Náš blog

kategorie blogu

Jak využít featured snippets pro vyšší návštěvnost?

01.04.2020 | Pavel Horelica

Všimli jste si, že je stále těžší a těžší budovat přirozenou návštěvnost webu a přitom držet krok s doporučeními od Googlu? A nejde jen o to. Konkurence je stále tvrdší, odvážnější a drzejší. Obecně je prostě stále těžší se v onlinu prosadit bez nějakých extra velkých nákladů. Stále ale existuje místo, kam ještě vaše konkurence nepronikla.

Jsou to tzv. vybrané úryvky ve vyhledávání (anglicky featured snippets). Co to je a jak s nimi pracovat? Tento článek vás naučí, jak optimalizovat svůj obsah pro vybrané úryvky ve vyhledávání.

Co jsou to vlastně vybrané úryvky ve vyhledávání?

Někdy se jim také říká „nultá pozice ve výsledcích vyhledávání“. Je to pole, které má speciální (nultou) pozici na stránce s výsledky vyhledávání. Zobrazuje se tedy ještě nad samotnými výsledky vyhledávání – všem uživatelům na očích. A tam prostě chcete být.

Účelem těchto úryvků je okamžitá odpověď na otázku uživatele. Pokud uživatel zadá do vyhledávacího pole nějaký dotaz a vyhledávač na tento dotaz zná jasnou odpověď, uživatel už nemusí klikat na stránky ve výsledcích vyhledávání, ale hned na stránce výsledků vyhledávání se mu ve speciálním bloku zobrazí odpověď – to jsou právě vybrané úryvky (featured snippets). Ne každý dotaz uživatele je automaticky spustí. Nejčastěji se featured snippets spouští na dotazy obsahující slova Kolik, Jak, Co, Proč, Kdy, Kde.

Jak featured snippets vypadá?

Určitě jste se s touto funkcí ve vyhledávání Google setkali. Může vypadat nějak takto:

Obr. Featured snippets při dotazu „jaký je poloměr Země“

Proč byste chtěli být součástí?

Odpověď je asi jasná. Zvýšení návštěvnosti, zvýšení povědomí o vaší značce, zvýšení viditelnosti a nalezitelnosti vašeho webu. To prostě chcete. Pokud se budete objevovat ve featured snippets, můžete se těšit třeba na tyto benefity:

  • vyšší míra prokliku (CTR) – našemu klientovi se míra prokliku zvýšila z 2 na 9 procent
  • vyšší návštěvnost webu – ta zde samozřejmě souvisí s vyšší hodnotou CTR. Návštěvnost z vyhledávání se vám může zvýšit o 1–30 %, záleží na vašem webu, jeho obsahu, zaměření a podobně.

Typy vybraných úryvků ve vyhledávání

Uživatelé se mohou ptát milionem různých typů dotazů. Nevyhledávají stejně, každý z nás má vlastní metodu vyhledávání informací. Proto existuje několik různých typů vybraných úryvků. Jsou to:

Odstavec (úryvek) textu

U tohoto druhu fetured snippets je odpověď na dotaz uživatele uvedena v krátkém odstavečku. Tento odstaveček textu může být také doplněn o náhledovou fotografii.


Obr. Featured snippets při dotazu „kde žije zmije“ – úryvek textu s fotografií

Seznam

V tomto případě je odpověď ve vyhledávání zobrazena formou seznamu.

Obr. Featured snippets při dotazu „how to draw dog“ (jak namalovat psa) – seznam

Tabulka

V tomto případě je odpověď uživatele zobrazena v tabulce.

Obr. Featured snippets při dotazu „velikost podprsenky“ – tabulka

Tohle jsou základní typy featured snippets. Existuje jich ale víc (zejména v anglickém vyhledávání google), tak třeba:

  • Výsledek s videem
  • Výsledky porovnání čehokoliv
  • Výhody a nevýhody čehokoliv

Máte šanci prorazit?

Ano, máte. Záleží na vaší startovní pozici. Jinými slovy záleží, jak moc je nyní váš web ve vyhledávání úspěšný. Podle průzkumu společnosti Ahrefs totiž je 99,58 % použitých stránek pro featured snippets již v první desítce ve vyhledávání Googlu. Takže pokud se umisťujete na předních místech relevantních frází a vyhledávacích dotazů, máte slušnou šanci, že se do featured snippets dostanete.

Je tedy takřka nutností, aby byla vaše stránka v první desítce ve vyhledávání, ale nemusí být úplně první.

Určitě pro vás není překvapením, že nejoblíbenější stránkou pro featured snippets je Wikipedia.org. Pokud pro vaše vyhledávací dotazy ve featured snippets vyjíždí Wikipedie, může být velmi obtížné ji porazit, na to se připravte – ale to neznamená, že byste to neměli zkusit. Cesta vždy existuje.

