Náš blog

kategorie blogu

Řešíte uživatelskou přívětivost webu? Tyto UX nástroje vám pomohou

03.11.2017 | Pavel Horelica

Každý návštěvník by se měl na vašem webu ihned zorientovat. Měl by intuitivně vědět kam kliknout a co má udělat, když chce na webu najít nějakou informaci nebo udělat libovolnou akci. Měl by se na webu cítit dobře, příjemně. Neměl by s webem bojovat. Měl by s ním srůst.

Pár slov o UX samotném

Cílem UX (zkratka z User Experience) je vytvořit pro návštěvníka webu natolik přirozené a intuitivní prostředí, že s minimem zamyšlení dosáhne na webu svého cíle. Nebude bloudit. Nebude dlouze přemýšlet jak něco udělat. Přirozeně to udělá. Váš web nesmí nutit uživatele přemýšlet. A právě touto problematikou se zaobírá disciplína UX, uživatelskou přívětivostí.

A proč vůbec něco takového jako je UX řešit? Důvodů je mnoho. Tak třeba:

  • Uživatelé snáze dosáhnou svého cíle, budou váš web mít rádi (protože jim nehází klacky pod nohy) a budou mít rádi i vaši značku.
  • Uživatelé snáze dosáhnou svého cíle, vyděláte více peněz.
  • Zvýšíte konverzní poměr vašeho webu.
  • Vyhledávače vás budou vnímat lépe. Google miluje weby, na kterých uživatelé nebloudí a mohou jít rovnou za svým cílem. Ve finále UX může mít pozitivní dopad na SEO.
  • Získáte loajalitu svých zákazníků či návštěvníků. Lidé se rádi vracejí tam, kde se cítí příjemně.

Tak co, už věříte, že řešit spokojenost uživatelů na webu se vyplatí?

Poddisciplíny UX

V tomto článku chci zmínit několik zajímavých nástrojů, který by každý UXák měl minimálně znát a ideálně pravidelně používat. Pro přehlednější prezentaci těchto nástrojů si UX nyní rozdělme na 5 částí:

  1. Uživatelský výzkum – dá se říci, že je jedná o prvotní fázi UX. Sem spadají dotazníky a jejich vyhodnocování, konverzace s uživateli, tvorba person, ale například analytika dat současného webu, to, jak se na něm uživatelé chovají a podobně).
  2. Informační struktura webu – neboli také stromová struktura webu. Výstupem tohoto bodu je myšlenková mapa webu nebo struktura navigace a podobně.
  3. Interakční design – velmi důležitý bod v rámci UX. Zde určujeme samotné rozmístění prvků na webu a jejich chování. Tento výstup poté slouží jako podklad pro kodéry či grafiky.
  4. Visuální design – když to přeženu, tak sem spadá hraní si s barvičkami, obrázky, ikonami a typografií na webu. Že to už dělá grafik? Ano, to je pravda. Ale UXák by měl mít přesah i sem. Měl by rozumět kombinacím barev, čitelnosti textu a podobně.
  5. A/B testování – kdo netestuje, neposouvá svůj web dál. Stagnuje. A stagnace není dobrá. Testujte, vyhodnocujte a měňte svůj web neustále.

Podívejme se tedy na nástroje, které v jednotlivých fázích UX můžete použít. Samozřejmě jich existuje velmi mnoho, zmíním proto ty z mého pohledu nejzajímavější a nejdůležitější. Pamatujte ale na to, že nejdůležitějšími nástroji jsou váš mozek a selský rozum.

Nástroje při uživatelském výzkumu

Při uživatelském výzkumu využijete hodně tužku a papír. Ale co ještě?

  • Loockback – super nástroj pro nahrávání uživatelů, jejich chování a podobně. Jednoduchá věcička, která je opravdu super.
  • Wufoo – nástroj pro tvorbu různých online formulářů. Je intuitivní, lehce se s ním pracuje, velmi pěkně interpretuje výsledky formulářů.
  • Usabilla – pomocí jednoduchého pluginu můžete získat zpětnou vazbu od návštěvníků webu.
  • Morae – nástroj pro uživatelské testování. Zaznamenává zvuk, aktivitu na obrazovce, pohyb myši i činnost klávesnice.
  • Usertesting.com – jeden z největších a nejkomplexnějších nástrojů. Můžete testovat a vyhodnocovat, ale tento nástroj je docela drahý.

Nástroje pro tvorbu struktury webu

V této části UX se uplatňují hlavně myšlenkové mapy, které pěkně vizualizují myšlenky a vztahy mezi jednotlivými stránkami. Můžete použít třeba:

Podobných nástrojů je mnoho, stačí si jen vybrat.

