Náš blog

kategorie blogu

Marketplace: objevte výhody online tržiště budoucnosti

23.01.2023 | Lukáš Bryksa

Online nakupování zažívá v posledních několika letech opravdový boom. Pohodlí nákupu z domova, široká nabídka produktů, pandemická opatření - ať už za tímto nárůstem stojí kterýkoliv z faktorů, obchodníci nabízející své zboží online jsou si tohoto trendu rozhodně vědomi. Kromě proslulých e-shopů se proto pozornost začíná přesouvat na populární online tržiště, známé pod pojmem Marketplace.

Zatímco e-shopy nabízí produkty pouze jednoho konkrétního prodejce, Marketplace představuje online tržiště, kde můžou své produkty nabízet různí prodejci ve velkém počtu i napříč kategoriemi. Dá se tedy říct, že tohle digitální tržiště slouží jako pomyslná výloha s vystaveným zbožím z nejrůznějších obchodů a zprostředkovává kontakt mezi prodejcem a zákazníkem. Efektivita prodeje a úspěšnost jednotlivých prodejců se na Marketplace liší na základě různých faktorů. Obecně platí, že se na tomto online tržišti lépe daří produktům, které jsou určitým způsobem unikátní – tedy že nejsou k nalezení na větším počtu konkurenčních e-shopů a jejichž prodej vyžaduje užší odborné zaměření.

Pokud si právě kladete otázku, v čem tkví hlavní výhody Marketplace a jak jeho potenciál můžete aplikovat ve svém podnikání, přinášíme vám srovnání hlavních výhod umístění zboží na online tržiště jak z pohledu prodejce, tak samotného zákazníka.

Výhody pro prodejce

Jednotliví obchodníci mají na Marketplace vlastní administraci, ve které si můžou jednoduše spravovat nabízené služby i celé portfolio svých produktů. Objednávky uskutečněné na Marketplace pak putují přímo k obchodníkovi, který zpravidla následně zajišťuje dopravu. Konečná fakturace se u různých obchodníků může lišit.

Výhody pro zákazníka

Na Marketplace je zpravidla možné vybírat ze zboží v nejrůznějších kategoriích, ve kterých si zákazník může jednotlivé položky vyfiltrovat podle požadovaných parametrů – ceny, oblíbenosti, značky apod. Samotný nákup a platba pak probíhají stejně jako u e-shopů, zákazník se proto často ani nezamyslí, že je místo e-shopu přímo na pomyslném online tržišti.

Ve výsledku se dá tedy říct, že hlavními výhodami Marketplace je oslovení velmi širokého okruhu potenciálních zákazníků a na to navazující pravděpodobnost vyšších tržeb. Jelikož bývají platformy poskytující Marketplace zpravidla věhlasné, samotný obchodník tím ušetří za marketing a také bude šetřit náklady za vlastní e-shop, pokud ho tedy neprovozuje souběžně s prodejem právě přes Marketplace. Mezi nevýhody by se daly zahrnou pouze potřebné poplatky za provoz účtu a provize z prodaného zboží provozovateli.

Důkazem, že realizace Marketplace se opravdu vyplatí, je světový retailový prodejce Amazon nebo na zdejším trhu Mall.cz, jejichž obraty ročně přesáhnou astronomické částky. V druhé půlce článku vám proto nabízíme porovnání 4 populárních online obchodníků na bázi Marketplace a představíme vám jednoho nového provozovatele Marketplace na českém trhu, který v letošním roce podstatně zamíchá kartami.

Amazon Marketplace

O Amazonu a jeho online tržišti Marketplace jsme již jednou psali. Pokud se rozhodnete se svým zbožím vstoupit na Amazon, otevře se vám jedinečná příležitost rozšířit povědomí o vámi nabízeném produktu novým zákazníkům primárně na zahraničním trhu. Zároveň toto největší online tržiště světa slouží jako skvělý marketingový nástroj, s jehož pomocí se vám podaří rozšířit povědomí nejen o vašich produktech, ale také o značce samotné. Tato silná stránka může značně napomoci s vybudováním zahraniční sítě zákazníků i partnerů. Amazon Marketplace je tedy výhodný i pro firmy s orientací na B2B trh.