Pro následující typy vyhledávacích dotazů jsou vybrané úryvky ve vyhledávání aktivovány nejčastěji:

  • Jak něco udělat svépomocí (Jak opravit…, Jak postavit…)
  • Recepty (Jak uvařit, …)
  • Zdraví (Jak vyléčit…, Jak odstranit…)
  • Finance
  • Matematika

Jak dostat svůj web do vybraných úryvků pro vyhledávání?

Postupně zkuste projít všechny tyto body:

Začněte analýzou klíčových slov

Nejdříve musíte najít všechna potenciální slova z vašeho oboru, která aktivují featured snippets. V analýze se samozřejmě soustřeďte na slova a fráze, u kterých je velká pravděpodobnost aktivace úryvků. Začněte s vyhledávacími dotazy z oblasti otázek (dotazy obsahující slova jako „co“, „proč“, „jak“, „kolik“, „kdy“ a podobně), ale tady nekončete – zaměřte se na informační záměr uživatele, nejen na otázky. Účelem úryvků je koneckonců okamžitá odpověď na otázku uživatele.

Několik studií potvrzuje, že drtivá většina klíčových slov, která spouštěla úryvky, byla longtailová, přičemž v dotazu nebyly použity žádné otázky. Takže se v analýze soustřeďte primárně na longtailové výrazy a otázky. Čím více slov je uživatelem zadáno do vyhledávacího pole, tím vyšší je pravděpodobnost, že se „aktivuje“ featured snippets.

Pomohou vám samozřejmě i nástroje. Osobně pro zjištění, která slova aktivují featured snippets, používám dva nástroje:

  • Ahrefs.com
  • Serpstat.com

Získáte díky nim moc pěkný přehled o tom, kde máte ještě šanci převálcovat konkurenci. V první řadě se samozřejmě zaměřte na ty dotazy, kde ještě feaured snippets nejsou. Až pak řešte to, jak porazit konkurenční weby a zaujmout jejich teplé místečko v úryvcích. Dalším nástrojem je potom SEMrush, ale s tím osobně nemám zkušenost.

Nyní se zaměřte na svoje TOP slova

Analýzu klíčových slov máte. Nyní se zaměřte primárně na ta slova z analýzy, která máte na TOP pozicích ve vyhledávání. Na tato slova se totiž nejsnáze dostanete do featured snippets.

Podívejte se do search console. Zde máte možnost zaškrtnout průměrnou pozici vašeho webu na vyhledávanou frázi. Najděte top pozice. V search console můžete také použít vyhledávání, abyste mezi frázemi našli ty, které obsahují slova jako „jak“, „co“ a podobně.

Teď je čas upravit obsah

Nyní upravte cílové stránky tak, aby perfektně odpovídaly na dotaz uživatele. Neexistuje žádné magické tlačítko ani speciální test, pomocí kterého zajistíte, že váš web bude „featured snippets ready“. Nejlepším možným způsobem, jak se do úryvků dostat, je poskytnout tu nejlepší odpověď.

Jak ale mít TOP obsah? Na co se zaměřit? Mám k tomu několik tipů, které pomohou váš obsah posunout správným směrem k zobrazování ve featured snippets:

1. Zaměřte se na stručnou odpověď na každou otázku

Časem jsem vypozoroval, že Google dává přednost odpovědi, která byla zformulována jasně a stručně – do jednoho odstavce.

Pozor, to neznamená, že vaše články musí být dlouhé jeden odstavec. Naopak se zdá, že Google upřednostňuje delší obsah, který je rozdělen na logické podsekce a obsahuje ještě další obsah (video, obrázky, infografiku). Pokud se budete soustředit na dlouhé články, můžete pokrýt více souvisejících otázek v rámci jednoho textu – což je nemalá výhoda.

Další mini rady:

  • Ve svém článku se ptejte (tedy zopakujte otázku)
  • Bezprostředně po otázce by ve stejném odstavci měla následovat také odpověď

2. Buďte faktičtí a obsah strukturujte

Google miluje čísla, data, číslování a seznamy. Pokud budou v seznamech uvedeny například ingredience, počet potřebných kroků, čas vaření, rok a město narození nějaké osoby a podobně, je to další plus.

V odstavci, ve kterém se uvádí odpověď na otázku, tedy nezapomeňte uvést užitečná čísla a jména.

Jedna studie dokonce dospěla k závěru, že srovnávací tabulky a seznamy představují jednodušší způsob, jak se dostat do featured snippets, protože Google prostě miluje strukturovaný obsah. Googlu úplně stačí strukturovaný obsah pomocí tagů < table >, < ol > a < ul > – nepotřebuje žádné další speciální ukazatele.

