Změnili jsme sídlo! Nově nás najdete na adrese Gajdošova 26 v Brně-Židenicích.

Náš blog

kategorie blogu

RankBrain – co je to a jak z něj vytěžit maximum?

21.11.2019 | Pavel Horelica

Dne 26. října 2015 se svět fulltextového vyhledávání nadobro změnil. Tehdy přišel na svět RankBrain – systém strojového učení umělé inteligence. Zní vám to hodně futuristicky? Pojďme si o RankBrainu něco málo říci.

Stejně jako většina aktualizací algoritmů Google, je i RankBrain zahalen tak trochu tajemstvím. Od uvedení do provozu v říjnu 2015 uplynuly už 4 roky, ale téma je stále obklopeno spoustou domněnek a dohadů. Je však pravdou, že RankBrain je jednou z nejdůležitějších částí základního algoritmu Google a jediným systémem strojového učení, který v současné době Google ve fulltextu používá.


Co bylo před RankBrainem? Divoký západ, doba desperádů

Ještě než se dostaneme k RankBrainu samotnému, rád bych se zastavil u historie vyhledávání – je to vlastně příběh toho, z čeho a proč RankBrain vznikl. Určitě si pamatujete, že internet před nějakými 10 lety byl jeden velký nepořádek – často ve vyhledávání vládly více či méně spamové weby, majitelé webových stránek nakupovali odkazy z patiček ve velkém a SEO ani zdaleka nebylo férovou hrou (dobře, to není ani dnes, ale o tom jindy).

Ale někdy v roce 2011 došlo ke změně. Google si uvědomil, že kvalita a relevantní výsledky musí být vždy na prvním místě. Jinak půjdou do kytek. Google tedy zahájil revoluci v oblasti SEO, všude se oháněl bílými klobouky (white hat SEO je název pro dokonale čisté praktiky při optimalizaci webů), penalizacemi a rychlým sestřelením nedůvěryhodných a pochybných webů. Přišly algoritmy Panda (2011) a Penguin (2012). Tím se Google ve vyhledávání zbavil balastu.

Pak nastavil kurz na zvýšení relevance.

Byly doby, kde se Google díval na slova v dotazu uživatelů samostatně, aby zjistil záměr vyhledávání – ale to nefungovalo nikterak dobře. Proto přišel s aktualizací Hummingbird (2013), která přinesla průlom v sémantickém vyhledávání tím, že zohlednila kombinaci klíčových slov i jejich kontext. Výsledky vyhledávání však nebyly ani zdaleka úplně relevantní, protože algoritmus nevěděl, jak zpracovat neznámé vyhledávací dotazy, které se neustále objevovaly. Ve skutečnosti je asi 15 procent dotazů každý den pro Google úplně nových. A tak o dva roky později, v říjnu 2015, Google představil RankBrain, jehož účelem bylo zpracovávat dosud neznámé vyhledávací dotazy a předpovídat pro ně co možná nejlepší výsledek.

Tolik k historii.

Co je to tedy vlastně ten RankBrain?

RankBrain je název od společnosti Google pro systém strojového učení, který se používá ke zpracování neznámých a jedinečných dotazů a jejich propojení s již existujícími vyhledávacími dotazy, což ve finále uživatelům poskytuje relevantnější výsledky vyhledávání.

Ačkoli byl algoritmus uveden do provozu už v dubnu 2015, byl poprvé veřejně zmíněn v rozhovoru s Gregem Corrado, vedoucím výzkumným pracovníkem společnosti Google, až v říjnu 2015.

Takto nějak Greg RankBrain tehdy popsal: „RankBrain používá umělou inteligenci k vložení velkého množství psaného jazyka do matematických entit – nazývaných vektory – kterým počítač dokáže porozumět. Pokud RankBrain vidí slovo nebo frázi, se kterou není obeznámen, může pak stroj odhadnout, jaká slova nebo fráze mohou mít podobný význam a podle toho filtrovat výsledek, což zefektivňuje zpracování nových, doposud nepoužitých, vyhledávacích dotazů. “

Jak RankBrain funguje?

RankBrain při své práci používá tzv. „entity“, což jsou konkrétní objekty, o kterých má Google nějaké informace. Entitou mohou být lidé, místa či různé věci. S pomocí matematického algoritmu pak rozdělí entity na konkrétnější slovní vektory, které vedou k určitým výsledkům vyhledávání. Podobné slovní vektory přirozeně vedou k podobným výsledkům vyhledávání.

Nejlepší věc na entitách je ta, že Google o nich už shromáždil spoustu informací a může okamžitě najít ty nejpřesnější výsledky vyhledávání pro váš konkrétní dotaz. Když RankBrain narazí na neznámý vyhledávací dotaz, vyhledá vektor, který je nejpodobnější jeho původnímu dotazu, a až pak vrací výsledek.

