Náš blog

kategorie blogu

Konec cookies třetích stran v Google Chrome

17.04.2024 | Pavel Horelica

Google v roce 2024 ukončí používání souborů cookies třetích stran pro všechny uživatele Chromu. Proč by vás to vlastně mělo zajímat? Protože pokud váš marketing silně závisí na cílené reklamě pomocí souborů cookie třetích stran, je čas přehodnotit svou taktiku. Začněte připravovat své webové stránky již nyní, než je Google v druhé polovině roku 2024 úplně zruší.

Co jsou to ty cookies třetích stran?

Cookies třetích stran jsou soubory cookie, které nastavuje jiná webová stránka, než ta, na které se právě nacházíte. Takový klasický příklad je, že máte na svých webových stránkách tlačítko „To se mi líbí“, které uloží soubor cookie do počítače návštěvníka. K tomuto souboru cookie může Facebook později vesele přistupovat, aby si pěkně identifikoval návštěvníky a viděl, které webové stránky navštívili. Takový soubor cookie je považován za soubor cookie třetí strany.

Chcete jiný příklad? Dalším příkladem může být reklamní služba (klasicky třeba Google Ads), která také vytváří soubor cookie třetí strany pro sledování, které webové stránky jednotliví uživatelé navštívili. Toto je hlavní technologie používaná k zobrazení produktů, které jste dříve hledali na úplně jiném webu.

A co jiné typy cookies?

Existují tři typy souborů cookie:

Cookies první strany jsou uloženy pod stejnou doménou, kterou právě navštěvujete. Pokud jste tedy například na impnet.cz, všechny soubory cookie uložené v této doméně jsou považovány za soubory cookie první strany. Tyto soubory se obvykle používají k identifikaci uživatele mezi stránkami, k zapamatování vybraných preferencí nebo k uložení vašeho nákupního košíku (pokud jde o e-shop, samozřejmě). V dnešní době jen stěží najdete web, který by nepoužíval cookies první strany.

Cookies druhých stran jsou diskutabilní téma. Někteří lidé mají ten názor, že vůbec neexistují. Obecně jsou cookies druhé strany některá cookies první strany, která jsou sdílená mezi partnery.

Soubory cookies třetích stran, jak bylo vysvětleno výše, jsou tedy soubory cookie, které jsou uloženy pod jinou doménou, než kterou aktuálně navštěvujete. Většinou se používají ke sledování uživatelů, kteří přechází mezi weby či pro zobrazování relevantnějších reklam mezi weby. Dalším dobrým příkladem je třeba funkce chatu na webu, která je často poskytovaná službou třetí strany.

Jsou soubory cookie třetích stran skutečně užitečné?

Pro nás, online marketéry určitě. Už od nepaměti (dobře, někdy od 90. let 20 století) stavěli online marketéři své podnikání na schopnosti sledovat uživatele a následně na ně vhodně cílit reklamu. Mnoho z toho bylo umožněno právě díky používání cookies třetích stran.

Mohou být cookies třetích stran skutečně užitečné i pro uživatele? Svým způsobem ano. I když záleží na úhlu pohledu. Google uvádí alespoň jeden poměrně rozumný argument, totiž že soubory cookies třetích stran umožňují vytvářet reklamy, které jsou v souladu s individuálními zájmy uživatele. Koneckonců, pokud jste nuceni koukat na reklamy, je lepší, když souvisí s vašimi zájmy, no ne? Když si uvědomíte, že drtivá část internetového obsahu a především toho, který nás zajímá je placena z reklamy, je tento argument v podstatě neprůstřelný.

Google Chrome letos končí s podporou cookies třetích stran

Na podzim roku 2024 čeká cookies hodně výrazná změna. Spíše jejich částečný konec. Google avizoval, že v průběhu letošního roku ukončí ve svém prohlížeči,který je mimochodem nejpoužívanější na světě, podporu cookies třetích stran. Ostatní prohlížeče (Edge, Mozzila, Safari) ukončily podporu třetích stran již v minulosti. Nyní se k těmto prohlížečům přidává i Google.

Co se stane po konci používání cookies třetích stran?

Jakmile zmizí cookies třetích stran, bude to pro nás online marketéry celkem nemilé. Je pravděpodobné, že se online reklamy vrátí ke kontextovému zobrazování. Tedy reklamy, které jsou zacíleny na určité skupiny obyvatel na základě tématu navštívené stránky, podobně jako fungují časopisy. Máte článek o stavebnici LEGO? Pak vám reklamy nabídnou právě nákup nějaké stavebnice. Máte článek o krásných vlasech? Reklama vám nabídne například šampóny.

