Náš blog

kategorie blogu

Majitelé billboardů u dálnic se stali českými patrioty - co vlajkami řeší?

08.09.2017 | Lukáš Bryksa

Každý si jistě všiml "reklamní kampaně" majitelů a provozovatelů billboardů kolem českých dálnic a silnic první třídy, která zaplavila Česko v posledních 14 dnech.  Proč tam jsou, již proběhlo všemi médii. V článku se spíše zaměřím na pozadí sporu a jeho oprávněnost s doplněním studie o vlivech billboardů na řidiče.

Čísla mluví za vše

Než abych popisoval důvody sporu, kterým vrcholí nabití lhůty o odstranění billboardů, zaměřil jsem se na rychlý sumář v číslech, díky kterému si uděláte mnohem lepší obrázek, proč je to nyní mediální pecka.

  • 2012 V tomto roce bylo rozhodnuto o odstranění všech billboardů u dálnic a silnic 1. třídy do 5ti let, přesně do 31.8.2017
  • 25 000 Odhad celkového počtu billboardových nosičů v ČR, většina jich je ve městech
  • 3 000+ Tolik ploch mělo do konce letošního srpna zmizet od dálnic do vzdálenosti 250m a od silnic 1. třídy do 50ti metrů od silnice
  • 45 mil. Kč Velmi střídmý odhad měsíčních tržeb za pronájem těchto nosičů
  • 1 600 Přibližný počet billboardů u dálnic a silnic 1. třídy vlastněné největším provozovatelem na českém trhu, firmou BigMedia, tedy cca 55 % z celkového objemu

Z výše uvedeného je zřejmé, že opustit takto prestižní trh pohybující se tržbami ve stovkách milionů za rok nebude pro nikoho jednoduché.

Česká klička

Nebyly by to české firmy, aby však nenašly patřičný úskok jiným výkladem zákona. V něm je totiž řečeno, že se nesmí využívat tyto plochy pro reklamní účely. A tak reklamní nosiče "překryli" nekomerčním sdělením, tedy českou vlajkou. Tím si vykládají dodržení zákona, aby nemuseli nyní plochy odstranit a mohli dál vyjednávat se zákonodárci o jeho změně.

Někteří z provozovatelů plánují také ústavní žalobu na znárodnění majetku bez náhrady školy. V tomto bodě musím říct, že je to rozhodně námět na zamyšlení, zda není na tomto požadavku něco pravdy. Stávající majitelé reklamních ploch museli pozemek koupit či pronajmout, a koupit a postavit konstrukci. Tato "sranda" vyjde na desítky tisíc za každou plochu. K tomu si přičtěme odstranění billboardu bez náhrady, kde bude částka jen o něco nižší (a to nepočítáme drtivý pokles tržeb z reklamy).

Veřejnost má jasno - bezpečnost vítězí

Pokud se podíváme na ankety, diskuse a komentáře u všech článků, široké veřejnosti se zrušení těchto ploch zamlouvá. Přeci jen nikdo není vědomě a dobrovolně rád konzumentem reklamy a co si budeme vykládat, ani to moc hezky u našich silnic nevypadá.

ČVUT ve své studii šly dál a přinesli zajímavou studii popisující dopad billboardů na bezpečnost a pozornost řidičů- Výsledky jsou poměrně alarmující, ale dejme si to opět do přehledných čísel.

  • 0,5 sekundy - To je čas, který se nevěnujeme řízení při zběžném pohledu na billboard, u "šťavnatějších" námětů s polonahou modelkou je to pak až 0,75s
  • 0,4 sekundy - Průměrná obvyklá reakce řidiče na podnět před ním, tedy doba, kdy začne reálně brzdit
  • 36 metrů - Počet metrů, které za půl sekundy, kterou jsme ztratili koukáním na billboard, ujedeme v autě při umírněné rychlosti 130 km / hod.

Téměř 40 metrů, které "ztratíte" tím, že se plně nevěnujete situaci před sebou, je úctyhodná vzdálenost, na které se může ve vysoké rychlosti leccos přihodit. V českých podmínkách zcela obvykle časté zúžení, neočekávané brzdění, předjíždění kamionu a podobně.

Z výše uvedeného a i přesto, že jsme zastánci volného trhu a podporujeme reklamu, máme o zákoně také jasno, stejně jako drtivá většina české veřejnosti.


Foto zdroj: ČTK

Lukáš Bryksa
obchodní ředitel
ZPĚT Chci Obchodní dovednosti
Lukáš Bryksa
obchodní ředitel email: lukas.bryksa@impnet.cz

Lukáš stál v roce 2009 u zrodu firmy. Často pracuje dlouho do noci nebo i o víkendech. Záleží mu totiž na vaší spokojenosti. Chce, abyste byli spokojení pořád. A ne jenom 40 hodin za týden.

Co dalšího píšu?


Jsme hrdými držiteli těchto certifikátů