Změnili jsme sídlo! Nově nás najdete na adrese Gajdošova 26 v Brně-Židenicích.

Náš blog

kategorie blogu

Universal Analytics končí, přejděte na Google Analytics 4

21.11.2022 | Pavel Horelica

Od svého založení v roce 2005 se Google Analytics (GA) stal nejpoužívanějším nástrojem pro webovou analytiku na světě (v březnu 2005 Google koupil program pro analýzu webových statistik Urchin a v listopadu představil první verzi Google Analytics postavenou na Urchinu). A to z dobrého důvodu – je zdarma, snadno se používá a poskytuje cenné informace o návštěvnosti webu a chování uživatelů.

Universal Analytics (UA), spuštěný v roce 2013, byl hlavním upgradem platformy GA. Stal se standardním měřicím kódem pro GA. Universal Analytics je dnes takřka minulostí. Google na podzim 2020 oznámil vydání Google Analytics 4 (GA4).

V souvislosti se spuštěním GA4 společnost Google v červenci 2023 ukončí nynější Universal Analytics (někdy se jim říká Google Analytics 3). Pokud tedy stále používáte Universal Analytics, je čas začít přemýšlet o migraci na GA4. Ostatně my v IMP net už minimálně rok toto klientům říkáme. A všichni naši klienti, kteří si u nás služby platí, mají GA4 již založeny.

Ale co přesně je Google Analytics 4 a jak si stojí ve srovnání s Universal Analytics?

Nahrazuje GA4 službu Universal Analytics? Ano, GA4 v podstatě nahrazuje Universal Analytics. Podle společnosti Google začnou 1. července 2023 vyřazovat stávající Universal Analytics. Takže nemáte na výběr. V polovině roku 2023 vám Universal Analytics již nepojedou. Místo toho přejděte na Google Analytics 4. Nebojte, jsou také zdarma.

Jinými slovy, GA4 se nakonec stanou jediným způsobem, jak shromažďovat a zpracovávat data v Google Analytics.

Nemusíte však hned přecházet – své stávající služby Universal Analytics můžete nadále používat až do výše uvedených dat ukončení. Ve skutečnosti mohou UA a GA4 dokonce existovat vedle sebe v rámci stejného účtu GA (to upřednostňujeme my – klientům jejich Universal Analytics necháváme běžet a paralelně k nim založíme Google Analytics 4).

Nemáte UA? Žádný problém. Můžete je přeskočit a začít ještě dnes používat GA4. Google Analytics 4 jsou 100% zdarma, jako byly UA.

Máte Universal Analytics, nebo Google Analytics 4?

V administrátorském rozhraní GA můžete snadno zkontrolovat, kterou verzi GA aktuálně používáte. Jednoduše klikněte na „Správce“ vlevo dole v postranním panelu a poté se podívejte do sloupce „Účet“ a najděte verzi kódu GA uvedenou vedle názvu vašeho účtu. Pokud vidíte svůj kód GA s písmeny UA, jedná se o Universal Analytics, zatímco kód, který je pouhým seznamem čísel, je Google Analytics 4.

Rozdíly mezi GA4 a Universal Analytics

Google Analytics 4 není jen nějaký menší upgrade. Jde o kompletní přepsání platformy. GA4 jsou postavené na kompletně novém datovém modelu a navržené tak, aby fungovaly s ostatními produkty Google způsobem, který UA nikdy nedělal.

Dá se s jistotou říci, že GA4 jsou ve webové analytice zásadní změnou. Zde jsou některé z největších rozdílů mezi GA4 a Universal Analytics:

1. Datový model GA4 je založen na událostech, UA je založen na relacích

Jednou z největších změn v GA4 je přechod od datového modelu založeného na relacích k datovému modelu založenému na událostech (eventech).

V Universal Analytics je vše sledováno jako návštěva. Relace je definována jako časové období, během kterého uživatel interaguje s vaším webem. Jsou tam cíle, události.

