Náš blog

kategorie blogu

S novým rokem se mění pravidla pro ukládání cookies. Co to pro váš web znamená?

08.12.2021 | Vojtěch Audy

S úderem silvestrovské půlnoci se probudíme nejen do nového roku 2022, ale také do nové marketingové reality. V tento den začne platit novela zákona o elektronické komunikaci 127/2005 Sb., která zavádí spoustu změn a novinek. Mezi ty příjemné se dá zařadit omezení pro telemarketing, pro nás marketéry ale bude nejzásadnější změna pravidel pro ukládání cookies.

Nově bude potřeba pro uložení a zpracování cookies na počítač souhlas uživatele. Dosud stačilo ho jenom informovat o používání cookies a dát mu možnost vyjádřit nesouhlas. To ale od nového roku stačit nebude, výchozí stav je nesouhlas a je nově potřeba získat svobodný a informovaný souhlas.

Získání či nezískání souhlasu bude mít zásadní vliv na většinu marketingových aktivit. Ať už se bavíme o vyhodnocování kampaní v Google Analytics, velikosti publik pro remarketing v Google Ads nebo vyhodnocování úspěšností jednotlivých A/B testů.

Co to jsou cookies?

Cookies jsou malé textové soubory, které ukládá prohlížeč do vašeho počítače. Jsou nezbytné pro fungování současného webu. Bez nich bychom se nemohli nikam přihlásit, web by na nás mluvil cizím jazykem a nic si nepamatoval.

Ale kromě těchto pro uživatele nezbytných funkcí se cookies využívají pro měření návštěvností prostřednictvím Google Analytics a pro až desítky různých reklamních systémů jako je Google Ads, Seznam Sklik nebo Facebook. Díky cookies například o uživateli víme, že navštívil náš web a proto na něj můžeme zacílit remarketing.

Všechny cookies můžeme rozdělit do 5 různých kategorií. Technické, bezpečnostní, analaytické, marketingové a personalizační. Pro technické a bezpečnostní cookies nepotřebujeme souhlas, protože ty jsou nezbytné pro fungování webu. Ale pro ostatní už souhlas potřeba je. Pokud nám ho uživatel neposkytne, nemůžeme s těmito cookies pracovat.

Uživatelův souhlas musí být svobodný a informovaný. Svobodný znamená, že uživatele nemůžeme k udělení souhlasu nutit. V případě, kdy nám souhlas neudělí, nemůžeme mu zakázat přístup na web. Informovaným souhlasem se myslí to, že dáme uživateli vědět, které cookies budeme pro co používat. Například marketingové cookies můžeme používat pro zacílení remarketingu na uživatele.

Jaké to bude mít důsledky?

Nejpozději od 1. ledna budou všechny cookies lišty výraznější. Jejich cílem bude získat souhlas od uživatelů. Obyčejná lišta ve spodní části stránku už nebude stačit, neboť dává uživatelům moc velký prostor ji ignorovat a neudělit tak souhlas. A bez souhlasu nebudou data.

Druhým důsledkem je, že coby marketéři přijdeme o část dat. Dle našich zkušeností se ukazuje, že podle nastavení cookies lišty a typologie uživatelů přijdeme přibližně o 30 –⁠ 60 % dat. Což znamená těžší vyhodnocování efektivnosti marketingových aktivit. Nová verze Google Analytics 4 sice slibuje, že část ztracených dat domoduleje přes datové modely, ale je otázka, jak budou tato data spolehlivá.

My v IMPnet na tuto změnu samozřejmě reagujeme. Připravili jsme novou cookies lištu, která splňuje všechna nová nařízení. Tuto lištu je zapotřebí implementovat do všech webů našich klientů. Pro více informací a ceník se na nás prosím obraťte.



Shrnutí, co pro vás nová změna zákona znamená:

  • Nově nutnost svobodného a informovaného souhlasu pro uložení a zpracování cookies.
  • Neudělení souhlasu bude mít zásadní vliv na většinu marketingových aktivit.
  • Potřeba nových cookies lišt, které budou aktivněji vybízet uživatele k udělení souhlasu
  • Pro své klienty jsme připravili novou cookies lištu, kterou je třeba implementovat na jejich web. Pro více informací nás prosím kontaktujte.
Vojtěch Audy
PPC specialista
ZPĚT Potřebuju poradit s cookies lištou
Vojtěch Audy
PPC specialista email: vojtech.audy@impnet.cz

Aby se obchodům dařilo, potřebujete experta na výkonnostní marketing. Takovým člověkem je u nás Vojta, který se zaměřuje převážně na Google Ads a Sklik. A jelikož se rád na marketing dívá komplexně a z mnoha různých úhlů, vyzná se i v Google Analytics a Google Tag Manageru. Ve volném čase ho baví organizovat geocaching eventy a nejlépe si provětrá hlavu na elektrokoloběžce či v bazénu.

Co dalšího píšu?


Atribuce v Google Ads a k čemu jsou dobré

29.03.2021 | Vojtěch Audy
Svět online marketingu je pro řadu obyčejných smrtelníků světem plným záhad a tajemností. Průměrný marketér na vás dokáže během chvilky vychrlit zkratky jako jsou CPC, PNO, nebo tROAS, doporučí vám spoustu věcí co udělat jinak nebo vám pošle měsíční report, ve kterém vám tvrdí, že vám přivedl 42,5 objednávek.

Jsme hrdými držiteli těchto certifikátů