Náš blog

kategorie blogu

Copy Camp 2017: V zajetí příběhů, aneb když není kontext, vytvořte ho

09.03.2017 |

Kde není příběh, tam ani kuře nehrabe. Lépe řečeno, kde není background, tam zákazníka neudržíte. Letošní CopyCamp se nesl v duchu dalších zajímavých přednášek o tom, co copywriterům na papíře nesmí chybět, co jim nesmí chybět v hlavě a co si mohou dovolit napsat, aby se ve finále nepotili v soudní síni. A nechyběla také spousta inspirace a situací, ve kterých příběh vyhrál na celé čáře.

7. ročník CopyCampu organizátoři pojali tak trochu lékařsky. Co dělat s nemocným webem? Jak vyléčit texty? Zamyšlení tímto způsobem vlastně vůbec není na škodu. Co s vámi udělá lékař na prohlídce, když vám není dobře? Otestuje vás, nasadí léčbu a pak vás otestuje znovu – jestli to všechno klaplo.

To chci taky

Dobrá přednáška se pozná tak, že publikum sedí tiše jak pěna, hltá přednášejícího pohledem a na tváři se mu zrcadlí dychtivé „to chci taky“. Každý copywriter sní o tom, že bude psát pro nějaký věhlasný brand, značku, kterou každý zná a přinese mu dostatečnou prestiž a uznání.

Copywriter Richard Dobiáš ale přesvědčil posluchače o tom, že si takový brand mohou vytvořit sami a následná pýcha bude ještě větší. Srdceryvná story o tvorbě zajíčka Zajdy, maskota lyžařské školy, který následně učaroval malým i velký lyžařům a neznámou sjezdovku na Vysočině prakticky proměnil v Aspen, zaujala snad všechny osoby v sále.

Podobně inspirativní byl i příběh knihkupectví Martinus, který zase vsadil na rozšiřování knižní kultury třeba organizací dne nepřečtených knih, darováním knih a tvorby soutěží pro knihomoly.

Takže poučka číslo 1. Chcete brand, který publikum pomalu pozná i po čichu? Vytvořte pořádný příběh od srdce, nebo od kolegy z týmu.

Takové chyby já nedělám

Další typ přednášek byl skvělým shrnutím chybek, které sice nikdo z copywriterů samozřejmě nedělá, ale i mistr tesař…Tak třeba vkládání svého ega do textů. Zákazníky vůbec nezajímá, kdo daný text psal, chtějí se jen dostat na web, přečíst si informace a získat to, co potřebují. Nesčetně pohledů po této tezi putovalo k zemi.

Dostalo se nám poučení také o tom, jak je důležité zákazníky webem intuitivně provázet, jaké metody zvolit při namebuildingu a jak si oblíbit mailing, který většině copywriterů leze krkem. Stačí víc koukat do mailingů ve vaší vlastní poště a získané emoce si zapsat za uši.

Poučka číslo 2: Mystifikujte, fabulujte, buďte kreativní, ale nezapomeňte občas na kompromis, stručnost a jasnost. A napište si na nástěnku, že vůbec nikoho nezajímáte.

Nejlepší výrobek na trhu? Drahá sranda

Výprodej, jedinečný, zdarma, slevy, původní a exkluzivně, jsou slova, která na nás vybalila advokátka Petra Dolejšová. Z přítomných se k jejich používání přihlásili téměř všichni, a proto přednášející nezbylo než publikum vyděsit, co všechno se může stát, když se pustíme do klamavé reklamy. Některé kauzy byly sice úsměvné, ale mnohé z nich byly podstatným podnětem k přemýšlení. Třeba výraz „nejlepší na trhu“, který lze použít jen v případě, že je trh buď doopravdy velký, nebo že proto máme nějaký průzkum, opět vyvolal reakci ve stylu pohledy do země.

Poučka číslo 3: Ještě jednou si přečtěte Zákon o regulaci reklamy a mrkněte i na klamavou reklamu. Protože i nejnižší ceny na trhu se mohou pořádně prodražit.  

A nakonec trochu přiostříme

Poslední dvě přednášky byly trochu z jiného soudku, přednáška neziskové organizace Loono vysvětlovala, jak probíhá crowfundingová kampaň na hithitu, na které organizace rozjela projekt #prsakoule nabádající k prevenci rakoviny prsou a varlat. Přemíra emocí dokáže zázraky, což bylo z vybrané částky jednoznačně vidět.

Pomyslnou třešinkou na dortu byla přednáška kontroverzního bulvárního novináře Pavla Novotného, který by se se svými poskoky, padajícími kalhotami a plamenným projevem dobře vyjímal i ve stand-up comedy. Na kauze Marka Víta účinně vysvětloval, jak je Facebook dobrým nástrojem. Nejen k propagaci, ale i k možnosti být všude a nikde.

Poučka číslo 4: Facebook je účinnější než teleport a bez emocí to nejde.

Co z toho vyplývá?

Pokašlává váš web? Tak zavolejte copywritera, místo fonendoskopu má sice klávesnici, ale i tak by to mohlo fungovat. Nemáte příběh? Vymyslete si ho, nebo se poraďte se svým okolím, někdy je napadnou lepší věci než vás. Pište stručně, jasně a výstižně, aby vás ČOIka nenachytala na švestkách a zároveň udržujte kreativitu.

A pokud k tomu máte dobrý důvod, všechny pravidla můžete porušit.

PS: Kolik copy pravidel jsem v textu porušila?


ZPĚT Chci Copywriting
email:

Co dalšího píšu?


Definujte si svého Frantu Vomáčku a komunikace půjde líp

25.10.2018 |
Vždycky mě pořádně rozčaruje, když přijdu na e-shop děsně cool firmy, koupím si děsně in sluneční brýle, se kterými uvidím svět v barvách duhy a pak mi přijde e-mail se slovy: „Vážený zákazníku, děkujeme za váš nákup na e-shopu. Vaše objednávka…..“ Proč ten e-mail taky není cool a in? Protože daná firma nemá sjednocenou komunikaci a neví, pro koho píše. Vy tu chybu nedělejte.

Newslettery a moderní doba: vyplatí se je používat?

07.02.2019 |
E-mail marketing je výnosný kanál, který se ale v mžiku může proměnit v hodně tenký led. Každý si jistě vzpomene na tunu odpadu, která mu v minulých letech přistávala ve schránkách. Odpad sice nezmizel, ale e-mail marketing už sází na mnohem přívětivější, zajímavější a odlehčenější formu a samozřejmě slevy. Vyplatí se i pro vaše podnikání?

Jsme hrdými držiteli těchto certifikátů