Náš blog

kategorie blogu

Umělá inteligence a SEO – jak nám může AI pomoci?

20.04.2023 | Pavel Horelica

Umělá inteligence v posledních měsících vyvolala značný rozruch. Mnoho lidí naznalo, že jde o „game changer“ v mnoha oblastech lidského bytí. A ano, dle mého, je to tak.

Nemyslím, že jako SEO konzultanti přijdeme o práci (alespoň zatím ne). Ale umělou inteligencí si můžeme skvěle pomoci. V tomto článku budu mluvit o tom, jak nám umělá inteligence (zkráceně AI) může pomoci v SEO.

Internet se stal pro mnohé z nás zdrojem všech informací - od drobností každodenního života (jak si čistit zuby zubní nití?), přes drby o celebritách (kam jela na dovolenou Helenka Vondráčková?), až po možnost opravy kuchyňských dřezů. A jako marketéři jsme se tomu rádi přizpůsobili. Tvořili jsme obsah, zlepšovali SEO webu po všech stránkách. Ale AI SEO možná mění způsob, jakým marketéři pomáhají webům být na předních místech ve výsledcích vyhledávání (SERP).

Pokud jste dělali SEO před několika lety, vystačili jste si se základními SEO strategiemi. Pak jste přidali i některé pokročilejší věci. Ale nyní už to nemusí stačit. S umělou inteligencí (AI), která pomalu přebírá svět, musíte zlepšit svou hru. AI je totiž game changer. Mění tak trochu pravidla hry v SEO.

Co to ale přesně znamená pro vaši SEO strategii? Čtěte dál!

Co je umělá inteligence neboli AI?

Umělá inteligence (AI) je zastřešující pojem, který v sobě zahrnuje několik různých technologií, včetně strojového učení (ML), počítačového vidění, zpracování přirozeného jazyka (NLP) a dalších, stále se objevujících technologií.

Jaký je smysl AI? To je dobrá otázka. Umělá inteligence má jeden hlavní cíl – provádět (často zbytečně pracné a všední) kognitivní úkoly lépe a rychleji než lidé. Je to technologie navržená tak, aby nám usnadnila práci a život.

V podnikání se již umělá inteligence ukázala jako velmi účinná při zvyšování příjmů. V oblasti prodeje a marketingu 30 % uživatelů, kteří AI využívají, uvedlo 6–10% nárůst příjmů po implementaci této nové technologie. To jsou docela působivé výsledky, nemyslíte? A ano, umělá inteligence může být velmi prospěšná i pro vaši SEO strategii.

Zajímavost: Třeba společnosti Amazon a Netflix používají doporučovací AI algoritmy k nabízení produktů a filmů, které by se vám mohly líbit, a vytvářejí předpoklady o vašich preferencích – dle informací od ostatních nadšenců do podobných produktů nebo filmů.

Umělá inteligence v SEO

Umělá inteligence se vlastně už dávno stala základní součástí hlavních algoritmů vyhledávačů, je třeba součástí algoritmů Rankbrainu a BERT od společnosti Google.

To znamená, že pokud rozumíte umělé inteligenci a jejímu dopadu na vyhledávače, můžete pomocí umělé inteligence podstatně zlepšit své SEO. Ale to není vše. AI je také výborným nástrojem pro analýzu dat, která je významnou součástí návrhu efektivní SEO strategie.

Obecně řečeno, se SEO nástroji a softwarem poháněným umělou inteligencí můžete dělat úkoly rychleji a efektivněji – takový nástroj vám třeba pomůže najít populární témata nebo odhalí mezery ve vašem obsahu.

Proč je AI v SEO důležitá?

Jedna věc, kterou je třeba mít u vyhledávačů vždy na paměti, je, že vždy kladou uživatele na první místo. Cílem vyhledávačů je vždy poskytovat obsah, který je co nejrelevantnější a nejkvalitnější pro daný dotaz uživatele. A na to nikdy nezapomínejte.

A aby vyhledávače mohly dávat lepší odpovědi na dotazy uživatelů, SEO už není jen o klíčových slovech. SEO je nyní o:

  • Konceptu: Jaká je myšlenka za dotazem hledajících?
  • Pochopení kontextu: Jaký je konkrétní záměr dotazu hledajícího?
  • Spokojenosti uživatele: Jaké jsou nejrelevantnější odpovědi na dotaz uživatele?