I Google nadále zpřesňuje výsledky vyhledávacího dotazu, který byl doposud neznámý. RankBrain v podstatě analyzuje výsledky, které uživatelé dostanou po zadání vyhledávacího dotazu. Pokud si všimne, že mnoho uživatelů dává přednost jednomu konkrétnímu výsledku vyhledávání před ostatními, RankBrain ho bude považovat za relevantnější a s největší pravděpodobností jej ohodnotí lépe i pro další podobné dotazy.

RankBrain je v podstatě hodnotící faktor. Je součástí strojového učení. Je to něco, co se snaží identifikovat vzorce chování. Sleduje data o minulých vyhledáváních a na základě nich vyhodnocuje – předpokládá, že to, co pro tato vyhledávání fungovalo dobře, bude fungovat i pro podobné dotazy. Tento přístup funguje nejlépe právě pro nové dotazy, které Google zatím nezná.

Které fráze jsou při vyhledávání RankBrainem ovlivněny?

V roce 2015, kdy byl RankBrain spuštěn, byl použit pouze asi v 15 % všech vyhledávání Google. V roce 2016, kdy RankBrain ukázal, že vykazuje překvapivě dobré výsledky, se důvěra společnosti Google v systém strojového učení začala zvyšovat. RankBrain přesto ani dnes nezpracovává všechny dotazy a specializuje se většinou na otázky, které jsou Googlu nejasné.

Není však zapojen do každého dotazu. Proč? Vysvětlení je jednoduché – když Google věří, že zná význam dotazu, RankBrain nemá smysl. Do hry vstupuje jedině v případě, že Google nechápe, o čem určitý dotaz je.

Co je to strojové učení a umělá inteligence?

Abyste RankBrainu ještě lépe porozuměli, je důležité, abyste měli také představu o tom, co jsou strojové učení a umělá inteligence. Jsou spolu úzce propojeny, a proto jsou často nesprávně interpretovány.

Stručně řečeno, umělá inteligence je mnohem širší koncept strojů, schopných vykonávat úkoly, které obvykle vyžadují lidskou inteligenci, jako je vizuální vnímání, rozpoznávání řeči, rozhodování a překlad mezi jazyky.

Pokud jde o strojové učení, jedná se o aplikaci umělé inteligence, která se může učit sama o sobě, aniž by byla nějak přesně naprogramována. To je přesně to, co RankBrain dělá – automaticky se učí a zlepšuje na základě svých minulých zkušeností.

Je RankBrain hodnotícím faktorem?

Greg Corrado, kterého jsem zmiňoval na začátku článku, přisoudil v jednom z rozhovorů RankBrainu třetí místo v nejdůležitějších faktorech, podle kterých se řadí výsledky vyhledávání v Googlu. Konkrétně řekl:

„RankBrain je jedním ze stovek signálů přecházejících do algoritmu, který určuje, jaké výsledky se objeví na vyhledávací stránce Google a jak budou hodnoceny. V několika měsících, kdy byl implementován, se RankBrain stal třetím nejdůležitějším signálem přispívajícím k výsledku vyhledávání konkrétního dotazu."

Můžeme tedy říci, že RankBrain je skutečně hodnotícím signálem. Toto tvrzení však stále značně závisí na tom, co považujete za hodnotící signál (faktor). Tradiční faktory jsou určité vlastnosti webových stránek (jako klíčová slova, počet zpětných odkazů, zabezpečení stránky atd.), které algoritmy vyhledávačů při přiřazování hodnocení zohledňují. Takže když se na signály hodnocení podíváme z této stránky, pak RankBrain rozhodně není hodnotícím signálem – není to charakteristika webu a neexistuje žádné RankBrain skóre (alespoň o tom nikdo neví). Z tohoto důvodu je RankBrain podle mého názoru spíš mechanismus zpracování klíčových slov než faktor hodnocení.

Pokud se však na to podíváme ještě z jiného úhlu pohledu a hodnotící signál budeme brát jako součást algoritmu, který se účastní procesu hodnocení, lze RankBrain určitě označit jako hodnotící signál.

Jak RankBrain změnil SEO?

RankBrain změnil SEO hned několika způsoby.

Dává přednost stránkám, které poskytují komplexní informace o tématu uvedeném v dotazu uživatele. Dnešní efektivní optimalizace obsahu na webu je tedy v zásadě nemožná bez pochopení záměru vyhledávání uživatelem a provádění analýzy klíčových slov, kde se budete soustředit právě na záměr uživatele při vyhledávání.

Další věcí, která se změnila, je zaměření na optimalizaci obsahu. Optimalizace obsahu se přesunula z klíčových slov na témata. Dnes již není velkým překvapením, že koncept s jedním klíčovým slovem a jednou stránkou je opravdu mrtvý. V éře RankBrain musíte usilovat o maximální ucelenost – neexistuje způsob, jak získat vysoké hodnocení webu vytvořením mnoha stránek, které by pokryly různé varianty klíčových slov. To je již pasé.

