Změnili jsme sídlo! Nově nás najdete na adrese Gajdošova 26 v Brně-Židenicích.

Náš blog

kategorie blogu

Chyťte si vlastní inspiraci: 7 tipů, jak nastražit copywriterskou past a vyzrát na syndrom vyhoření

24.04.2020 | Žaneta Caletková

Máte napsat obsáhlý a složitý text, který je – jak jinak – kvalitní a originální a přitom jste na pokraji zhroucení a nic nového vás nenapadá? Naštěstí existuje pár pomocných berliček a motivátorů, které vás znovu postaví na nohy. V článku si popíšeme, jak správně nalíčit past na novou inspiraci.

Studna kreativity není neomezená – každý z nás občas vyčerpá svůj příděl. Po nějaké době se určité fráze a spojení začnou opakovat častěji než jiné – je to dáno naším způsobem uvažování a nedostatkem nových podnětů. Nemáte-li dostatek spánku, nadšení a nových impulsů, musí to s vámi zákonitě jít od desíti k pěti – je to jen otázka času. Jak podobné situaci předejít a mít pořád spoustu nápadů?

1. Generace deprese a syndromu vyhoření – jak se účinně bránit?

Syndrom vyhoření není v dnešní době nijak nezvyklým úkazem. Poprvé jsme se s tímto pojmem setkali už v roce 1975 a to v článku Herberta Freudenbergera, který brzy vzbudil zájem především u psychologů. Dnes už je termín „syndrom vyhoření“ známý u starší i mladší generace a často se objevuje u lidí, kteří prožívají své první roky v zaměstnání.

Co všechno má na něj vliv? Specifické osobnostní rysy (například sklony k melancholii), nedostatečné sociální vazby, velký psychický nátlak, nízké sebevědomí, nevhodný životný styl i nedostatek odpočinku.

Z nuly na sto – vyplatí se to?

Jak podobným stavům předcházet? Těšte se z maličkostí. Hledejte malé každodenní radosti. Dopřávejte si dostatek pohybu, relaxujte a udržujte se. Změňte své návyky a snažte se změnit i svůj přístup.

Pokud delší dobu jedete pouze na rezervy, nakonec se to někde projeví. Snažte se vhodně kombinovat práci a odpočinek. A pokud možno, nenoste si práci domů. Je potřeba také někdy úplně vypnout a pořádně se vyspat, podívat se na nenáročnou komedii, nebo se vydat třeba do divadla.

2. Hledání nových podnětů – sbírejte nápady, ale také zážitky

Když vás něco napadne, zapište si to – může to posloužit jako taková berlička v době, kdy se dobrý nápad ne a ne objevit. Někdy totiž stačí jen malé nakopnutí a jste zpátky v sedle.

Čtěte – romány i odborné příručky. Rozšiřujte svou slovní zásobu. Všímejte si nápaditých myšlenek ve svém okolí, poznamenejte si je a neváhejte je ještě vylepšit.

Sledujte, co se kolem vás děje – co je právě aktuální? Sžijte se s prostředím kolem sebe. Nejlepší textaři čerpají z vlastních prožitků. Choďte ven. Udržujte se v pohybu. Zamiřte někam, kde jste ještě nebyli. Vyzkoušejte nový sport, geolokační hru, nebo třeba laser game.

Vydejte se na dovolenou do exotických krajů. Najděte si něco, na co se zkrátka budete těšit a nabijte se novou energií. Čím víc jí v zásobě budete mít, tím víc kreativity pak můžete čerpat.

3. Vytvořte si inspirační šablonu

Když to nejde intuitivně, půjde to krok za krokem – tedy logicky. Jak má vypadat správný článek? Co všechno by měl mít? Chytlavý nadpis, zajímavý perex, první odstavec plný těch nejdůležitějších informací, informačně zajímavé podnadpisy a tvar obrácené pyramidy. Možná, že nevznikne veledílo, ze kterého čtenářům po přečtení spadne brada, ale rozhodně vznikne smysluplný a informativní text, který splní svůj účel.

4. Myslete na informační přínos

Snažte se do textů vždy zahrnovat nové informace. Popisek by neměl přesně kopírovat nadpis, ale naopak by jej měl trochu rozvádět. Proč by vám měl někdo důvěřovat, když pro něj nemáte nic navíc? Pokud má většina z nás něco společného, tak je to právě to, že chceme vždycky trochu víc. Dnešní konzumní doba na tomto předpokladu stojí – o něco lepší produkt, o něco užitečnější benefit. Je to neustálá soutěž a konkurence je obrovská. Využijte toho a naservírujte svým zákazníkům přesně to, po čem touží – dříve než si o to budou muset říct sami (to totiž obvykle znamená, že začnou pátrat u konkurence).

5. Uvědomte si, že v tom nejste sami

Nejjistější způsob, jak uspat kreativitu je utkvělá představa, že jste méně schopní než ostatní. Proč jste jinak najednou tak unavení a nápady vám nepadají do klína? Uvědomte si, že to není jen váš problém.

Že někdo střílí nápady od pasu, reaguje bleskovou rychlostí a má vždycky co říct? Většina lidí takovou genialitou obdařena není a musí si občas trochu vypomoct. Nevěříte? Přečtěte si, jak to mají ostatní – třeba v některé inspirativní knize o úspěšných osobnostech. Také před nimi stály krušné začátky a i přes veškerý úspěch jsou to stále jen lidé, kteří jsou občas vyčerpaní. Co tedy dělají jinak než vy? Proč se tím nenechají zdrtit? Podobné publikace vám sice nezaručí recept na úspěch, ale mohou zavdat podnět k důležité změně…

6. Naučte se psát pravidelně

Trénink dělá mistry – to není jen otřepané klišé, ale pravda. Psaní se věnujte pravidelně – alespoň pár minut denně. Rychle si tak osvojíte základní dovednosti a vypilujete se.

7. Získejte čerstvý pohled na věc

Účinným spínačem k nastartování kreativity může být také odstup. Nechte nachystanou osnovu chvíli být a podívejte se na text až po několika dnech čerstvýma očima – určitě vás napadne spoustu jiných řešení a dost možná i daleko lepších. Téma už budete mít zažité a hlavně budete odpočatí. Drtit něco na sílu nemá smysl, koledujete si jen o problém. Snažte se tvořit s lehkostí. Deadliny sice musíte dodržet, ale proč se omezovat víc, než je nutné? Nezavírejte se do klece, ve které nemusíte být – nechte sebe i své texty dýchat.

Žaneta Caletková
copywriter
ZPĚT Chci pomoci s copywritingem
Žaneta Caletková
copywriter email: zaneta.caletkova@impnet.cz

I několik málo slov může na webu znamenat obrovský rozdíl. Správná slova prodávají – někdy stačí změnit nadpis a změní se výsledky. Žaneta pro vás připraví originální texty, které upoutají, informují a osloví nové zákazníky.

Co dalšího píšu?


V jakých slovech nejčastěji chybujete?

24.01.2020 | Žaneta Caletková
Naše mateřština je složitý jazyk a jen málokdo ji ovládá naprosto dokonale. Chyby se vyskytují nejen v takzvaných chytácích, ale i běžné gramatice. A některým výrazům pořád ne a ne přijít na kloub. V našem článku shrnujeme nejběžnější chyby, kterých se na webu vyvarovat.

Jsme hrdými držiteli těchto certifikátů