Náš blog

kategorie blogu

Software už si nekoupíte. A je to dobře. – Co je SaaS a proč na něj přejít?

16.09.2024 | Lukáš Bryksa

Pamatujete si ještě jak jste si pořídili nový Microsoft Windows, nebo Office balíček a pěkně jste ho z CéDéčka nainstalovali? Pro mladší generaci je to nepochopitelné a i pro nás už jsou to naštěstí ozvěny minulosti. Za posledních 10 let jsme se v rámci softwarových licencí naštěstí posunuli a hlavní roli v tom hraje SaaS. O co jde a proč SaaS změnil fungování softwaru jednou pro vždy, na to jsme se podívali v našem článku.

Co to je SaaS?

SaaS, tedy Software jako služba (zkratka v originále tedy Software As A Service), je model poskytování softwaru, který umožňuje uživatelům přístup k aplikacím přes internet. Na rozdíl od tradičního softwaru, který si uživatelé musí koupit, stáhnout a nainstalovat na svých zařízeních, SaaS nabízí softwarové řešení, ke kterému se přistupuje prostřednictvím webového prohlížeče nebo speciální aplikace. Tento přístup se stal populárním díky své flexibilitě, škálovatelnosti a nižším nákladům.

SaaS si kupujete každý den a ani si to neuvědomujete. Asi by nikoho nenapadlo, že si koupí a stáhne jednorázově do své televize Netflix nebo HBO, stejně jako Spotify do telefonu. A těchto příkladů je čím dál více i v profesním odvětví – od grafických programů Adobe až po klasické programy od Microsoftu (Word, Excell,...). A můžeme předpokládat, že během následujících 5 let se tímto směrem vydá i většina tradičních účetních systémů a programů, které dnes stále jedou na poměrně vysoké úvodní náklady s licencí a implementací a následným maintenence. A to nejen kvůli výhodám, které tato řešení nabízí, jako je zmíněná implementace nebo cena, ale i kvůli konkurencischopnosti.

Jak SaaS funguje?

SaaS funguje na principu hostování aplikace na serverech poskytovatele služby. Uživatelé se k této aplikaci připojují přes internet a využívají její funkcionality bez potřeby instalace softwaru na své vlastní zařízení. Aktualizace a údržba softwaru probíhají na straně poskytovatele, což uživatelům přináší neustálý přístup k nejnovějším verzím bez nutnosti starat se o technické detaily. Platba za SaaS obvykle probíhá formou předplatného, což firmám umožňuje efektivně řídit své náklady a tržby na obou stranách obchodního vztahu.

Kde se SaaS používá?

SaaS se používá v široké škále odvětví a je vhodný pro firmy všech velikostí. Od malých startupů až po velké korporace – všechny mohou těžit z výhod, které SaaS nabízí. Oblasti, kde je SaaS obzvláště populární, zahrnují CRM systémy (například Salesforce), e-mailové marketingové nástroje, účetní software, nástroje pro spolupráci (například Slack) a systémy elektronického obchodu (například Shoptet nebo Shopify). SaaS je využíván jak v B2B (business-to-business) prostředí, tak i v B2C (business-to-consumer) modelech.

V B2C je přeci jen nyní více rozšířený právě díky gigantům v TV a mobilním businessu, nicméně doba SaaSu v B2B v hlavní vlně teprve přichází. Softwarová společnost BetterCloud uvádí, že průměrný počet aplikací SaaS, které firmy používají, se v posledních letech rychle zvyšuje. V roce 2022 činil průměrný počet aplikací SaaS využívaných jednou organizací 80. Předpokládá se, že do roku 2025 bude 85 % používaného softwaru tvořit SaaS.

Výhody a nevýhody SaaS

Mezi hlavní výhody SaaS patří nižší počáteční investice, rychlá implementace, škálovatelnost a snadný přístup odkudkoliv. Uživatelé mají vždy aktuální verzi softwaru, a to bez potřeby řešit instalace nebo údržbu. Navíc SaaS umožňuje flexibilní přizpůsobení služeb podle potřeby zákazníka, což z něj činí velmi atraktivní volbu pro firmy s různorodými potřebami.