3. Ideální je, když jeden článek odpovídá na mnoho podobných otázek

Při výzkumu, který provedla společnost Ahrefs se zjistilo, že jakmile se stránka objeví ve featured snippets, je pravděpodobné, že se objeví v mnoha podobných dotazech. To znamená, že by měl být obsah strukturován a formulován tak, aby řešil (odpovídal na) mnoho souvisejících otázek.

Google umí skvěle určovat úzce související otázky. Nemá smysl vytvářet samostatnou stránku, která by odpovídala na každou konkrétní otázku. Spojte jeden související obsah do jedné stránky (článku).

4. Nezapomeňte použít poutavé obrázky

Úryvky, ve kterých najdete odstavce s obrázky, jsou poutavější než běžné úryvky s pouhým doporučením. Upřímně řečeno, nebyl jsem schopen při testování zjistit, jak přidat konkrétní obrázek tak, aby se zobrazil (zkusil jsem opravdu všechno). Google si prostě vybere náhodný obrázek ze stránky.

Jediným způsobem, jak obrázek ovlivnit, je zajistit, aby VŠECHNY obrázky v článku byly poutavé a dobře označené. Takže bez ohledu na to, který z nich si Google vybere, bude výsledek vypadat zkrátka dobře.

Featured snippets mají i stinnou stránku – „no-click searches“

Je to tak. Tohle na Googlu nemám vůbec rád. Každoročně se zvyšuje počet vyhledávání, ze kterých pak uživatel nikam nepřejde. Na žádný web. Důvodů pro toto chování je samozřejmě více, ale jedním z nich je právě přítomnost featured snippets – uživatel prostě dostane odpověď přímo ve výsledcích vyhledávání a tak už nemusí nikam dál pokračovat. A weby tím přicházejí o návštěvnost a tím pádem o peníze.

O tom se ale rozepíši v dalším článku.

A pár slov na závěr

Přítomnost ve featured snippets vyžaduje hodně analýz, výzkumu i plánování, a stejně si nemůžete být jisti, kdy uvidíte výsledky (zejména když aktuální pozice slov jsou daleko za TOP 10). To je ta trošku horší zpráva. Ale berte to z té lepší stránky. Pokusíte se ve svém oboru dostat do popředí ve výsledcích vyhledávání. A dále pak:

  • Objevíte stovky nových nápadů pro tvorbu nového obsahu.
  • Najdete hodně longtailových klíčových slov, na které zatím necílíte (a cílením na tato slova si pak zvýšíte návštěvnost).
  • Naučíte se důkladněji zkoumat každé téma a kvalitněji zpracovávat obsah (a tím si vytvoříte více příchozích odkazů, protože lidé mají tendenci odkazovat na perfektně zpracované články).
  • Naučíte se své články lépe strukturovat (a tím dosáhnete nižší míry okamžitého opuštění, protože bude snazší a příjemnější vaše texty číst).

Takže nejde vždy jen o featured snippets, ale o celkový posun webu zase o kousek dál.

Pavel Horelica
SEO konzultant
ZPĚT Chci SEO
Pavel Horelica
SEO konzultant email: pavel.horelica@impnet.cz

Pavel je tu od toho, aby vás lidé na internetu našli. Stará se o optimalizaci stránek pro vyhledávače, spravuje PPC kampaně a sleduje webová analytika. Má neustále nové nápady a posouvá váš web kupředu.

Co dalšího píšu?


Co jsou strukturovaná data (rich snippety) a proč byste je měli používat?

23.02.2018 | Pavel Horelica
Možná jste už zaslechli nebo četli něco o strukturovaných datech, rich snippets, mikroformátech, mikrodatech, nebo jste možná někde viděli zmínku o Schema.org a JSON-LD. Ale co tyto výrazy přesně znamenají? Co to jsou ta strukturovaná data? Co dělají a co umí? A co mají co do činění se SEO? Pro všechny ty, kteří v tomto nemají úplně jasno, je určen právě tento článek. Jdeme na to.

SEO konzultanti radí: Toto by měl Google zlepšit

11.09.2014 | Pavel Horelica
Google je král internetu. Nejpoužívanější internetový vyhledávač na světě. Na naší planetě jen těžko najdete uživatele, který by ho neznal nebo nikdy nepoužil. To však ještě neznamená, že je dokonalý. Podle profesionálních SEO konzultantů, odborníků na internetový marketing i zasvěcenějších uživatelů má i Google svoje mouchy. Představme si tři největší z nich.

Jsme hrdými držiteli těchto certifikátů