U GA4 je datový model založen na událostech (eventech). Návštěva? Event. Událost? Event. Splněný cíl? Event. Vše je event. Události mohou být cokoli, co se děje na vašem webu, jako jsou zobrazení stránek, kliknutí na tlačítka, odeslání formuláře atd. Tento přístup založený na událostech vám poskytuje větší kontrolu a flexibilitu nad vašimi daty.

2. Služby GA4 nemají (zatím) žádné datové limity

Bezplatná verze Universal Analytics ukládá přísné datové limity. Standardní služby UA mohou zpracovat pouze 10 milionů požadavků, 500 požadavků na relaci a pouze 200 000 na uživatele za den.

To může výrazně omezit množství dat, které můžete shromažďovat, zejména u webů s vysokou návštěvností.

S GA4 nejsou v tuto chvíli žádné datové limity. To by se mohlo v budoucnu změnit, ale prozatím můžete s GA4 shromažďovat a zpracovávat tolik dat, kolik chcete.

3. GA4 vám umožňuje sledovat nekonečné množství parametrů s událostmi

V Universal Analytics jste omezeni na sledování pouze 20 parametrů na návštěvu. To může ztížit shromažďování údajů, které potřebujete k řádnému pochopení interakcí vašich uživatelů s vaším webem.

GA4 je v tomto směru bez limitu. Můžete zahrnout všechny požadované parametry, jako jsou vlastní dimenze, vlastní metriky, ID uživatele, ID relace a další.

Získáte tak mnohem bohatší soubor dat, se kterým můžete pracovat, což může být nesmírně cenné pro pochopení chování vašich uživatelů.

4. V GA4 není referral spam

Pokud vaše služby mají mnoho referral spamů, pak víte, jak frustrující někdy může být odfiltrovat je z vašich přehledů.

Nebudeme vás zatěžovat technikáliemi, ale v GA4 je obrovské zlepšení oproti UA. Universal Analytics nabízí mnohem nižší vestavěnou ochranu proti spamovým doporučením, než je v GA4.

5. GA4 nabízí další úroveň přizpůsobení přehledů

Přizpůsobení je jednou z nejvýkonnějších funkcí Google Analytics. Umožňuje vám dělit data libovolným způsobem, takže můžete získat informace, které potřebujete k lepším rozhodnutím.

Universal Analytics také nabízí určité možnosti přizpůsobení, ale ty jsou poměrně omezené. Bohužel to znamená, že se často musíte uchýlit k náhradním řešením, jako je ruční vytváření vlastních reportů nebo export dat do Excelu nebo Data studia pro další analýzu.

GA4 posouvá přizpůsobení na další úroveň. S GA4 můžete snadno vytvářet vlastní přehledy a řídicí panely, které zobrazují přesně ta data, která chcete vidět. GA4 také nabízí vestavěný editor přehledů, takže můžete své přehledy dále upravovat, aniž byste museli exportovat data do jiného nástroje. Má také funkci exportu dat do Big Query.

6. Google Analytics 4 jsou uživatelsky přívětivější

Rozhraní pro Universal Analytics může být míně paralyzující, zejména pro uživatele, kteří pracují s Universal Analytics poprvé. Administrátorský panel je nabitý mnoha možnostmi a není vždy jasné, kde najít data, která hledáte.

GA4 má jednodušší přístup. Vše je uspořádáno do logických sekcí, takže můžete snadno najít data, která potřebujete. Rozhraní je také mnohem přitažlivější po vizuální stránce, díky čemuž je jeho používání příjemnější. Jednoduše řečeno, Universal Analytics vás mohly snadno zahltit daty. V Google Analytics 4 je sice méně dat, ale spíše to prospělo přehlednosti.

Další výhodou je, že Google Analytics 4 jsou přizpůsobitelné, takže si můžete vytvořit rozhraní, které obsahuje všechna vaše data snadno přístupným způsobem.

7. Porovnávání segmentů v přehledech je v GA4 jednodušší

Porovnání segmentů je klíčovou součástí analýzy vašich dat. Umožňuje vám vidět, jak různé skupiny uživatelů interagují s vaším webem, takže se můžete lépe rozhodovat o marketingové a produktové strategii.