Mall.cz

Mezi českými provozovateli online tržišť vede jednoznačně Mall.cz, jehož popularita rok od roku roste. Tento největší český Marketplace je oblíbený jak u zákazníků, tak u obchodníků z mnoha důvodů. Mezi nejsilnější stránky tohoto provozovatele patří přátelské obchodní podmínky, komplexní zákaznická podpora 24/7 a asistence marketingového specialisty, který prodejcům pomůže s rozvojem produktové nabídky. Tou největší výhodou je pak beze všeho jeho široký dosah, díky kterému lze očekávat růst tržeb.

Alza.cz

Dalším úspěšným online tržištěm na českém trhu je jednoznačně Alza.cz. Alza disponuje osvědčenými nástroji na svém webu, mezi které se řadí například kvalitní popisky a parametrizace. Využívá zároveň nejnovější marketingové nástroje jako personalizaci nabídky, doporučené zboží či datovou analýzu, které menší e-shopy nemívají k dispozici. Nově příchozím partnerům navíc Alza.cz nabízí tříměsíční lhůtu bez poplatků, tudíž nově připojení partneři první tři měsíce neplatí provizi z prodaného zboží.

Shopex.cz

Za zmínku stojí také český internetový obchod Shopex.cz. Tato Marketplace platforma nabízí oblíbené produkty z portfolia veletrhů organizovaných společností ABF. Zákazníkům tak zprostředkovává oblíbené značky a produkty jednotlivých vystavovatelů, u kterých staví na důkladné znalosti jednotlivých oborů a dobrých osobních vztazích, zaručující atraktivní výběr kvalitního zboží. Provozovatelem obchodu Shopex.cz je dceřiná společnost ABF EXPO PRAHA s. r. o., která staví na tradici veletrhů a výstav v areálu PVA EXPO PRAHA v pražských Letňanech dlouhé již 30 let.

Nový hráč na českém trhu – Kaufland Global Markeplace

Po úspěchu na německém trhu se na slovenský a český trh v tomto roce chystá proniknout nový poskytovatel Marketplace Kaufland. Kaufland Global Marketplace umožní svým prodejcům nabízet zboží na několika marketplaces v různých zemích Evropy. Po Německu budou Česko a Slovensko dalšími zeměmi, kde tento Marketplace nabídne spotřební (nepotravinářské) zboží a šanci oslovit nové cílové skupiny s miliony potenciálních zákazníků. Pro představu jen německý Kaufland.de vykazuje přes 32 milionů návštěvníků měsíčně. Zároveň Kaufland nabízí velice vysoké povědomí o značce, jelikož provozuje přes 1450 prodejen v 8 evropských zemích. Tento vstup na trh tak bude velkou výzvou pro stávající provozovatele Marketplace, jelikož německá skupina Schwarz, pod kterou síť velkoobchodů Kaufland spadá, umí expanze do dalších zemí velice dobře.

Který Marketplace je nejlepší?

Stále váháte, jestli je Marketplace to pravé? Pomůžeme vám!

Sečteno, podtrženo – digitalizace v dnešní době rozhodně nepolevuje a být vidět online je klíčové pro úspěch jakékoliv značky. Marketplace může s touto viditelností výrazně pomoci. Odborníci uvádí, že tento trend bude zřetelný již v následujících měsících či letech. Nemějte strach ze zapadnutí vaší značky mezi ostatními nabízenými produkty a důkladně se zamyslete, zda právě Marketplace není tím správným místem pro rozšíření povědomí o vašem zboží.

V IMPnet vám dokážeme zařídit napojení na Marketplace zmiňovaných poskytovatelů pomocí našeho interního redakčního systému Brave. Tímto napojením jsme schopni minimalizovat provozní zátěž a s ním spojenou administrativu. Nebojte se na nás proto obrátit, rádi vás provedeme celým procesem!

Lukáš Bryksa
obchodní ředitel
ZPĚT Chci být na Marketplace
Lukáš Bryksa
obchodní ředitel email: lukas.bryksa@impnet.cz

Lukáš stál v roce 2009 u zrodu firmy. Často pracuje dlouho do noci nebo i o víkendech. Záleží mu totiž na vaší spokojenosti. Chce, abyste byli spokojení pořád. A ne jenom 40 hodin za týden.

Co dalšího píšu?


NPS - zjistěte spokojenost vašich zákazníků

19.01.2018 | Lukáš Bryksa
NPS, zkratka Net Promoter Score velmi jednoduchým způsobem zjišťuje a nastavuje metriku pro měření spokojenosti zákazníků s vašimi službami či produktem na základě otázky "Doporučil byste službu / produkt vašemu známému či kolegovi?" Proč je právě tento způsob vypovídající a efektivní?

Jsme hrdými držiteli těchto certifikátů