Plnění stránky klíčovými slovy už tedy logicky moc nefunguje (to už vlastně někdy od dob Hummingbird update). A právě v konceptu, kontextu i spokojenosti uživatele nám AI může skvěle pomoci. Pojďme se tedy podívat na několik způsobů, jak AI může pomoci zlepšit vaši SEO strategii.

Jak vám umělá inteligence může v SEO konkrétně pomoci?

Jak známo, SEO vyžaduje čas, spoustu zdrojů a důsledné úsilí ze strany marketingových týmů, klienta či webmastera. Algoritmy Google se neustále aktualizují a vyvíjejí, což znamená, že SEO není nikdy úplně dokončeno. Dobré využití umělé inteligence může znamenat zásadní rozdíl v rychlejším růstu webu a překonání konkurentů za kratší dobu.

Tvorba obsahu s AI

Tvorba obsahu je základním pilířem optimalizace pro vyhledávače. Jak se Google zlepšuje v porozumění obsahu i jazyka, vytváření vysoce kvalitního obsahu vyžaduje více času a zdrojů.

Novější, pokročilejší modely NLP, jako je GPT-4, pomáhají efektivně vytvářet obsah. GPT-4 je největší jazykový model, jaký byl kdy vytvořen.

Nástroje pro tvorbu obsahu tak nyní dokážou generovat meta tagy, celé věty, celé odstavce a dokonce celé články pomocí pouhých několika poměrně jednoduchých vstupů. S nástroji pro AI copywriting mohou autoři znásobit svou produktivitu - koncept obsahu článku mohou mít za zlomek času.

Několik příkladů nástrojů využívajících GPT-4 a další modely NLP:

  • CopyAI
  • Jasper (dříve Jarvis)
  • SearchAtlas
  • Frase.io

Ale navzdory velkému růstu nástrojů pro tvorbu obsahu s umělou inteligencí mají před sebou ještě dlouhou cestu, než budou schopny zcela nahradit „lidské“ autory obsahu. Nástroje stále dělají zjevné chyby – a někdy dokonce zkreslují realitu.

Nejlepší je použít tyto nástroje jako výchozí body. Stavění na obsahu generovaném umělou inteligencí může být skvělý způsob, jak ušetřit čas a rychleji škálovat tvorbu obsahu, ale stále je nutný lidský „dohled“.

Některé způsoby, jak tyto nástroje používat nejúčinněji, jsou:

  • Generování témat článků: Nástroje jako CopyAI mohou urychlit nápady – často generují desítky nápadů najednou, aby pomohli autorům vytvářet více relevantních témat.
  • První odstavec a koncept článku: Přestože některé nástroje dokážou generovat celé příspěvky za vás, je nejlepší si nechat zpracovat spíše koncepty - úvodní odstavce (perexy) nebo stručné informace k danému tématu, které dále sami rozvedete.
  • Optimalizace obsahu: Nástroje jako SEO Content Assistant společnosti SearchAtlas vám mohou pomoci generovat obsah optimalizovaný pro SEO, který se lépe umísťuje ve výsledcích vyhledávání. I Chat GPT vám může pomoci s optimalizací názvu článků, s nadpisy meta tagy a podobně.
  • Generování meta tagů: Pro weby se stovkami až tisíci vstupních stránek může být generování jedinečných názvů stránek a meta popisů doslova herkulovským úkolem. Nástroje jako Headlime mohou rychle a snadno generovat desítky variací meta tagů.
Pomozte si tedy s tvorbou obsahu od AI nástrojů. Budete rychlejší, efektivnější, výstupy mohou být kvalitnější (ale dejte obsahu z AI svoji duši, svoji tonalitu, svůj další obsah).

Analýza klíčových slov s AI

Analýza klíčových slov je dalším pilířem SEO strategie. Dle odhadů Google zpracuje asi 70 tisíc hledání za vteřinu, což znamená, že existuje nekonečně mnoho způsobů, jak se potenciální zákazníci pokoušejí najít svoje produkty, služby a informace.

Výběr klíčových slov k optimalizaci vyžaduje obrovské množství údajů o klíčových slovech a strategický přístup od SEO konzultanta. V dnešní době si SEO konzultanti nevybírají jedno klíčové slovo či několik klíčových slov k optimalizaci, ale v analýze tvoří spíše shluky (množiny) klíčových slov ze seznamů tisíců relevantních klíčových slov. S těmito množinami se následně pracuje rychleji a efektivněji, než s jednotlivými frázemi.

