Náš blog

kategorie blogu

SEO v roce 2018: které dlouho očekávané změny přinesl?

16.08.2018 | Lenka Zachrdlová

Online se vyvíjí bleskovou rychlostí. Přestože některé principy zůstávají dlouhodobě neměnné a mnohdy se v rámci času pouze utvrzuje jejich důležitost, některé však přináší do vod SEO nový a svěží vítr. Pokud nechcete ztratit svou konkurenční výhodu, nevyplácí se zůstávat pozadu. Nezaspali jste dobu?

Mobile first indexing v plném proudu

Mluvilo se o tom už dlouho. Google bude indexovat váš web primárně na základě mobilní verze, až poté bude přihlížet k té desktopové. Novinka se začala postupně spouštět na jaře tohoto roku a týkala se pouze určitých webů. Teď už je ale přechod na mobile first index v plném proudu, proto pokud jste se ještě neprobrali, je ten nejvyšší čas s tím něco udělat.

Roboti Googlu budou nejdříve vstupovat na mobilní verzi vašeho webu, proto se ujistěte, že obsahuje totožný obsah, jako desktopová a na webu nechybí důležité informace. Zásadní také je, aby byla user friendly. Co se na desktopové verzi dělá často (relativně) snadno, na mobilu či tabletu může být docela oříšek. A pokud bude použitelnost uživateli vašeho webu chabá, Google si toho všimne a promítne to do jeho celkového hodnocení.

Pohlídejte si také, aby se web perfektně načítal na různých druzích zařízení, v různých prohlížečích a při různém připojení. Proč je to tak důležité?

Rychlost webu jako hodnotící faktor

Vyhledavače se už dávno nesnaží uživateli poskytnout pouhou odpověď na jeho dotaz. Jde o mnohem víc. Určitě to znáte – něco jste hledali, na seznamu výsledků vyhledávání (neboli SERP = search engine result page) klikli na vybranou stránku… a čekali. Než se stránka načetla, stihli jste si vypít pomalu i kafe. Proč by vás proto vyhledavače na takové weby vodily, když vám nepomohly, pouze vás naštvaly a vy jste stejně začali s hledáním od znovu a jinde?

Právě proto Google zavedl rychlost načítání webu jako jeden z hodnotících faktorů. Pokud váš web nebude šlapat jako hodinky, vaši konkurenti, kteří jsou na toto připraveni, vás snadno předčí. A to nejen na SERP(u), ale také při plnění cílů svých webů. Dovedete si například představit, že budete vyplňovat několika krokovou objednávku přes mobil na neskutečně pomalém webu? Pokud k dokončení nebudete mít sakra dobrý důvod nebo velkou dávku trpělivosti, jasně, že raději nakoupíte u konkurence.

User intent neboli co, že to ve skutečnosti chcete vědět?

Co se týče poskytování odpovědí na vyhledávací dotazy, Google (a stále více i Seznam) jde ještě dál. Už dávno nejde o poskytnutí přesné odpovědi na dané klíčové slovo. Vyhledavače se snaží pochopit, proč jste dané slovo nebo slovní spojení vyhledávali – jaký byl váš záměr (user intent) a co přesně se snažíte najít. Proto se snaží odpovídat co nejrelevantněji.

Už dávno jste si mohli všimnout, že pokud zadáte do Googlu například „počasí dnes“, ihned se vám zobrazí aktuální počasí a krátkodobá předpověď. A přesně v tomto duchu postupují i dál a přizpůsobují tomu výsledky na SERP(u). Proto pokud hledáte například nového zubního lékaře, vyskočí na vás jako první mapa, která bude obsahovat hodnocení lékařů (pravděpodobně si totiž chcete vybrat kvalitního lékaře, ke kterému to budete mít co nejblíže).

A proč byste měli mít user intent na paměti? Zkuste se zbavit představy, že by váš web měl vyjíždět na konkrétní klíčová slova. Pokud pomineme všechny ostatní faktory (zda na to opravdu váš web má), opravdu lidé hledající tato spojení hledali zrovna to či ono? Plýtváte nejen svou energií, ale hlavně svými penězi.

Důležitost sociálních médií stále stoupá

I o tomto se mluví už delší dobu a pro mnohé to není žádná novinka. Přestože například Google zatím oficiálně nepřiznal, že by lajky a sdílení na sociálních sítích zahrnoval jako další hodnotící faktor webu, data z některých rozsáhlejších výzkumů hovoří jinak. Mezi pozicí a signály ze sociálních sítí existuje jistá korelace, ne však přímá. Pokud budete na těchto místech vidět, spíše na vás budou ostatní lidé odkazovat, což se už do hodnocení promítne.

Zvažte proto, které sítě se pro vaše podnikání a cílovou skupinu nejvíce hodí. Vymazlete své profily a přidávejte na ně pravidelně zajímavý obsah, který budou lidé rádi sdílet.

Obsah + UX = ♥, přiklepla i nová aktualizace Googlu

Obsah je král – to jste slyšeli už asi tisíckrát. Vaše texty by měly být pro návštěvníka webu hodnotné, měly by mu přinášet zajímavé a pokud možno unikátní informace a celkově by měly perfektně komunikovat vaši značku či produkt.

Neméně důležitá je uživatelská přívětivost (neboli User Experience). Každý web má definovaný určitý cíl a vaším úkolem je k němu návštěvníka přivést co nejhladší a nejpohodlnější cestou. Neházejte mu klacky pod nohy například příliš složitým objednávkovým procesem. Pokud budete na zlepšování UX vašeho webu neustále pracovat, půjde to poznat. Ocení to vaši zákazníci, půjde to poznat na datech a bude se vám zvyšovat konverzní poměr (pokud to uděláte správně :-) ), což v konečném důsledku pozitivně ovlivní také SEO.

Že je obsah a UX tolik důležitým faktorem potvrdila i poslední aktualizace Googlu z 1. srpna 2018, která se zaměřila na kvalitu obsahu a uživatelskou přívětivost. Proto, pokud jste obojí doposud přehlíželi (což je velká chyba), je nejvyšší čas to napravit, než váš vaše konkurence převálcuje.

Neusnuli jste v době za krále Klacka?

Jak je na tom váš web, snažíte se být neustále o krok napřed, slepě následujete nejvýraznější trendy nebo jste sto let za opicema?

Lenka Zachrdlová
SEO konzultant
ZPĚT Chci SEO
Lenka Zachrdlová
SEO konzultant email: lenka.zachrdlova@impnet.cz

Aby si váš web mohly zamilovat vyhledávače, musíte se zalíbit především jeho návštěvníkům. Proto Lenka provádí analýzy a optimalizace stránek tak, aby byl váš web co nejpřívětivější a stále se jen zlepšoval. Je to sice běh na dlouhou trať, ale Lenka má zkrátka ráda výzvy a překážky a dovede dát duši každému projektu.

Co dalšího píšu?


Košík vašeho e-shopu: nepodceňte důležitost cílové rovinky

09.02.2018 | Lenka Zachrdlová
Když tvoříte e-shop, váš cíl je jasný. Chcete převádět běžné návštěvníky vašeho webu v platící zákazníky. Pokud se rozhodnou nakoupit právě u vás, máte z poloviny vyhráno. Často se však může stát, že svůj nákup nedokončí – protože se vám je podařilo naštvat nebo odlákat…

Jsme hrdými držiteli těchto certifikátů