Přestože cílená reklama je pro uživatele cennější, velké reklamní platformy hledají jiné způsoby sledování uživatelů při pohybu mezi weby a způsoby, jak si zapamatovat předchozí historii vyhledávání.

Google má velký podíl na souborech cookies třetích stran. Téměř 90 % příjmů společnosti Google pochází z reklamy. Bez souborů cookies třetích stran by mohly být tyto jejich příjmy dost nepříjemně ovlivněny. To je také jeden z důvodů, proč společnost Google odložila blokování souborů cookies třetích stran až do roku 2024.

Jak se připravit na ukončení podpory souborů cookie třetích stran prohlížečem Chrome?

Internet se neustále vyvíjí a my se přizpůsobujeme. A vždy to zvládneme. Jak se ale co nejlépe přizpůsobit ukončení podpory cookies třetích stran v chrome?

Investujte prostředky do dat první strany

Toto je váš největší zdroj při oslovování vašich zákazníků a potenciálních zákazníků. Pokuste se vytěžit maximum z dat první strany. Budete tak moci poskytovat personalizovanější obsah, kvalitnější nabídky a další výhody související s produkty nebo službami. Optimalizujte vaše webové stránky a CRM systémy pro efektivní sběr a správu těchto dat. Data první strany jsou veškeré informace, které jste shromáždili prostřednictvím přímého vztahu se zákazníkem - například e-mailové adresy, chování, demografické údaje a historie nákupů. Lze je sbírat přímo od zákazníků prostřednictvím formulářů, registrací a přímých interakcí, ale také se často shromažďují sledováním prostřednictvím pixelů.

Zkuste zapojit i umělou inteligenci a strojové učení. Zvažte použití nástrojů AI a strojového učení k analýze vašich dat první strany pro statistiky a předpovědi chování zákazníků. Tyto nové typy technologií mohou pomoci kompenzovat ztrátu dat třetích stran.

Diverzifikujte svůj marketingový mix

Nespoléhejte se pouze na cookies třetích stran. Rozšiřte své marketingové strategie tak, aby zahrnovaly více obsahového marketingu, e-mailového marketingu, zapojení do sociálních sítí a dalších kanálů, které nezávisí na souborech cookies třetích stran. Nyní je možná konečně čas prozkoumat platformy, jako je YouTube a TikTok, na které se obrací stále větší počet uživatelů kvůli produktům a řešení různých problémů.

Prozkoumejte alternativní technologie pro sledování uživatelů

Prozkoumejte nové technologie a metodiky, které se nespoléhají na soubory cookies třetích stran. Řešení jako Unified ID 2.0, ID5 a Privacy Sandbox společnosti Google nabízejí různá řešení. Jako alternativu na soubory cookies třetích stran vytváří společnost Google službu Privacy Sandbox, který je plánován jako méně rušivé řešení pro cílenou reklamu. Sandbox je soubor technologií, jejichž cílem je chránit soukromí lidí v online prostoru a zároveň poskytovat firmám nástroje pro úspěšnou inzerci.

„Donuťte“ uživatele se na vašem webu přihlásit

Nastává éra toho, že všechny větší weby či e-shopy nás uživatele budou „nutit“ k přihlášení. Promyslete, zda to není možné i na vašem webu. Pak budete moci uživatele po přihlášení identifikovat a poznáte jeho zájmy.

A pár slov na závěr

Nepropadejte panice. Zvykneme si. Tak, jako vždy. Na budoucnost bez cookies jsme se připravovali už nějakou dobu. Brzy si řekneme "fuj, pamatuješ si cookies?".

A ještě jedna věc. I když Google v roce 2024 ukončí používání cookies třetích stran pro všechny uživatele Chromu, musíte i nadále získávat souhlas se zpracováním uživatelských dat. Neboli konec souborů cookies třetích stran neznamená konec nutnosti získání souhlasu od uživatele. Takže „lišty“ nám zůstanou.

Pavel Horelica
SEO konzultant
ZPĚT Chci pomoci s marketingem
Pavel Horelica
SEO konzultant email: pavel.horelica@impnet.cz

Pavel je tu od toho, aby vás lidé na internetu našli. Stará se o optimalizaci stránek pro vyhledávače, spravuje PPC kampaně a sleduje webová analytika. Má neustále nové nápady a posouvá váš web kupředu.

Co dalšího píšu?


8 nejdůležitějších SEO metrik

16.08.2021 | Pavel Horelica
Jedna z nejlepších věcí digitálního marketingu (oproti tradičnímu offline marketingu) je, že můžete změřit téměř každou část své online strategie. A jaké metriky byste měli sledovat na svém webu?

Jsme hrdými držiteli těchto certifikátů