Strojové učení zrychluje a automatizuje takovou analýzu klíčových slov. Nástroje založené na umělé inteligenci pomáhají rychle shromažďovat fráze a činit chytřejší rozhodnutí ohledně cílení na klíčová slova. Z jediného vstupu mohou SEO konzultanti vygenerovat seznam stovek až tisíců klíčových slov, pro která mohou potenciálně optimalizovat obsah webu.

Mezi běžné funkce nástrojů pro návrh klíčových slov využívajících umělou inteligenci nyní patří:

  • Hledanost frází v reálném čase: metriky objemu vyhledávání, ceny za proklik (CPC) a míry konkurence klíčových slov, které vám pomohou určit realistické cíle.
  • Související klíčová slova: Termíny, které mají sémantický vztah k primárnímu klíčovému slovu, což pak moc pěkně pomáhá se shlukováním klíčových slov do množin
  • Automatické doplňování: Další návrhy související s primárním klíčovým slovem, které pomáhají najít další relevantní podtémata
  • Běžné otázky a odpovědi v daném tématu (FAQ k tématu): Uvedením odpovědí na běžné otázky k danému tématu na stránce může být tento váš obsah zobrazen i na jiných místech SERP, jako jsou vybrané úryvky nebo pole „lidé se také ptají“. Prostě dále zlepšujete „nalezitelnost“ webu, a o to jde.

Nejlepší nástroje pro návrh klíčových slov usnadňují segmentaci klíčových slov do seznamů nebo shluků, což šetří čas a pomáhají také vybrat klíčová slova, jež na web přivedou správně cílenou návštěvnost.

Analýza výsledků vyhledávání (SERPu) s AI

Toto je podle mě jeden z největších přínosů AI po SEO. Od začátku zůstala jedna z největších výzev odvětví SEO stejná: nevěděli jsme přesně, jak Google hodnotí webové stránky.

Roky vyvozování, testování a výzkumu sice pomohly lépe porozumět faktorům hodnocení Google – ale ne úplně dokonale. Umělá inteligence nám nyní může pomoci získat lepší přehled o SERP a o tom, jak Google hodnotí a řadí webové stránky.

Je AI nutná pro SEO konzultanty?

Ačkoli umělá inteligence ještě nemůže zcela nahradit SEO konzultanty, nástroje založené na umělé inteligenci jsou nyní pro úspěch SEO řekněme zásadní.

To platí zejména pro novější nebo menší weby s menším povědomím o značce a menší autoritou webu, které chtějí konkurovat větším značkám a starším webům.

V minulosti bývala umělá inteligence něčím, co si mohly dovolit nebo do ní investovat pouze společnosti s obrovskými rozpočty. Ale dnes demokratizace umělé inteligence umožňuje i menším hráčům využívat tyto kdysi exkluzivní technologie.

Každý, kdo se zajímá o SEO, má dnes přístup k síle AI za dostupnou cenu a prostřednictvím uživatelsky přívětivé platformy. Ti webmasteři, majitelé webů a marketéři, kteří v dalších letech začlení nástroje AI do svých pracovních procesů, s větší pravděpodobností uvidí lepší výsledky v SEO.

Pavel Horelica
SEO konzultant
ZPĚT Chci SEO
Pavel Horelica
SEO konzultant email: pavel.horelica@impnet.cz

Pavel je tu od toho, aby vás lidé na internetu našli. Stará se o optimalizaci stránek pro vyhledávače, spravuje PPC kampaně a sleduje webová analytika. Má neustále nové nápady a posouvá váš web kupředu.

Co dalšího píšu?


Co jsou strukturovaná data (rich snippety) a proč byste je měli používat?

23.02.2018 | Pavel Horelica
Možná jste už zaslechli nebo četli něco o strukturovaných datech, rich snippets, mikroformátech, mikrodatech, nebo jste možná někde viděli zmínku o Schema.org a JSON-LD. Ale co tyto výrazy přesně znamenají? Co to jsou ta strukturovaná data? Co dělají a co umí? A co mají co do činění se SEO? Pro všechny ty, kteří v tomto nemají úplně jasno, je určen právě tento článek. Jdeme na to.

Jak využít featured snippets pro vyšší návštěvnost?

01.04.2020 | Pavel Horelica
Všimli jste si, že je stále těžší a těžší budovat přirozenou návštěvnost webu a přitom držet krok s doporučeními od Googlu? A nejde jen o to. Konkurence je stále tvrdší, odvážnější a drzejší. Obecně je prostě stále těžší se v onlinu prosadit bez nějakých extra velkých nákladů. Stále ale existuje místo, kam ještě vaše konkurence nepronikla.

Jsme hrdými držiteli těchto certifikátů