodníci z Webtrhu a bůhvíjakých dalších portálů. Pokud jste si někdy v minulosti na svou facebookovou stránku nakoupili „tisíc fanoušků za pár korun“, udělejte pro mě (a hlavně sebe) jednu laskavost – už to nikdy neopakujte.

Nakoupení fanoušci na Facebooku totiž mají jenom jeden jediný efekt – v mžiku vaši stránku zlikvidují. Spálí na prach. Doslova ji uškrtí.

Stojí za tím „chytrost“ Facebooku. Vážně - ta sociální síť má virtuální mozek. Nebo to aspoň předstírá. Ale pojďme pěkně od začátku.


Dej lajk – dostaneš iPhone

Nejprve k tomu, jak oněch tisíc fanoušků za pár korun získáte. Napíšete nějakému „markeťákovi“, ten od vás shrábne peníze a pak vaši stránku začne propagovat. Bez cíle. Bez segmentace trhu. Nejspíš ji střelí na nějaký fórum a slíbí iPhone gratis jednomu z těch, co dají stránce lajk.

Za jeden lajk iPhone zadarmo? No neberte to. To vám nedá ani Horst Fuchs. A tak palce přibývají. Sto. Dvě stě. Tři sta. Tisíc. Soutěž skončila, iPhone nikdo nevyhrál a vy máte tisíc fanoušků. Paráda. Až na to, že...

...ani jednoho z té tisícovky fanoušků vůbec nezajímáte. Nezajímá je vaše firma ani obor podnikání. Nebudou číst vaše statusy a už vůbec ne se k nim vyjadřovat. A že by u vás někdy nakoupili? To je naprosté sci-fi. Zkrátka máte tisíc mrtvých duší. Bezcenných. Zbytečných. A to nemluvím o tom, že často v balíčku nových fanoušků figurují taky cizinci. Nečesky mluvící.

Bohužel ještě ani to není to nejhorší. Nehorší je, že tito bezcenní neaktivní fanoušci zardousí všechny ostatní. Ty zdravé. Ty, které jste získali poctivě a mají o vás zájem.

Chcete vědět proč?


Piš, nebo už o mě nikdy neuslyšíš

Pomalu se dostáváme ke zmíněné chytrosti Facebooku. Možná jste si všimli (respektive spíše nevšimli), že Facebook na vaší zdi nezobrazuje aktivitu přátel, se kterými nejste v kontaktu. A dělá to zcela záměrně.

Příklad za všechny. V přátelích máte spolužáka z vysoké. Lukáše. Od promoce jste ho neviděli. Nikdy jste si s ním nepsali. Nelajkovali jste jeho fotky. Prostě pro vás neexistoval. Chytrý Facebook si toho časem všimnul – a usoudil, že o Lukáše nemáte zájem. Proto přestal jeho aktivitu na vaší zdi zobrazovat. Raději vám nabídl relevantnější příspěvky.

Nelíbí se vám to? Začněte si s Lukášem psát. A uvidíte, že po pár dnech budete mít jeho statusů a fotek plnou zeď (samozřejmě za předpokladu, že nějaké statusy píše).

Zajímá vás, proč to Facebook dělá? Protože máte desítky (možná stovky) přátel. Protože se vám líbí desítky (možná stovky) stránek. A kdybyste na své zdi měli všechny jejich statusy, fotky a videa, tak se z toho nejspíš zblázníte. To Facebook nechce - protože v některých blázincích prý zakazují internet.


S nakoupenými fanoušky k nižšímu dosahu

S fanoušky vaší stránky je to úplně stejné, jako s přáteli. Pokud nebudou o vaši stránku jevit zájem, nebudou klikat na fotky a odkazy, nebudou lajkovat a nebudou komentovat – Facebook usoudí, že je nezajímáte. A časem jim přestane váš obsah zobrazovat.

I za normálních okolností (kdy máte přirozené a relativně aktivní fanoušky) se status nebo fotka vaší stránky zobrazuje na zdi asi 5 – 20 procentům fanoušků stránky. Pokud máte fanoušky neaktivní, budete směřovat spíše k těm pěti procentům. Nebo ještě níže. Viděl jsem stránky s tisícovkou fanoušků, kde se status zobrazil jen 20 lidem (tj. dvěma procentům).

Mít na stránce tisíce neaktivních fanoušků tedy ve výsledku znamená jediné – snižující se dosah vašich příspěvků. Náctiletí školáci usilující o iPhone gratis a cizinci nerozumící obsahu svou neaktivitou postupně sníží dosah vašich příspěvků na jednotky procent. Jednoduše stránku zadusí. Úplně ji degradují.

Vy si na ni pak můžete vylévat srdíčko třeba každý den – ale váš obsah téměř nikdo neuvidí. Bohužel ani ti reální fanoušci, které by za jiných okolností třeba i zajímal.

Jan Novák
copywriter
ZPĚT Chci Sociální sítě
Jan Novák
copywriter email: jan.novak@impnet.cz

Jana písanie bavilo už od detstva. Z diktátov nemal nič iné ako jednotky a jeho maturitnú slohovú prácu osobne pochválil dokonca predseda maturitnej komisie. Teraz pre vás tvorí texty. Zábavné, pútavé a predovšetkým originálne texty, ktoré predávajú.

Co dalšího píšu?


5 věcí, na které copywriteři často zapomínají. Které to jsou?

01.07.2015 | Jan Novák
Chcete na svém webu perfektní obsah? Pak musíte copywriterovi zadat víc, než jen přepsání home page, produktových kategorií a pár stránek v menu. Dokonalý celek tvoří detaily. A o copy to platí dvojnásob. Na těchto pět věcí byste při textování svého webu nikdy neměli zapomenout.

Jsme hrdými držiteli těchto certifikátů