Náš blog

kategorie blogu

Problém jménem cookies. Musíte o něm na webu informovat?

02.12.2015 | Pavel Horelica

Množí se jako houby po dešti. Můžete je vidět na stránkách mnoha e-shopů, obsahových magazínů i malých MFAček. O čem, že to je řeč? Přeci o lištách, které vás jako návštěvníky webu informují o tom, že web používá cookie soubory. Musíte mít podobnou lištu na svém webu taky?

Pěkně od začátku: co jsou to cookies?

Jasně a stručně: cookies jsou malé textové soubory, které si internetový prohlížeč ukládá do vašeho počítače, zatímco surfujete na internetu. Do těchto textových souborů se ukládají informace o tom, jak na internetu surfujete. Tak třeba informace o tom, jaké stránky jste navštívili. Tyto informace pak mohou markeťáci či reklamní systémy používat.

Tak jeden příklad za všechny. Zažil to asi každý. Hledali jste sekačku na trávu. Při vybírání jste prošli několik e-shopů, porovnávali jednotlivé sekačky i jejich ceny. Jasně, tak se chová skoro každý zákazník. Ale od té doby Vás všude pronásledují bannery se sekačkami. Všude. I ve snech. I při surfování v mobilu na záchodě. Říká se tomu remarketing – reklamní systém, který je na cookies přímo závislý.

Když v tom jedete s Googlem...

To, že na svém webu využíváte cookie soubory, často ani nemusíte vědět. Stačí, pokud na webu používáte nějaké služby (nástroje) od společnosti Google. Používáte Google Analytics? Využíváte cookies. Máte na svém webu Google Adsense reklamy, jako třeba tento web? Využíváte cookies. A právě společnost Google, v reakci na legislativu Evropské unie, změnila povinnosti provozovatelů webů využívajících služby Google (Google AdSense, Google Analytics a další). Od 1. 10. 2015 platí, že pokud na svém webu využíváte některou ze služeb Google (a tedy využíváte cookie soubory), musíte o tom informovat své uživatele.

Jak dát lidem vědět o cookies?

Tady narážíme na první problematickou věc. Podle nových Zásad společnosti Google pro uživatele z EU musíte (pokud využíváte služby Google):

„Vynaložit obchodně přiměřené úsilí k tomu, abyste srozumitelně popsali a získali souhlas se způsobem jakéhokoli shromažďování, sdílení a využití údajů, ke kterým dochází v důsledku používání služeb Google na libovolném webu, v aplikaci, e-mailové zprávě nebo jiné službě.“

A také:

„Musíte vynaložit obchodně přiměřené úsilí k zajištění toho, aby byl koncový uživatel jasně a úplně informován a souhlasil s ukládáním a používáním souborů cookie nebo jiných informací v jeho zařízení, v němž k těmto činnostem dochází v souvislosti se službou, jíž se tyto zásady týkají.“

Kde je ta míra přiměřeného úsilí? To si každý z nás může vyložit úplně jinak. Obecně se to v praxi uchýlilo k zobrazení lišty na webu, kde takto uživatele upozorňujete na používání cookie souborů.

Právní problém?

Pohled Google a pohled ÚOOÚ (ústavu pro ochranu osobních údajů) se může lišit a nikdo vlastně neví, co je správně.

Nyní trošku z praxe a s upřímností. Pokud jste publisher Adsense reklam, tak si prostě na svůj web lištu s informací o cookies dejte. V opačném případě si totiž koledujete o ban od Google a pozastavení Adsense účtu. Berte lištu jako nucené zlo pro možnost využívání reklamního systému Adsense.

Pokud využíváte na webu „jen“ Google Analytics, tak byste samozřejmě měli vynaložit přiměřené úsilí a na webu uživatele informovat o tom, že využíváte cookies. A toto přiměřené úsilí může být třeba jen zmínka ve vašich obchodních podmínkách.

EU se nažrala a Google zůstal celý

Celý problém s cookie soubory se dostává do poněkud nepřehledné a složité situace tím, že byste neměli využívat cookies (= služby Google) na webu, dokud uživatel tuto skutečnost nepotvrdí – třeba kliknutím na tlačítko „Souhlasím“ v liště na webu. A praxe? Lišta funguje jen jako informační element a cookie soubory se na webu využívají i bez potvrzení uživatelem. Informován přeci byl. Tak trochu podle hesla „EU se nažrala a Google zůstal celý“ (vy jste na webu vynaložili přiměřené úsilí a uživatele informovali o cookies, ale i když by nesouhlasil, tak stejně cookies využíváte).

Nebo druhé řešení, v liště napíšete "Používáním tohoto webu souhlasíte, že využívá cookies pro reklamu"

a vynaložíte tak přiměřené úsilí.

Co mám tedy dělat?

Takže si to ještě shrňme:

Pokud máte na webu Adsense reklamy, implementujte si na web s lištu s upozorněním o využívání cookie souborů. Jinak si koledujete o ban. A ten nechcete dostat.

Pokud využíváte Google Analytics nebo jinou službu, vynaložte přiměřené úsilí a informujte jasně a úplně uživatele o skutečnosti, že využíváte cookies. Chcete mít klidné spaní? Dejte si na web lištu a máte pro problému. Představa lišty Vám příliš nevoní? Můžete zariskovat, a informovat uživatele jinak. Třeba ve zmíněných obchodních podmínkách.

Pavel Horelica
SEO konzultant
ZPĚT Chci Technická řešení
Pavel Horelica
SEO konzultant email: pavel.horelica@impnet.cz

Pavel je tu od toho, aby vás lidé na internetu našli. Stará se o optimalizaci stránek pro vyhledávače, spravuje PPC kampaně a sleduje webová analytika. Má neustále nové nápady a posouvá váš web kupředu.

Co dalšího píšu?


Konec cookies třetích stran v Google Chrome

17.04.2024 | Pavel Horelica
Google v roce 2024 ukončí používání souborů cookies třetích stran pro všechny uživatele Chromu. Proč by vás to vlastně mělo zajímat? Protože pokud váš marketing silně závisí na cílené reklamě pomocí souborů cookie třetích stran, je čas přehodnotit svou taktiku. Začněte připravovat své webové stránky již nyní, než je Google v druhé polovině roku 2024 úplně zruší.

Jsme hrdými držiteli těchto certifikátů