Náš blog

kategorie blogu

Rychlost načítání stránek a vliv na SEO

13.09.2017 | Pavel Horelica

Každý z nás tak nějak cítí, co je myšleno rychlostí stránek. Samotná rychlost stránek se také někdy zaměňuje výrazem "rychlost webu". Významově vždy myslíme stejnou věc. A to dobu, za kterou se nám daná stránka (nebo web) načte. A proč by vás měla tato doba zajímat? Možná existuje víc důvodů, než si myslíte.

Rychlé weby všichni milují

Nebo vy snad ne? Máte něco proti tomu, když se vám stránka načte během vteřiny? Rychlé weby milujeme všichni. Důvod je nasnadě. Čekání nás všechny rozčiluje. Irituje nás. A o to víc nás štve čekání v online světě. Nechceme čekat, chceme nasávat informace, chceme se vzdělávat, chceme číst drby, chceme live sportovní výsledky. Chceme rychlost. Klik, klik, klik. Ne klik, čekání, ……., klik, čekání.

A vyhledávače to ví. Proto chtějí rychlé weby. A i proto už od roku 2010 je rychlost webu jedním ze signálů ve vyhledávacím algoritmu Google.

Jak rychlost stránek měřit?

Rychlost stránky může být popsána buď v podobě „načtení stránky" (čas potřebný k úplnému zobrazení obsahu na určité stránce) nebo v podobě "času do prvního bytu" (jak dlouho trvá, než váš prohlížeč obdrží první bajt informací od serveru).

Bez ohledu na to, jak rychlost stránky měříte, je rychlejší stránka vždy lepší. To je zřejmé. Mnoho lidí zjistilo, že rychlejší stránky znamenají například:

  • Více konverzí
  • Menší míra okamžitého opuštění
  • Více navštívených stránek
  • Pozitivní vliv na pozice ve výsledcích vyhledávání

A pomocí kterých nástrojů rychlost stránek měřit? Existuje jich velké množství, vyberu proto jen ty nejzajímavější a nejpoužívanější:

Webpagetest.org

Jedná se o nástroj pro měření rychlosti stránky, který navíc dává velmi podrobné technické informace (počet requestů apod.). Je to jeden z nejlepších bezplatných nástrojů, které můžete použít k měření a zlepšení výkonu webu. Odpoví vám na mnoho otázek. Jaký je čas prvního bytu? Za jak dlouho se stránka kompletně zobrazí? Jak si můj web vede v porovnání s konkurencí?

PageSpeed Insights

Nástroj PageSpeed Insights je dostupný v rámci balíčku Google Developers. Je skvělý v tom, že vám dá rovnou doporučení co upravit a co zlepšit. Vyhodnocuje web pro mobilní i klasické „desktopové“ návštěvníky.

Pingdom

Dalším nástrojem k měření rychlosti webu je Pingdom. Opět po jednoduchém zadání URL stránky dostanete zajímavé informace o tom, co vaši stránku může zbytečně zpomalovat a co je vhodné upravit.

Search Console + Universal Analytics

I vaše Search Console a Universal Analytics mohou být zajímavým zdrojem dat s ohledem na rychlost webu, mrkněte i tam.

Doporučuji k datům ze všech těchto online nástrojů přistupovat střízlivě. Porovnejte data s podobnými weby (např. s konkurencí).

Jak zrychlit web?

To je otázka, která zajímá každého webmastera nebo majitele stránek. Žádná univerzální odpověď samozřejmě neexistuje a je potřeba přistupovat ke každému webu individuálně. Nejčastěji se však dají upravit následující věci:

Minimalizujte soubory CSS, JavaScript a HTML

Optimalizací kódu (včetně odstranění mezer, čárek a další nepotřebných znaků) můžete výrazně zvýšit rychlost stránky. Také odstraňte případné komentáře v kódu, formátování a všechen nepoužívaný kód.

Zkuste kompresi souborů

Použijte Gzip, softwarovou aplikaci pro kompresi souborů, abyste snížili velikost CSS, HTML a JavaScriptových souborů, které jsou větší než 150 bajtů.

Na soubory obrázků nepoužívejte gzip. Místo toho je komprimujte v grafickém programu, jako je Photoshop. Tam si můžete udržet 100% kontrolu nad kvalitou obrázků.

Redukujte přesměrování

Vždy, když se stránka přesměruje na jinou stránku, návštěvník dlouze čeká na dokončení cyklu odpovědí http požadavku. Pokud například vzorec přesměrování na mobil vypadá takto: "example.com -> www.example.com -> m.example.com -> m.example.com/home," každé z těchto dvou dodatečných přesměrování uživatele prostě zdržuje.