Na druhé straně existují i určité nevýhody. Bezpečnost dat je častým tématem diskusí, neboť veškerá data jsou ukládána na serverech poskytovatele. Zpráva společnosti Thales o datových hrozbách hovoří o tom, že o data se bojí téměř 40 % respondentů. Na druhé straně je zabezpečení dat na kloubech nejrychleji rostoucím segmentem v oblasti bezpečnosti IT s nejvyššími ročními prognózami růstu.

U některých aplikací může být také omezena možnost přizpůsobení na míru specifickým potřebám firmy. A samozřejmě jako zákazník platíte každý měsíc stále dokud aplikaci používáte. Zde je ale třeba si uvědomit, že stejné nebo vyšší peníze byste nejspíše zaplatili za údržbu a správu softwaru a hosting. V SaaS to máte vše v jedné položce.

Licenční otázky a na co si dát pozor

Licenční otázky v kontextu SaaS se liší od tradičních modelů. U SaaS zákazník nevlastní software, ale pouze platí za jeho používání. To vyvolává otázky ohledně práv a povinností spojených s užíváním softwaru. Často se také diskutuje o používání open source softwaru, který je v rámci SaaS modifikován, ale není distribuován, čímž se poskytovatelé vyhýbají povinnosti zveřejňovat zdrojový kód. Tyto licenční aspekty je nutné pečlivě ošetřit v rámci smluvního vztahu mezi poskytovatelem a uživatelem. Je dobré vždy vědět, na čem software, který v SaaSu uzavíráte běží a zda se na něj nevážou další licenční podmínky, právě jako open source software.

SaaS bude všude

SaaS představuje moderní řešení, které se stává stále běžnější volbou i pro firmy a jejich softwarová řešení. A těchto systémů vzniká nespočet každý den. Výzkum společnosti Gartner ukazuje, že od roku 2015 do konce roku 2022 se odvětví SaaS hodnotově zvedlo z 31,4 miliardy dolarů na 195,2 miliardy dolarů. To znamená více než pětinásobný růst za pouhých sedm let.

Rostoucím trendem je také, že organizace stále častěji využívají práci na dálku. To pravděpodobně podpoří další poptávku po cloudových řešeních a SaaS aplikacích. Díky své flexibilitě, nižším nákladům a snadné dostupnosti se SaaS pravděpodobně bude i nadále rozšiřovat do dalších oblastí a stane se standardním modelem poskytování softwaru, který bude běžnou součástí digitální infrastruktury firem po celém světě. Tradiční nákup jednorázových licencí zmizí zcela i ze zaběhlých formátů.

Lukáš Bryksa
obchodní ředitel
ZPĚT Chci Obchodní dovednosti
Lukáš Bryksa
obchodní ředitel email: lukas.bryksa@impnet.cz

Lukáš stál v roce 2009 u zrodu firmy. Často pracuje dlouho do noci nebo i o víkendech. Záleží mu totiž na vaší spokojenosti. Chce, abyste byli spokojení pořád. A ne jenom 40 hodin za týden.

Co dalšího píšu?


Marketingový mix – jak ho můžete využít?

28.07.2020 | Lukáš Bryksa
S marketingovým mixem, nebo taky jinak 4P, se setkáváme v podstatě už od čtyřicátých let minulého století, blíže představen nám však byl až v šedesátých letech – v knize profesora J. McCarthyho. 4P jsou čtyři klíčové složky marketingové strategie. Chcete, aby vaše firma byla úspěšná a vaše produkty šly dobře na odbyt? Naučte se s nimi pracovat.

Firemní blog: má pro vaši firmu význam?

15.01.2015 | Lukáš Bryksa
Blog již dávno není pouze doménou pár jednotlivců, kteří jeho prostřednictvím vyjadřují svoje názory. Blogování se dostalo i do firemní sféry - společnosti se tímto způsobem snaží přiblížit svým zákazníkům a působit „lidštěji“. Navíc můžou pomocí blogu prokázat, že jsou ve svém oboru opravdovou autoritou.

Jsme hrdými držiteli těchto certifikátů