Jak optimalizovat v souladu s RankBrainem?

Pojďme se podívat, jak přistoupit k optimalizaci nyní, když už o RankBrainu víme.

1. Piště přirozeně

V zásadě jediné doporučení týkající se optimalizace RankBrain, které jsme od Googlu dosud obdrželi, přišlo od Garyho Illyese, analytika a webmastera společnosti Google, který řekl:

„Optimalizace pro RankBrain je ve skutečnosti snadná a je to něco, co už asi 15 let doporučujeme. Doporučení zní: piště v přirozeném jazyce. Zkuste psát obsah, který zní lidsky. Pokud budete psát jako stroj, bude RankBrain zmatený a pravděpodobně vás prostě posune někam dolů.

Pokud však máte web s obsahem, zkuste si přečíst některé ze svých článků nebo cokoli, co jste napsali, a zeptejte se lidí, zda to zní přirozeně. Pokud váš text zní konverzačně a čtivě, jako přirozený jazyk, který byste používali v každodenním životě, můžete si být jisti, že jste optimalizovali pro RankBrain. Pokud tomu tak není, jste „neoptimalizovaní“, jestli to tak mohu nazvat. "

2. Zkuste zjistit úmysl vyhledávání

Jak jsem již zmínil, pro RankBrain je úkolem poskytnout vám co nejrelevantnější výsledky vyhledávání. Je proto velmi důležité, aby vaše stránky odpovídaly požadovanému záměru vyhledávání, protože to téměř vždy znamená vysokou hodnotu CTR. A to chcete.

Prvním krokem k optimalizaci pro RankBrain je snaha pochopit záměr vyhledávání. Jednoduše zadejte klíčová slova do vyhledávacího pole, poté se podívejte na výsledky, s nimiž Google přichází, a zkuste přijít na to, co za jakými klíčovými slovy hledat. Jaký je záměr uživatele.

Uveďme si malý příklad. Když někdo hledá „zelené smoothie“, vyjede mu stránka plná receptů. Google se ani neobtěžuje s definicí „zeleného smoothie“, takže můžeme s jistotou říci, že skutečným cílem vyhledávání je zjistit, „jak udělat zelené smoothie“.

Takto přemýšlejte nad každým dotazem.

3. Zlepšete relevanci

Ano, je pravděpodobné, že některé z vašich stránek neodpovídají požadovanému záměru vyhledávání. Pokud tomu tak je, je třeba pracovat na zlepšení relevance a komplexnosti vašich stránek.

Zde to chce trochu odbornější přístup.

Jak jsem již zmínil, s RankBrainem přesouváte zaměření z klíčových slov na témata. Je tedy třeba, aby vaše obsahové stránky byly co nejucelenější (aby obsahovaly třeba související pojmy a synonyma). Zkuste se také zdržet nepřirozeného frázování, zejména v názvech a meta popisech. To je jen odkaz na bod 1.

Nejlepší způsob, jak zlepšit relevanci a celistvost obsahu, je využití nástroje Rank Tracker, který vám umožní shromáždit doslova tuny relevantních termínů používaných vašimi konkurenty.

  1. Stačí otevřít svůj projekt v Rank Trackeru a přejít do části Keyword Research > Competition TF-IDF Explorer
  2. Poté zadejte klíčová slova a počkejte, než nástroj analyzuje 10 vašich hlavních konkurentů a shromáždí klíčová slova, která máte společná.

4. Zkontrolujte snippety ve výsledcích vyhledávání

Snippety jsou ta delší textová část ve výsledcích vyhledávání (pod částí, která jde proklikout).

Vzhledem k tomu, že CTR je jednou z věcí, které RankBrain bere v úvahu při odhadu relevance stránky, je důležité zajistit, aby vaše snippety byly dobře optimalizované, protože přímo ovlivňují CTR.

Zvažte použití Search konzole Google k vyhledání stránek s nízkou hodnotou CTR. Poté se podívejte na jejich snippety a přemýšlejte se, jak je lze vylepšit.

A pár slov na závěr

Jsou věci, které v tomto oboru víme jistě. Třeba to, že vyhledávácí algoritmy Googlu se budou stále měnit a nikdy nezůstanou dlouho na stejné úrovni. Google pravděpodobně RankBrain ještě vyladí. Do budoucna s ním tedy musíme počítat – ať už chceme, nebo ne. RankBrain se neustále učí a mění, takže nám nezbývá nic jiného, než zacílit obsah našich stránek na člověka.

Pavel Horelica
SEO konzultant
ZPĚT Chci SEO
Pavel Horelica
SEO konzultant email: pavel.horelica@impnet.cz

Pavel je tu od toho, aby vás lidé na internetu našli. Stará se o optimalizaci stránek pro vyhledávače, spravuje PPC kampaně a sleduje webová analytika. Má neustále nové nápady a posouvá váš web kupředu.

Co dalšího píšu?


Jsme hrdými držiteli těchto certifikátů