Nástroje pro interakční design

Interakční design musí vycházet z pravidel a zvyklostí platformy nebo prostředí. Tato část UX se zaměřuje především na uživatelské chování a jak se web chová v reakci na chování uživatele.

Super nástroje pro interakční design jsou třeba:

  • Axure – asi jeden z nejlepších online nástrojů pro interakční design. Existuje mnoho nástrojů pro tvorbu prototypu webu, ale Axure v nich vyniká.
  • Framer – open source řešení pro návrh prototypu webu.
  • Atomic – další skvělý nástroj pro UX designery. Obsahuje nástroje pro návrh rozhraní, prototypování i verzování.
  • Moqups – dle mého jeden z nejlepších nástrojů pro tvorbu wireframů.

A/B testování

Jak jsem už zmínil, testování a vyhodnocování výsledků je potřeba. Jen tak svůj web posunete dál. A jaké nástroje vám při A/B testování mohou pomoci?

  • Universal Analytics – víte, že i tento analytický nástroj od Google umí A/B testovat? Ano umí. Jednoduše, dobře. Zkuste ho.
  • Desinion – užitečný nástroj pro A/B testování. Zadáte do něj otázku ohledně verzí (designu, webu, loga, apod.) a uživatelé vám na ni odpoví. Často i s logickým argumentem.
  • Visual Website Optimizer – jednoduchý, ale velmi silný nástroj pro A/B testování. Umožňuje i multivariantní testování či segmentované přehledy.

A další perfektní nástroje pro UXáky

Co ještě v UX můžete použít?

  • UXchecklist – perfektní věcička. Kontrolní seznam hlavních kroků v UX procesech. Každá sekce obsahuje odkaz na rozšíření informací o dané problematice. Také se můžete přihlásit přes Google účet a sdílet kontrolní seznam. Je to jednoduché, ale pamatujte, že někdy méně znamená více.
  • Myx.cz – jednoduchý nástroj pro instalaci heatmapy.

Pár zajímavostí z UX

Ještě si nakonec uvedu několik zajímavostí z UX:

  • Rychlost webu je důležitá z hlediska UX. Je vypočteno, že příliš pomalé načítání webových stránek stojí maloobchodní prodejce asi 2,6 miliardy dolarů ročně (tj. ztracené prodeje a konverze díky pomalému webu).
  • Rozhodnutí o důvěryhodnosti či nedůvěryhodnosti webových stránek činí až 70 % z nás na základě celkové estetiky webu (tak, jak na nás web pocitově působí).
  • 85 % uživatelů si myslí, že mobilní webové stránky společnosti by měly být stejně dobré nebo dokonce lepší než jejich alternativy pro klasické monitory.
  • Při menším výzkumu, který byl proveden na 200 menších firemních webech, se zjistilo, že až 70 % z nich postrádá jasnou výzvu k akci (CTA prvek – call to action) na většině svých stránek. Takže na to nezapomínejte.
  • Každá 1 investovaná koruna do UX může mít výnos až 100 Kč.
  • 85 % UX  problémů lze vyřešit testováním jen s 5 uživateli.

A co říci na závěr? Zkoušejte, měňte, testujte. A zlepšujte weby. Ať jsou lepší a výkonnější.

Pavel Horelica
SEO konzultant
ZPĚT Chci UX řešení
Pavel Horelica
SEO konzultant email: pavel.horelica@impnet.cz

Pavel je tu od toho, aby vás lidé na internetu našli. Stará se o optimalizaci stránek pro vyhledávače, spravuje PPC kampaně a sleduje webová analytika. Má neustále nové nápady a posouvá váš web kupředu.

Co dalšího píšu?


Jak odstranit spamové návštěvy z Google Analytics?

20.08.2015 | Pavel Horelica
Asi jste to zažili taky. Přišli jste do Google Analytics, koukli na úvodní graf návštěvnosti a s velkou radostí zjistili, že máte za včerejšek dvojnásobnou návštěvnost. "Super", pomyslíte si, "návštěvnost pěkně roste". Pokud jste se však do dat ponořili trošku více, asi jste zjistili, že za zvýšenou návštěvností stojí příchozí uživatelé ze zdrojů jako semalt.semalt.com, free-share-buttons.com, buttons-for-website.com. atp.

Recenze školení Google Analytics

10.01.2017 | Pavel Horelica
I sebelepší odborník na svůj obor časem najede na jistý stereotyp. Řeší podobné problémy, přemýšlí nad podobnými schématy, zkrátka "jede si to svoje". To je ale cesta do pekel.