Můžete například chtít porovnat chování nových uživatelů a vracejících se uživatelů nebo porovnat chování uživatelů v různých geografických oblastech.

V Universal Analytics může být porovnávání segmentů trochu nepříjemné. Chcete-li zobrazit data, musíte ručně vybrat segmenty, které chcete porovnat, a poté mezi nimi přepínat tam a zpět.

Tento proces je v GA4 efektivnější. Pomocí GA4 můžete do přehledu snadno přidat více segmentů a poté mezi nimi přepínat jedním kliknutím.

8. GA4 využívá strojové učení k automatickému zobrazování statistik

UA byla skvělá volba ve sledování metrik a shromažďování dat, ale práci s hledáním informací nechala na uživateli. Bohužel to znamenalo, že mnoho dat zůstalo nevyužito, protože většina lidí neměla čas ani odborné znalosti na to, aby to všechno prohledala a našla datové drahokamy.

Google používá strojové učení, aby to v GA4 změnil. Stručně řečeno, strojové učení je druh umělé inteligence, který umožňuje počítačům učit se z dat a předpovídat.

Pokud jde o analytiku, GA4 bude moci „číst“ vaše data, identifikovat vzorce a zobrazovat statistiky, které byste sami možná nenašli. GA4 může například identifikovat pokles konverzí a automaticky odhalit hlavní příčinu (např. změnu vaší cenové politiky).

9. GA4 se lépe integruje s ostatními produkty Google

Google Analytics 4 je nativně integrován s dalšími produkty Google, jako jsou Google Ads, Firebase a BigQuery. Tato těsná integrace usnadňuje sdílení dat a přijímání opatření na základě statistik.

Řekněme například, že máte spuštěnou kampaň v Google Ads a chcete zjistit, jak si vede. S GA4 můžete snadno stahovat data ze svého účtu Ads do GA4 a vytvářet přehled pro sledování průběhu kampaně.

Nebo řekněme, že chcete provést pokročilou analýzu dat GA4. Díky integraci GA4 s BigQuery můžete snadno svá data exportovat do cloudového datového skladu Google pro další analýzu.

Shrňme si to

Pokud ještě nepoužíváte Google Analytics 4, měli byste začít. Doporučujeme nastavit své služby GA4 již nyní, i když máte Universal Analytics. Tímto způsobem můžete začít shromažďovat data v GA4, zatímco si stále zvykáte na rozhraní a funkce. A pokud si na to netroufáte sami, žádnou paniku. Ozvěte se nám – rádi vám s nastavením pomůžeme a vysvětlíme vše potřebné.

Pavel Horelica
SEO konzultant
ZPĚT Chci nastavit GA4
Pavel Horelica
SEO konzultant email: pavel.horelica@impnet.cz

Pavel je tu od toho, aby vás lidé na internetu našli. Stará se o optimalizaci stránek pro vyhledávače, spravuje PPC kampaně a sleduje webová analytika. Má neustále nové nápady a posouvá váš web kupředu.

Co dalšího píšu?


Jak na webu udělat stránkování z pohledu SEO? Kompletní průvodce

21.12.2018 | Pavel Horelica
Stránkování je přirozenou součástí každého webu. Používá se u e-shopů v kategoriích při zobrazování produktů (běžně používaná funkce umožňující vypsání velkého počtu produktů), u magazínů v archivaci článků, u diskuzních fór při stránkování vláken či jednotlivých příspěvků a podobně. Jak na stránkování z pohledu SEO?

SEO konzultanti radí: Toto by měl Google zlepšit

11.09.2014 | Pavel Horelica
Google je král internetu. Nejpoužívanější internetový vyhledávač na světě. Na naší planetě jen těžko najdete uživatele, který by ho neznal nebo nikdy nepoužil. To však ještě neznamená, že je dokonalý. Podle profesionálních SEO konzultantů, odborníků na internetový marketing i zasvěcenějších uživatelů má i Google svoje mouchy. Představme si tři největší z nich.

Jsme hrdými držiteli těchto certifikátů