Využijte mezipaměti prohlížeče (cacheování)

Prohlížeče si ukládají do paměti velké množství informací (styly, obrázky, soubory JavaScriptu a další), takže když se návštěvník vrátí zpět na váš web, prohlížeč už nemusí znovu načíst celou stránku. Takže tuto vlastnost využijte.

Zlepšete dobu odezvy serveru

Doba odezvy serveru je ovlivněna mnoha body, například:

  • množstvím návštěvnosti vašeho webu,
  • zdroji, které každá stránka používá,
  • softwarem, který používá server
  • technickým řešením hostingu, který používáte

Chcete-li zlepšit dobu odezvy serveru, podívejte se na problémy s výkonem, jako jsou pomalé dotazy do databází, pomalé směrování nebo nedostatek odpovídající paměti. Pak tyto problémy opravte. Optimální doba odezvy serveru je nižší než 200 ms.

Používejte distribuční sítě obsahu (CDN)

Distribuční sítě (CDN), jsou sítě serverů, které společně se sadou optimalizačních technik umožňují uživatelům internetových služeb rychlejší přístup k datům. V podstatě jsou kopie vašeho webu uloženy v několika geograficky rozložených datových centrech, takže uživatelé mají ve finále rychlejší a spolehlivější přístup k vašemu webu.

Optimalizujte obrázky na webu

Ujistěte se, že vaše obrázky nejsou větší, než je třeba, a že jsou ve správném formátu (PNG jsou obecně lepší pro grafiku s méně než 16 barvami, zatímco JPEG jsou obecně lepší pro fotografie) a že jsou řádně komprimovány pro web.

Pomocí šablon CSS můžete vytvořit šablonu pro obrázky, které často používáte na svých stránkách, například tlačítka a ikony. A např. CSS sprite je technika pro zrychlení webu, kdy se (pokud možno) všechny obrázky na stránce vloží do jednoho společného obrázku. Zkuste použít i tuto techniku.

Jak rychlost stránky ovlivňuje indexaci a hodnocení webu?

Obecně platí, že stránky s pomalým načítáním trpí nízkou angažovaností uživatelů (vyšší míra opuštění, nízká průměrná doba na stránce) a je jednoduše pravda, že společnost Google bere na vědomí údaje o chování uživatelů, které ovlivňují hodnocení ve vyhledávací síti. Lze tedy tvrdit, že pomalé načítání stránek může potenciálně snížit vaše hodnocení v očích Google.

Pomalu načítající se stránky mohou také mít negativní dopad na indexaci. Naopak stránky rychlejšího charakteru mohou zlepšit indexaci, protože Googlebot tráví svůj přidělený čas na tento web efektivněji (prostě projde za časovou jednotku více stránek). Vzhledem k tomu, že Googlebot přiděluje každému webu určitý časový rozpočet na jeho procházení (v závislosti na různých faktorech, jako je autorita webu a důvěryhodnost v očích google), schopnost rychleji stahovat a procházet stránky znamená, že bude nakonec ve většině případů indexovat vyšší počet stránek.

Zejména u velkých webů je indexování klíčem k úspěchu z organického vyhledávání Google. Webové stránky elektronických obchodů s tisíci produkty a často miliony (někdy i duplicitními) stránkami se snaží získat maximální viditelnost pro všechny své produkty. Velké magazíny a zpravodajské servery, které dokáží velmi rychle indexovat své nejnovější články, obvykle mají špičkové hodnocení a jejich provozní úroveň stoupá. Takže na rychlosti záleží.

Pavel Horelica
SEO konzultant
ZPĚT Chci SEO
Pavel Horelica
SEO konzultant email: pavel.horelica@impnet.cz

Pavel je tu od toho, aby vás lidé na internetu našli. Stará se o optimalizaci stránek pro vyhledávače, spravuje PPC kampaně a sleduje webová analytika. Má neustále nové nápady a posouvá váš web kupředu.

Co dalšího píšu?


Máte na svých stránkách vyskakovací okna? Pozor ať si na vás nevyskočí Google!

28.03.2017 | Pavel Horelica
Google se snaží dbát na uživatelský přístup. To se všeobecně ví. Před dvěma lety zavedl štítek pro tzv. mobilní přátelské weby. Pokud jste se ve výsledcích vyhledávání chtěli zobrazovat co nejvýše i na mobilních telefonech, museli jste k tomu mít přizpůsobený i web. Google vás pak tímto štítkem sám označil. Od ledna nutí weby, aby byli stále více přívětivější pro uživatele. A omezuje tak velká pop-up okna.
Své znalosti máme i papírově podložené